Linkans första steg i cnc & fräsvärlden (Bytt rubrik)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
linkan222

Re: Linkans första steg i cnc & fräsvärlden (Bytt rubrik)

Inlägg av linkan222 »

Idag var det ingen rolig eftermiddag i garaget.

Satt och testade lite i ArtCam som jag laddade ner en testversion av igår. Tänke att jag kunde låta fräsen gå under tiden.

Drog igång sheetcam och mach3. Ska nolla fräsen och inget händer när jag joggar. Märker efter en stund att den stegar sakta om jag håller in en piltangent länge. När jag joggat en stund är hastigheten plötsligt som vanligt.

Laddar kod och slår igång. Efter 5 cm fräsning dyker den lilla pinnen djupt ner i materialet och går av. Tittar på z som fortfarande står på -0,5mm.

Efter lite grejande ser jag att joggning i y-led ger plötsliga sänkningar av z. Första tanken är ju så klart att det var mina ingrepp igår som gått snett. Öppnar lådan och kopplar bort det jag drog till spindelstyrning. Samma resultat...

Sista desperata försöket blir att starta om datorn. När jag stänger ArtCam surrar det till i fräsen och alla axlar flyttar sig några mm. Blir lite fundersam, med ArtCam stängt går jag tillbaka till Mach3 och allting fungerar.

Hur kan ett cam program störa hårdvaran till fräsen? Två timmar av felsökning för ett skitfel.

Någon som kör ArtCam? Verkar vara väldigt mycket funktioner i det. Men det vore trevligt med ett utlåtande innan man köper.
H.O

Inlägg av H.O »

> Hur kan ett cam program störa hårdvaran till fräsen?

Därför att CAM-programmet använder ett hårdvarulås kanske....
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Så kan det ju förstås vara. Men om jag förstod det rätt så har inte artcam express det.
H.O

Inlägg av H.O »

Det verkar som att de har versioner av Express MED hårdvarulås och versioner UTAN hårdvarulås....
Download-versionen (demo-versionen) ser mycket riktigt ut att vara UTAN men jag undrar om det inte har nått med det att göra i alla fall. Är det den du laddat ner, från Delcams web-sida, eller har du hittat den på någon mer obskyr sida?

Om du ska köra den installationen av ArtCAM Express på samma PC som Mach3 får du komma ihåg att inte köra de samtidigt.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Ja det är från Delcam. Nej, lärde mig att slå av fräsen när programmet öppnas.

Nån som kan rekommendera ArtCam eller något annat 3Dcam program.

Tanken är att jag ska fräsa gjutformar i aluminium för att gör jiggar i. För förtydligande är det jiggar man fiskar med och inte något annat. :)

Det är inga avancerade former så det skulle gå att göra i sheetcam med rätt stål och ett antal operationer. Men ska man nu göra något i "3D" kan man lika gärna passa på att lära sig något.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Kolla på Autocad fusion 360, ett både cad cam program i ett.
gratis om man använder det privat eller student.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Tack för tipset, då ska jag testa det. Allt handlar väl om att hitta ett program man kommer in i och trivs med.

Blev ett litet beställningsjobb idag. Har en kompis som bygger fiskespön.

En eloxerad mässingsring hade innerdiameter på 16mm och behövde vara 16,5. I brist på svarv så fräser man.

Det klurigaste var fastspänning och att få nollning rätt.

Löstes med ett hål i en skärbräda med presspassning för ringen, en klick smältlim över allt, ny operation och 2 minuter senare var det klart.

Börjar sakteliga komma in i den nya världen av mått. Som snickare är 1mm riktigt finlir. Har insett att en tiondel är mycket i den här världen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Dålig fart i tråden ett tag nu, men fräsen går för fullt.

Jag skulle köra aluminium idag för första gången. Det som gick bäst var att bryta av fräsar :(

Nu till den stora frågan, gör jag fel eller har jag köpt riktiga skitstål?

Ska fräsa ut en form för att gjuta jiggar med. Körde med 2mm ballnose.

Skulle börja med roughing, 1mm/pass i z, 200mm/min och runt 25k/rpm.
Läst någonstans att lämpligt z-djup är ca halva diametern på verktyget.

