Kan man ta 3-4 enkla 7806 regulatorer och paralellkopppla dessa utan att dom börjar få konstiga saker för sig? I nuläget har jag en 7807 på en liten kylfläns för att driva en dvd-spelare och detta fungerar ypperligt, men går det att paralellkoppla dessa trevliga saker för att kunna ta ut mer ström?
Anledningen till att jag vill ha 6 volt på huben är att en bluetooth dongle jag har blir instabil om spänningen så bara sjunker till 4.8 volt så 6 volt är säkrare.
Jag skulle nog inte våga mig på att parallellkoppla flera. Det korrekta sättet är att som i "Picture18" i databladet koppla en effekttransistor för att få reggen att klara av högra ström.
Jo jag vet att den ska ha 5 volt, men jag tänkte köra 6 volt för att vara på den"säkra"sidan. Inte kan väl en pryl vara specad för 5 v och brinna upp för 6 volt? Det räcker ju att man har en lång tunn usb kabel så sjunker spänningen ner mot 4,8 volt.
Njae problemet blir väl att om du gör så som du tänker då måste du vid fullast elda bort massa effekt ((13.8-5[V])*2.5[A]= 22 [W]). Det är mycket värme det...
Bättre att köra switchat. Men det är mer komplicerat och kanske lika lönt att köpa något färdigt. En inverter 12V= till 220V~ kanske låter löjligt men de är grymt prisvärda, och så kan man ju ha dem till andra saker.
Den SMSC-krets för 7-portas USB-hubb jag håller på med får inte ha mer än max 5.5V på någon pinne, annars kommer den möta sin skapare...
Med andra ord - USB-grejer skall man vara noga med. SimpleSwitcher är något jag skulle välja för att reglera ner 12V till 5V. Det blir inte lika varmt då...
Angående längder på USB-kablar är maximal längd 5m. Det har framförallt med reflektioner på kabeln att göra. Garanterat strul om den förlängs
Om man läser USB-standarden (www.usb.org) finns det mycket matnyttigt för denna situation. En low-power-pryl som en BlueTooth-dongel ska enligt USB-specen kunna klara sig på ned till 4.75V. Annars följer den inte USB-standarden.
Reflektioner kommer bäl inte av kabel längd. Jag har ett svagt minne av att det är timingen som strular om det blir längre. Om det var enkelriktad komunikation så går det ju längre bara man har en bättre kabel. Men så är inte fallet med USB.