Jag har flera "industri-PC" i min vård, gemensamt för dem är att det är sämsta sortens taiwankrafs instoppat iDW skrev:Denna burk kostar tydligen 25 000kr om det inbegriper resa, hotell mm vet jag inte men enl nätet är det priset.
Jag tog några bilder på racerburken som innehåller mins en 366mhz processor och det skall även vara en 2Gb hårddisk men här syns bara några vireöglor som fästen.
Det batteri som syns i bild, vad har det för syfte, BIOS?. Vad händer om det är urladdat.
ett lite bättre rackchassi.
Går en sådan sönder (och det gör de ju) så måste leverantören skicka en ny burk eftersom det inte längre
går att köpa reservdelar och de alltså måste matcha de prylar som de i övrigt får tag i.
En sån burk kostar (beroende på vilka typer av serviceavtal man har) mellan 50 och 100 tusen.
Det man då får är en rackmonterad pc som innehåller kanske en PIII eller i bästa fall en Pentium4 och
som kör Windows XP, Windows 2000 eller till och med OS/2 Warp.
Det är naturligtvis omöjligt att byta dessa till moderna PC eftersom leverantören då inte kan överblicka konsekvenserna.
Min teori är att maskintillverkarna ser dessa PC som nödvändigt ont, man ser sig själv som en maskintillverkare
som tvingas komplettera med ett gränssnitt mot användaren som är mer komplext än några lampor och ett par brytare.
I och med att man har den synen så allokerar man heller ingen resurs för att hålla mjukvaran uppdaterad och tvingas alltså
köra på operativ och hårdvara som härstammar från den tid mjukvaran ursprungligen skrevs.
Det här skulle man ju tycka inte skulle göra så mycket, men nu när serviceavtal förutsätter fjärraccess till maskinerna
samtidigt som de måste kommunicera med andra maskiner så finns det ju en säkerhetsaspekt i detta också.
Jag har mött flera leverantörer som tycker det är konstigt att man inte tillåter att öppna upp en opatchad windows XP
utan antivirus mot internet.
Eftersom det här börjar vara ett reellt problem hos oss så har jag givit order till inköparna
att även detta ska vara en förhandlingspunkt och ska vara utrett innan kontraktet skrivs.