Arduino Uno doserpump
-
Re: Arduino Uno doserpump
Testat två olika. Står att han inte hittar drivrutiner. Får starta om datorn och testa en ny kontakt så fort jag lugnat ner mina känsliga datornerver
Angående val av mosfet tidigare i tråden.
Vgs(th) är tämligen ointressant att kolla på vid val av mosfet, för den anges vid en ström på endast 250uA, alltså en väldigt låg ström och det säger väldigt lite om när mosfeten leder ordentligt.
Det man ska kolla efter är vid vilken spänning RDSon anges. Det anges nästan alltid vid 10Vgs men även vid 4.5Vgs för väldigt många mosfet, även icke "logic level". Så att kolla efter "logic level" betyder att man sållar bort väldigt många som fungerar utmärkt vid tex 5Vgs.
Väljer man ändå en mosfet som inte anges vid 4.5Vgs så får man kolla vidare i databladet om det finns grafer över RDSon eller ström som mosfeten klarar vid olika Vgs (så som tidigare visades i tråden). Vgs(th) bör man alltså inte gå efter.
Övriga parametrar är intressant vid högre switchfrekvenser. Vid av/på i maklig takt är det av mindre betydelse.
Vgs(th) är tämligen ointressant att kolla på vid val av mosfet, för den anges vid en ström på endast 250uA, alltså en väldigt låg ström och det säger väldigt lite om när mosfeten leder ordentligt.
Det man ska kolla efter är vid vilken spänning RDSon anges. Det anges nästan alltid vid 10Vgs men även vid 4.5Vgs för väldigt många mosfet, även icke "logic level". Så att kolla efter "logic level" betyder att man sållar bort väldigt många som fungerar utmärkt vid tex 5Vgs.
Väljer man ändå en mosfet som inte anges vid 4.5Vgs så får man kolla vidare i databladet om det finns grafer över RDSon eller ström som mosfeten klarar vid olika Vgs (så som tidigare visades i tråden). Vgs(th) bör man alltså inte gå efter.
Övriga parametrar är intressant vid högre switchfrekvenser. Vid av/på i maklig takt är det av mindre betydelse.
Hah, ja se där, MOSFETen han fått av elektronikverkstan är inte logic level, och från Elfa fick han en LM7812 spänningsregulator, vilken förmodligen dödade processorn efter att att ha kopplats in som en MOSFET (hur nu det gick till, benen heter ju inte Drain, Source, Gate på en spänningsregulator).
Nåväl, om han får igång processorn och skaffar den transistor jag föreslog ska det nog lösa sig. Då är det bara programmet kvar.
Nåväl, om han får igång processorn och skaffar den transistor jag föreslog ska det nog lösa sig. Då är det bara programmet kvar.
@bearing: Ja, saken var biff på ditt första inlägg (#2) men sen blev det viss irrvandring där det ena ledde till det andra.
-
Var inte från elfa jag fick dem, hade jag handlat därifrån så hade jag tagit ngn som ni rekommenderade men har väldigt begrännsat med ställen att handla på där jag bor. Och den jag fick av kjelloco den ser ju lika dan ut så jag kopplade lika. Den nya jag fick från elektronikverkstaden funkar då jag testade att koppla som hanzibal sade. Och jag har inte hunnit sätta mig med det. Skall försöka ikväll och få igång drivrutinerna. Är inte så lätt när man är ny på detta. Men förstår mer och mer.
Och ardoinon funkar, men inte drivrutinerna......
Och ardoinon funkar, men inte drivrutinerna......
Genom sina misstag lär man sig. Tyvärr är det nog så att säljarna på Kjell ofta är bara vanliga säljare utan egentligt intresse.
@mathias.lundgren.56: Det är det nya Arduino-kortet du försöker ansluta till PC va?
Du skriver att kortet funkar men inte drivisarna, hur vet du det egentligen - om du inte kan kommunicera med kortet, hur kan du veta att det funkar?
Du skriver att kortet funkar men inte drivisarna, hur vet du det egentligen - om du inte kan kommunicera med kortet, hur kan du veta att det funkar?
-
Ja visst lär man sig av misstagen @hanzibal jag räknar med att det nya kortet funkar. Har inte kopplat ngt till det så chansen att jag pajat det skulle vara liten anser jag. När jag sätter i sladden så poppar den upp i högra hörnet i win men win säger att den är okänd usb enhet (men dock så står det arduino uno i samma ruta) och försöker jag uppdatera drivrutinerna så hittar varken jag eller datorn dom i arduinomappen . Tycker jag försökt hitta drivrutinerna på nätet och lägga in dem i rätt mapp manuellt men jag gör ett ryck ikväll igen.
Tanken var väl att först byta "limpan" på det gamla Arduino-kortet och sedan använda det nya kortet till att programmera bootloadern på det gamla kortet.
Kan ju hända att även USB-chipet på gamla kortet pajat men du kommer inte att kunna kommunicera med det gamla kortet förrän du bytt limpan och laddat in bootloadern.
Kan ju hända att även USB-chipet på gamla kortet pajat men du kommer inte att kunna kommunicera med det gamla kortet förrän du bytt limpan och laddat in bootloadern.
Ja absolut, jag missförstod nog i min förra post - det är alltså det nya kortet du försöker installera drivisar till?mathias.lundgren.56 skrev:...jag räknar med att det nya kortet funkar. Har inte kopplat ngt till det så chansen att jag pajat det skulle vara liten anser jag.
-
Dåligt uppdaterat av mig. Jo det e ett helt nytt kort. Tänkte testa det nya innan jag börjar koppla o ordna. Skall packa upp den gamla laptopen och kolla vad den säger. Känns som strulet sitter i datorn
-
Jag testade med den gamla datorn och det e fortfarande samma fel. Den hittar inte häller drivrutinerna så jag lade det på hyllan. Kan verkligen inte fatta vad som e felet