Fräsningen påbörjades utanför materialet för att göra hål för fyllning. Når stålet gick mot kanten på materialet så gick den av utan att ha lämnat ett märke.

Gick ner på 0,5mm per pass och minskade matningen till 100mm/min
Första formen gick bra, när den skulle börja med andra gick den av vid första sidorörelsen.

Minskade ytterligare till 0,25mm/ pass. Matning ökades till 250 och stålet gick av i samma hål som försöket innan.

Upplevde inte att det kladdade något. Provade att kyla med t-röd men tyckte bara att spånen blev som en kladdig sörja i spåret.

Provade även lite olika spindel och matningshastigheter under det mest lyckade försöket. Tyckte 25k rpm och 100mm/min lämnade bäst resultat.

Jag körde även alu belagd plast med ett bedrövligt resultat med samma fräsar.

Ja, det är E-bay "fynd".

http://m.ebay.com/itm/251583287918?txnId=1618203506015

Tips på skärdata eller fräsar som tål att köras. Känns värt att köpa grejer som fungerar och kostar lite mer.

Och så en bild på eländet :D

Men cad/cam kunskaperna börjar ta sig. Riktigt roligt att rita och skapa, ännu roligare om det blev lite slutresultat också.

Edit, ni får ursäkta min inlägg av novellkaraktär. Men efter alla år i forumet har jag lärt mig att man ska vara utförlig i sina beskrivningar. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad har du för vändglapp i X och Y ?

Är spindel lagringen helt OK eller har du kast på fräspinnarna?

Att mäta allt detta är att veta!
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Då infinner sig frågan, vad behöver jag och hur gör jag?

Tips på fräsar som bevisligen fungerat för andra, 2 mm för alu.

Tittade på solectro, men tyckte 320+moms var lite hårigt.
Så länge den håller och funkar bra är det ju värt. Dock lite tråkigt om man klantar sig och kör av den.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mätverktyg förstås, indikatorklockor + känd distans typ passbit för mätning av vändglapp + vippindikator för mätning av 'runout' av verktyg i spindeln.

Du mäter upp innan du börjar leka med dyra verktyg bara för att förvissa dig om att allt står rätt till i din maskin, har du glapp så åtgärdar du detta mekaniskt.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Tackar för tipset. Men nu har jag varken grejer eller kunskap för kontrollmätning. Så det känns som att jag skulle vilja börja från andra hållet.

Är min skärdata i närheten av vad den borde vara?

Var kan man köpa stål för 50-100kr st som någon vet fungerar med en viss skärdata?

Jag har frågat förut om stål utan att ha fått svar. Det bör finnas många här som köpt båda bra och dåliga grejer och kanske kan ge ett tips.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Dessa spännjärn har jag fräst själv med skaplig finish som synes, ~10000rpm på spindeln med en 4mm, tvåskärig, coatad aliexpresspinne. 400mm/min matning och 0.5mm på djupet (fegt), avslutar med 1/10mm med fullt djup (6mm) för att snygga till.
Egentligen ska man mata mycket hårdare enligt min "speed and feed calculator" men det har jag inte provat än då det fungerar bra som det gör.

Edit: Kan ju bjuda på länken också: http://www.aliexpress.com/item/New-5pcs ... 50570.html

Edit2: Använde lite T-röd som smörj/ kyl, går dock lika bra utan tycker jag..
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Tack för tipset!

Stålen beställda.

Förutom skärdata tror jag att jag snor iden på spännjärnen rakt av, då har jag ju något att provköra i. :vissla: Ser riktigt snygga ut.

Funderar på om man skulle knåpa ihop en fogbuster också. Hämtade stål från en eBay beställning i torsdagskväll. Grovkörde jiggen igen med ett 3mm stål.

Fungerade hyfsat om man körde ganska små ingrepp och kylde med T-röd. Kombinationen långsam körning och manuell kylning var tråkig på en 3 timmars körning. Känns som 20-30 minuter hade varit en vettig tid.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Hoppas det var till någon hjälp. :)
Knoppen, brickorna och gängstängerna (M6, 60mm) är köpta på Hornbach´s "godisavdelning". T-spårsmutter och fyrkantsmutter tillhör profilsystemet jag byggt mitt bord av..
Skriv svar