Haas HRT 4:e axel till emco?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP

Re: Haas HRT 4:e axel till emco?

Inlägg av DAP »

helipop skrev:Enligt säljare så står den specad som Sigma 1 i tilläggsinformationen.

"Sigma 1 Servomotor Drive, for use on 2010 or older Haas mills, or with servo motor drives built prior to May 2011"

"This option replaces the default Sigma 5 servomotor drive(s) with a Sigma 1 servomotor drive(s). Required for using the rotary table on 2010 or older Haas mills, or with servo control units built prior to May 2011. "
Hmm intressant att Haas som är amerikanskt kör med japanska servo system och Sigma 5 på sina nya maskiner.
Är det Sigma 1 så säljs dom inte längre om inte Haas har ett stort lager på såna delar. Så skall du hitta en drive så blir det eBay du får leta på.
Dom drivstegen är väldigt basic då dom antingen var puls servo eller analog servo.
Så hitta rätt drive bara så skall du nog få igång det.
Sen är frågan vad din emco har för gränssnitt mot sina drivsteg.
helipop

Inlägg av helipop »

Svårt att hitta någon info om Sigma 1. Söker man så hittar man typ bara sigma 2 eller 5. Men här fann jag något i en pdf. Vet inte om det bidrar med något relevant. =)

-----------

TB108 (Rev3) - Yaskawa Sigma 1 & 2 AC Servo Parameters
Overview
This document describes the parameter settings for a Yaskawa AC Servo drive system using an MPU11 or a CPU10b motion control
card with either Sigma II or Sigma I Servo Packs.
MPU11
Velocity Mode control of 3rd party servo drives is the only supported method of control on MPU11 systems because of the ease of
setup and tuning. The Sigma II should be setup and run by itself before connecting the CN1 header to close the loop to the Centroid
system. The following list of parameters details what is known to be required for standard usage of a Sigma II pack drive. If you have a
special application contact Tech. Support for recommendations

Parameter Settings for Yaskawa Sigma I Servo Pack
Parameter Value Description
CN-01 bit 8 On All others off except on Z.
CN-01 bit 2 On Z-axis only.
CN-02 ff All bits. All axes.
CN-0A 2048 PG dividing Ratio.
CN-13 50 Torque reference Gain.
CN-17 0 Torque reference filter.
CN-2B 2 Torque Mode

Settings in Centroid software
Follow these steps for each axis that is controlling a Yaskawa Sigma I Servo Pack.
1. Go to the Motor Parameters screen and set Encoder counts/rev = 8192.
2. Go to Machine Parameters screen and set parameter 60 = 8. This parameter determines the size of the PID filter.
3. Go to the PID Configuration screen and set Kp = 0.5 Ki = .00391, and Kd = 5.
helipop

Inlägg av helipop »

http://www.ebay.com/itm/Yaskawa-Sigma-1 ... 0830872938

eh, hur kan dom begära 25000 för bara ett sånt servo? Isåfall måste jag sitta på en gulddeal? =)
DAP

Inlägg av DAP »

helipop skrev:http://www.ebay.com/itm/Yaskawa-Sigma-1 ... 0830872938

eh, hur kan dom begära 25000 för bara ett sånt servo? Isåfall måste jag sitta på en gulddeal? =)
Den motorn du länkade till är en 7.5kw motor.
Men det är så att Sigma 1 och 2 är världens mest sålda servosystem genom tiderna och efterfrågan är stor på begagnade delar då dom ej går att köpa nya längre och därför blir priserna galna tyvärr.
helipop

Inlägg av helipop »

Hehe jo, jag förstod att det var ett större as till motor med dubbla lyftöglor osv. Tror att hela "mitt" rundmatningsbord var specat till 40kg någonstans.

Men säg att jag köper och får det att fungera med Sigma 1 motorn i bordet. Vad finns för begränsningar? Kan man, bara för att ta ett exempel, fräsa en kamaxel då?

