"Roterande" varningsljus (saftblandare)
Re: "Roterande" varningsljus (saftblandare)
Kör med två olika slingor så kan du ju sätta hastigheten på den ena till några procent lägre, vilket då gör att den ena kommer i otakt till och från (som i verkligheten).
Man kan köra dom i sync oxå eller bara lite förskjuten. Byggde ihop ett test igår kväll.
Sen finns det väl de roterande ljus som skjuter flera strålar på en gång, en framåt och en bakåt exempelvis.
Ja, Polisen hade väl förut en rotor med tre linser?
Gamla amerikanska saftblandare hade väl ofta två PAR36 lampor som roterade lite saktare.
Gamla amerikanska saftblandare hade väl ofta två PAR36 lampor som roterade lite saktare.
Det där såg ju bra ut!Miramithe skrev:Man kan köra dom i sync oxå eller bara lite förskjuten. Byggde ihop ett test igår kväll.
Tack, tänkte man skulle klara sig med minimum antal komponenter, och tog det jag hade hemma, kan skissa ner ett schema om någon vill ha.
De finns (minst) med en enkel roterande reflektor kring "vanlig" lampa, dels med flera roterande linser kring "vanlig" lampa, dels med flera PAR36-lampor. Jag har sett en med fyra PAR-36. Där kan man mer tala om förvaring för smörgåstårta snarare än saftblandare om man ska ha en gastronomisk liknelse 

Det hade varit snällt av dig om du har lust till det.Miramithe skrev:Tack, tänkte man skulle klara sig med minimum antal komponenter, och tog det jag hade hemma, kan skissa ner ett schema om någon vill ha.
Japp, programmet det är ritat i hade inte exakt den 4017 jag har men tror de är lika, man får kolla databladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Byt R1 och VR1 med varandra innan någon släpper ut röken.
C2 är fullständigt onödig i detta sammanhang
Skissa också på hur man kopplar om man bara vill ha 5 eller 6 LED.
Protte
C2 är fullständigt onödig i detta sammanhang
Skissa också på hur man kopplar om man bara vill ha 5 eller 6 LED.
Protte
Jo självklart har du helt rätt. Vrider man poten i botten blir det inget vidare.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Såna gamla twinsonic verkar stämma in på den beskrivningen tror jagmatsadona skrev:Ja, Polisen hade väl förut en rotor med tre linser?
Tre speglar på var sida riktade framåt också i olika vinklar så det "blixtrade" lite extra.
Då så ändrat lite, man kan byta C1 om man vill ha annan hastighet, eller VR1 och R1, R1 ska vara över 1K för att få bra resultat.
Pulldown på reset har jag sett att det finns scheman utan, men kollar man sanningstabellen på min 4017 i databladet står det att reset ska vara low när man ger en puls för att man ska få Q+1.
Har inte testat utan detta motstånd, men kan göra det vid tillfälle.
Vidare kan man ju med dom med 5 LED så kan dom ju gå 2 varv istället för en reset.
Pulldown på reset har jag sett att det finns scheman utan, men kollar man sanningstabellen på min 4017 i databladet står det att reset ska vara low när man ger en puls för att man ska få Q+1.
Har inte testat utan detta motstånd, men kan göra det vid tillfälle.
Vidare kan man ju med dom med 5 LED så kan dom ju gå 2 varv istället för en reset.
- prototypen
Stopp och belägg!
Pinne 5 på 555 ska inte kopplas till något, ska lämnas helt öppen.
Något motstånd på 4017 reset behövs inte, 4017 har push-pull utgång eller som man ibland kallar det totempåle.
Vill man snålas ännu mer så kopplar man VR1 till utgången (pin3) på 7555, lämnar 7 öppen och tar bort 10 k motståndet.
Protte
Pinne 5 på 555 ska inte kopplas till något, ska lämnas helt öppen.
Något motstånd på 4017 reset behövs inte, 4017 har push-pull utgång eller som man ibland kallar det totempåle.
Vill man snålas ännu mer så kopplar man VR1 till utgången (pin3) på 7555, lämnar 7 öppen och tar bort 10 k motståndet.
Protte
funkar även det på NE555? eller är det olika på 7555 och 555?
Vi testar med ett nytt då
Vi testar med ett nytt då