Arduino Uno doserpump
-
Arduino Uno doserpump
Hej. E helt nu på arduino men vill lära mig. Tänkte bygga en doserpump med tre kanaler. Pumparna jag har är 12v 400mA. Vad jag förstått så behöver jag spänningregulator till varje kanal. Men jag vet inte riktigt vilken när jag ser på kjell.com. är jag helt ute och cyklar eller vad behöver jag mer än arduino Uno?
Re: Arduino Uno doserpump
Vilken spänning har spänningskällan?
Om spänningskällan är 12V behövs inte någon spänningsregulator. En transistor samt diod behövs för varje motor. Föreslår logic level MOSFET.

Om spänningskällan är 12V behövs inte någon spänningsregulator. En transistor samt diod behövs för varje motor. Föreslår logic level MOSFET.

-
Ok. Det vet jag inte, dålig koll på. Men vad jag förstått så ligger kanalerna på kortet på 5v
Ja, din Arduino lägger ut 5V på gpio som du kopplar till Vin (gate) i bearings bild ovan men sen behöver du mata Vdd (drain) också - där ansluter du lämpligen en 12V nätadapter som kan ge tillräckligt med ström till dina pumpmotorer, dvs minst 3 x 400mA = 1,2A om du vill kunna köra dem samtidigt.
Om du sen vill använda samma 12V nätadapter för att även mata Arduino-kortet så behöver den kunna ge ytterligare ström för att inkludera Arduino-kortets strömförbrukning.
Om du sen vill använda samma 12V nätadapter för att även mata Arduino-kortet så behöver den kunna ge ytterligare ström för att inkludera Arduino-kortets strömförbrukning.
Senast redigerad av hanzibal 13 februari 2015, 16:32:26, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Hittade en som byggt en liknande och han använder en spänningregulator som heter TA7291P 0-20V 1A. Kan inte hitta någon stans att köpa den . Finns det någon som kan ersätta den?
Det där är ingen spänningsregulator, det är en dc-motordrivare. Eftersom du väl (?) varken behöver kunna reversera eller bromsa pumparna så bör du ju klara dig med att köra ut pwm till gaten i bearings bild.
Senast redigerad av hanzibal 13 februari 2015, 18:55:43, redigerad totalt 1 gång.
Bra länk till de som är nybörjare inom elektronik:
http://www.academia.edu/4732744/Arduino ... onnections
Kan man få fråga till vad det är så man kan ge lite mer hjälp?
http://www.academia.edu/4732744/Arduino ... onnections
Kan man få fråga till vad det är så man kan ge lite mer hjälp?
-
Snacka om att få det om bakfoten. Så bra e man på engelska... ok det är en doserpump till att dosera olika tillsatser till min saltvattensakvarie. Så det skall bara pyttsa i ngn dl per kanal/dag. Finns att köpa men jag ser detta som en väg in att lära mig lite om arduino
Ok, då behöver du inte ens pwm utan kan köra on/off - du driver Vin hög på resp kanal så länge du vill att motsvarande pump skall gå och sen stänger du av genom att lägga ut en nolla. Tror det heter DigitalWrite på Arduino-språk.
japp då är det lätt, bara på och av som behövs. Då kan du ju ta en 12v väggvårta (adapter) och kan du köra motorena på den och plugga in den i din uno (den klarar upp till 20v in, men ej rekomenderat mer mer än 12v). Sen behövs lite kod, där får du läsa lite själv, sen kan du lägga upp den här och få hjälp ifall det är fel, vill du ha knuff i rätt riktning är det bara att skriva här.
Det du behöver är: Uno, motorer, några mosfet helst logic level sort, några dioder för att ta bort spänningsspikar när motorn stoppar.
Det du behöver är: Uno, motorer, några mosfet helst logic level sort, några dioder för att ta bort spänningsspikar när motorn stoppar.
-
likt denna? För vardera motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Vad gör de små sakerna på motorerna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är keramiska kondensatorer som jag tror används för avstörning.
Om jag inte minns fel så är 104 = 100nF eftersom man utgår från pF som är 10^-12 så får man 10 x 10^4 x 10^-12 = 10^(1+4-12) = 10^-7.
Om jag inte minns fel så är 104 = 100nF eftersom man utgår från pF som är 10^-12 så får man 10 x 10^4 x 10^-12 = 10^(1+4-12) = 10^-7.