Jag såg att sigma 1 hade lite drygt 8000 counts per rev, och Sigma två hade över 16000 counts per rev. Är det någon skillnad man skulle märka i något sammanhang som jag någonsin skulle kunna ha nytta av i min fräs.
persa

Inlägg av persa »

Om det är säljaren jag tror det är så är bordet troligen köpt för kundorder att monteras på en äldre Haas och sen har kanske den kunden annullerat ordern. Så nu sitter dom där med ett modernt bord men med gammal typ av motor

Vad jag inte fattar är att dom inte bara byter ut motorn till en Sigma 5 och får en stor kundbas på alla nya Haas som säljs. Dom har säkert mycket bra inpriser på nya Sigma 5 motorer. Ett helt nytt HRT160 ligger ju på försäljningspris nästan 10 ggr vad dom nu begär för bordet. Kan det vara något fel på själva bordet ?
DAP

Inlägg av DAP »

Allt har ju med hur många pulser per vinkel grad du vill ha för att få den noggrannhet du efter strävar.
Vet att Sigma 1 finns med 4096 pulser med och jämför man sen med sigma 5 som är en 20bitars eller 17bitars beroende på om det skall vara absolut encoder eller inte så har dom över en miljon pulser per motor varv.
Min rekommendation är om du vill uppnå x noggrannhet så se då till att minst ha 10 pulser på den noggrannheten för annars får drivsteget det svårt att reglera.
Så ta inte 1puls per 0.1 grad om du vill kunna få en noggrannhet på 0.1grad utan då istället minst 10pulser.

Vad är där för utväxling på växeln i bordet?
helipop

Inlägg av helipop »

63:1
Står upplösning 0,001grad men då vet man inte om det är samma med sigma 1 eller om det är angivet för sigma 5. Chansen är ju att sigma 1 borden har en annan utväxling med.
DAP

Inlägg av DAP »

helipop skrev:63:1
Står upplösning 0,001grad men då vet man inte om det är samma med sigma 1 eller om det är angivet för sigma 5. Chansen är ju att sigma 1 borden har en annan utväxling med.
Har du koll på hur stor motorn är som är monterad?
Kan du kolla upp vilken model på Sigma 5 dom kör med annars.
Jag har lite Sigma 5 motorer liggandes och dessa är enkelt att hitta drivsteg till på eBay.

Vet du vad det är för servo drivsteg som sitter i din fräs idag?
Är maskinen gammal? Stegmotorer?
Mest för då kanske man kan redan ut vad det är för typ av signaler som din styrning behöver.
helipop

Inlägg av helipop »

115VAC @ 15A är iallafall kravet om man ser till listan. Återkommer när jag vet mer. =)
helipop

Inlägg av helipop »

Och nu kommer svaret: Säljarna hade angett SEK som valuta när det egentligen gällde €-euro. Så det är inte längre aktuellt med en HRT om inte någon vill donera en. =) Typiskt, man lever ju på hoppet, nu har jag längtat till måndagen helt förjäves.
persa

Inlägg av persa »

Ja det var ju en jäkla skillnad. Om någonting verkar för bra för att vara sant, så är det oftast tyvärr inte sant. Men man hoppas ju alltid
helipop

Inlägg av helipop »

Fast när jag köpte emco PCturn 120 från samma ställe för 10000SEK inkl moms, undra om det skulle varit euro den gången med då :P Det var lite därför jag byggde upp hoppet, tidigare erfarenhet av en bra deal.

Hur eller hur, dom beklagade sig. "Jag beklagar att folk här inte har bättre koll ibland. Men givetvis så ska valutan vara Euro."

Då kommer ju frågan, hur kan något som väger 40 kilo, är relativt litet och består av ett lager, en motor och en klump stål och en snäckväxel motivera en kostnad av över 70 000kr. Det för mig är lika orimligt åt andra hållet. (nu är det ju självklart lite fler faktorer, men ändå...)
persa

Inlägg av persa »

Och då ska du veta att Haas är billiga rundbord. För ett Japanskt kvalitetsbord får du ge det dubbla i nypris :doh:

Att priserna är höga tror jag beror på att rundbord för eftermontering inte är någon kioskvältare direkt nu för tiden. Små serier ger högre priser. Nu för tiden köps det ju mestadels från fabriken uppbyggda integrerade 5-axliga maskiner eller svarvar med fräsmöjligheter i alla tänkbara riktningar
Skriv svar