Weller WHS 40D (köptankar)

phiberjenz
Kontakt:

Weller WHS 40D (köptankar)

Inlägg av phiberjenz »

Hej!

Jag går i tankarna att köpa en Weller WHS 40D (den digitala versionen) som jag fått ett mycket förmånligt pris på (900 kr helt ny). Har läst en del och förstått att kvaliteten inte är samma som på Wellers dyrare stationer, vilket är förståeligt med tanke på priset. Är detta den "bästa" lödstationen man kan få för 900 kr (eftersom den kostar minst 400-500 kr mer på alla andra ställen jag kollat)? Eller finns det någon bättre? Har hört att det är skruvanslutning till lödspetsen, kan någon bekräfta detta, och fungerar det isåfall bra ändå? Hur är lödspetsarna? Finns i stort sett bara två att välja mellan som är intressanta (flat 2 mm och konisk 0,4 mm). Lödstationen är bara till hobbybruk.

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Jens Nilsson

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Weller WHS 40D

Inlägg av psynoise »

Har själv en Weller WHS 40 som jag använde under en sommar, som du skrev inte samma kvalite som Wellers andra men betydligt bättre än Velleman och annat skräp.
barbarossa
EF Sponsor

Re: Weller WHS 40D (köptankar)

Inlägg av barbarossa »

Jag har använt både den och den analoga. Den är bra, fast jag vet inte om den är så mycket bättre än den analoga.

//A

edit:
liten spännskruv på sidan
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Jag köpte precis en sådan idag på Kjell och C:O.
Det första jag lägger märke till när jag öppnar förpackningen är lödspetsen, den ser ut som en sån där billig skräpspets som brukar sitta på billiga lödkolvar som inte har någon temperaturreglering utan istället så är det bara en bit kabel och en stickpropp i änden.
Dessa lödspetsar har en förmåga att erodera bort, efter bara några timmars användning så är de ju hur gropiga gropiga och böjda som helst och fungerar inte över huvud taget längre.

Är det denna typ av spetsar på denna lödstation?
För om det är så så ska jag byta ut den mot något bättre (känner mig lite lurad i så fall).
Anledningen till att jag skaffar ny lödstation är för att den jag har från Biltema/Jula (kommer inte ihåg) inte värmer upp de allra spetsigaste spetsarna tillräckligt längst ute på spetsen. De billigare lödstationerna som de har på Kjell verkar vara av samma fabrikat för lödpennan ser i princip identisk ut.

I värsta fall så får jag väl krypa till korset och köpa en Weller för 2500 - 3000:-
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Har haft en WHS 40 i ungefär tio år och kör fortfarande med samma spets, använder den visserligen inte varje vecka men några timmar i månaden går den nog.
Tycker spetsen håller ganska bra, lött med både blyat och blyfritt lödtenn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Den på bilden ser ju faktiskt ut som en riktig spets, den som följde med min ser mer ut som en förnicklad/kromad kopparspets och en sån vill jag inte ha.
superx

Inlägg av superx »

Ska du lägga mer pengar skulle jag helt klart satsat på en sådan här istället:

http://www.tme.eu/se/details/tmt-2000s- ... altronics/#

Eller en begagnad Metcal-station. De använder samma spetsar, som värms upp blixtsnabbt och får värmen att hamna på rätt ställe.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om spetsen håller eller ej beror ju bara på beläggningen, och man kan ju hoppas att weller har koll, för deras spetsar till
dom dyrare stationerna håller ju fantastiskt bra, jag har haft samma favoritspets på min i 20 år eller nåt och den är
fortfarande felfri.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Har mycket att göra med hur du sköter spetsen också, har haft en kapad, bockad och sneslipad kopparstång i en gammal bakelit 100W lödkolv i många år och den spetsen är hur fin som helst utan plätering. Alltid mycket tenn på spetsen utom just när man ska löda tycker jag fungerar bra. Är den ren/avtorkad när man ställer den i hållaren förstörs spetsen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ni som vet, om man löder litet grövre grejer som bilelektronik och liknande med 60/40 lod, är dessa stationer för klena då?
(var också sugen på Weller stationen men den analoga versionen som någon här tittade på förut, någon som har synpunkter på detta (dvs om den analoga är vettig)? Den andra stationen i länken (Edit, THERMALTRONICS stationen) här var ju onekligen intressant, skulle vara intressant att veta mer om den av er som vet.)

