Haas HRT 4:e axel till emco?
Haas HRT 4:e axel till emco?
Finns det något hinder att montera en fjärde servodriven axel till EMCO VMC 300 från ett annat fabrikat? Mina styrsystem är Fanuc och siemens 810/840. Den tänkta axeln jag funnit är en HAAS HRT160 -2014. Jag tänker om man kan konvertera eller liknande?
Lite luddig frågeställning men någon kanske kan säga, ja, kanske eller nej.
Lite luddig frågeställning men någon kanske kan säga, ja, kanske eller nej.
Re: Haas HRT 4:e axel till emco?
Allting går ju, bara frågan om kostnad. Låter som det kommer att kräva både ett extra servo till elskåpet och en ny motor till rundbordet. Brukar bli för dyrt i slutänden
Aj, okay, för dom brukar ju vara bestyckade med, eller iallafall jag har sett många med emcos fjärde axel monterade, men det är väl som option och då kanske dom satt i extra servo just i dom. Well jag får helt enkelt kolla när jag sett skåpet. =)
Finns det ett servo för 4:e axel kan det nog vara idé fixa en motor till Haasbordet som kan styras av det servot
Finns inget servo kan det kanske vara idé titta efter rundbord med eget styrsystem som kommunicerar via M-koder med maskinens styrsystem. Förutsatt att man nöjer sig med indexerande funktion på rundbordet
Men Haasbordet låter ju inte som det billigaste om det är årsmodell 2014, så kostnaden för att få det inkopplat är kanske små i sammanhanget ?
Finns inget servo kan det kanske vara idé titta efter rundbord med eget styrsystem som kommunicerar via M-koder med maskinens styrsystem. Förutsatt att man nöjer sig med indexerande funktion på rundbordet
Men Haasbordet låter ju inte som det billigaste om det är årsmodell 2014, så kostnaden för att få det inkopplat är kanske små i sammanhanget ?
8000kr för haas hrt 160 -2014. Det sitter ju en servomotor i bordet, kan jag inte använda det med någon annan servodrivare? Vissa hrt har ju en indexeringslåda med, vet ej hur det är med denna ännu. Men det innebär att det blir fasta kordinater som en delningsdocka då typ fast digitalt? Man kan inte fräsa en kamaxel exempelvis på det sättet?!
Riktigt bra pris för bordet
. Vad sitter det för motor (fabrikat och modell) på bordet ?. Normalt brukar det vara bästa (och ofta enda lösningen) med samma fabrikat och generation på både motor och servo. Sen måste ju det servot kunna jobba ihop med maskinens styrsystem. Fanuc styrsystem brukar vara omöjliga att få andra servon än Fanucs egna att fungera med
Fräsa kamaxel verkar kört utan fullt styrd 4:e axel
Edit: Får backa där. Verkar ju fungera med indexerande bord om man googlar. Men allt beror ju på vilka krav man har

Fräsa kamaxel verkar kört utan fullt styrd 4:e axel
Edit: Får backa där. Verkar ju fungera med indexerande bord om man googlar. Men allt beror ju på vilka krav man har
Senast redigerad av persa 12 mars 2015, 21:12:10, redigerad totalt 1 gång.
Jag ska fiska lite i uppgifter och återkomma. Men jag förstod att det var ett bra pris för en modern axel av ett bra märke, men det gynnar mig ju inte om det inte funkar. Fast å andra sidan så kanske bordet i sig är intressant men byta motor i annars? Lär väl vara hyfsat glappfritt och stabilt mot om man ska ge sig på att bygga eget tex.
Då är det Yaskawa grejer. Tveksamt att få ett Yaskawa servo att funka med Fanuc eller Siemens styrning, men jag är inte rätt man att ge klart besked om detta. Men sitter det ett annat servo för 4:e axel i elskåpet är det nog betydligt enklare att byta till motor som passar till det servot
Okay, vi får se när jag får hem fräsen då
borde inte "vmc" - vertical machine center antyda att den bör vara redo för en fjärde axel annars? Annars är det väl bara en "enkel" styd fräs. Jag menar om man ska se till ordens betydelse 

Brukar inte gränsen dras när det finns verktygsväxlare?Annars är det väl bara en "enkel" styd fräs.
Googlade precis på det. Det kallades maskincenter om den hade växlare, kåpa och styrd kylpump stod det. 

Säker på detta då dom slutade säljas för typ en 7år sen och Yaskawa har nu Sigma 5 som sitt flaggskepp.helipop skrev:Sigma 1 servomotor drive ska det vara?!
Men är det Sigma 1 vilket jag inte tror så kan du styra den motorn med nästan vilken drive som helst. Men blir det Sigma 2 eller högre så måste du ha rätt drive till rätt motor för dom har ett eget seriellt protokoll på encodern.
Meddela gärna hur det går.
Enligt säljare så står den specad som Sigma 1 i tilläggsinformationen.
"Sigma 1 Servomotor Drive, for use on 2010 or older Haas mills, or with servo motor drives built prior to May 2011"
"This option replaces the default Sigma 5 servomotor drive(s) with a Sigma 1 servomotor drive(s). Required for using the rotary table on 2010 or older Haas mills, or with servo control units built prior to May 2011. "
"Sigma 1 Servomotor Drive, for use on 2010 or older Haas mills, or with servo motor drives built prior to May 2011"
"This option replaces the default Sigma 5 servomotor drive(s) with a Sigma 1 servomotor drive(s). Required for using the rotary table on 2010 or older Haas mills, or with servo control units built prior to May 2011. "