Jag söker en bra allroundstation som klarar både fordons el och SMD (löder dock inte så mycket finlir nuförtiden, men tex SMD LEDS, IC-kretsar och skit någon gång i månaden eller så är ju bra om det går smidigt menar jag). :humm:
runt 1-2K lät ju iaf realistisk prisnivå menar jag om det betyder att man får bra kvalitet.

Edit, funderade också på en Weller WHS 40 därav trådinhoppet.
superx

Inlägg av superx »

Jag har en Metcal MX-500. Väldigt lik den från Thermaltronics som jag länkade till (använder samma spetsar). Dessa stationer använder högfrekvensdrivning, och självreglerarnde spetsar, som med hjälp av de fysiska egenskaperna i legeringen i spetsen håller rätt temperatur. Man byter alltså temperatur genom att byta spets.

För folk som inte testat kan detta låta opraktiskt, men det är precis tvärt om. Så länge effekten räcker till kommer du nämligen aldrig att behöva byta temperatur, eftersom regleringen är så bra. Superpraktiskt! Begagnade spetsar i alla olika storlekar brukar gå att hitta på ebay, och nya från Thermaltronics är inte så dyra heller.

Jag vet inte hur krävande bilelektronik är, men jag skulle tro att det inte är så farligt. Tycker det kan vara knepigt med blyfritt lod och jordplan, men annars har jag aldrig stött på problem med effekten, men jag vet som sagt inte exakt hur krävande grova kablar etc. är.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Låter som det skulle kunna fungera med andra ord, över en viss gräns använder åtminstone jag andra lödverktyg med avsevärt högre effekt (Har någon gammal Tysk lödkolv från 80 talet för det just nu men den har för grov reglering att fungera för finlir.).
Jag tippar på kanske 1,5 eller 0,75 är det man använder för sådant idag.
Men 1,5 eller grövre går ju att grovlöda även till paddar och liknande om man är försiktig (jag brukar förtenna bägge ändar först på grova grejer (dvs sådant som verkligen skall lödas) så att man inte behöver grilla korten för mycket så att de blir fula (över 2,5 använder man ju som regel skenor i stället, så det bör räcka utan problem om den kan ta 0,75 tror jag man använder ändå inte grövre direkt in till vanliga kretsar.)).
Så jag tror att dessa bör fungera i så fall om du tar jordplan med den. :tumupp:

Edit, jag har mest problem att jag får antingen kallflyt eller grillar saker som SMD LEDs och liknande med min nuvarande rigg om man inte är hyperförsiktig. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har testat flera olika Weller-stationer genom åren. Alla kan jag säga har haft dålig reglering. Direkt när något är kopplat till större kopparyta och spetsens egen värmekapacitet inte räcker till blir det problem. På jobbet har vi Weller-stationer med effektindikator. Där kan jag ofta se att stationen inte blåser på fullt trots att spetsen är kall.

I dagarna väntar jag på en äldre lödstationen från Metcal. Eftersom jag långt tillbaka hört att dessa ska vara bra hoppas dessa är bättre än Weller. Måste påpeka att det är underligt att många alltid rekommenderat Weller. Frågan är vad dessa personer har jämfört mot.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men vad är bra pris för en felfri begagnad Metcal som motsvarar dessa?
Hade en vision av att de brukar ligga i en helt annan prisklass bara... :humm:
Annars är det ju inte så mycket att snacka om, tycker jag inte heller.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag funderade egentligen på varför Weller syns ofta på arbetsplatser och folk talar varmt om dessa. För begagnat är det lite svårare då Metcal känns ovanligare. Nypris har jag för mig inte skiljer allt för mycket med tanke på att en Weller-station ofta utrustas med flera lödkolvar för olika effekter.
Skriv svar