Komma igång med PIC32?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
H.O

Re: Komma igång med PIC32?

Inlägg av H.O »

The 18F PDIP series Microcontroller with onboard USB was the obvious choice for the Arduino platform and had the tooling strategy been right the entire Arduino movement today could well have been powered by Microchip parts instead of Atmel parts – imagine what that would have done for Microchip’s silicon sales!!!
Hur många Arduino's har det sålts worldwide och hur mycket är det i förhållande till Microchips befintliga volym av levererade mikrokontrollers? Det är klart att Microchip gärna sett att det satt en PIC på varje Arduino men jag skulle tro att antalet kretsar vi pratar om är en piss i nilen när det kommer till försäljningsvolym.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Arduino är en bagatell i sammanhanget, och hade inte påverkat Microchips försäljning nämnvärt.

Men som sagt, det finns inget i Microchips licensavtal som förhindrar eller försvårar GPL.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För min del spelar det ingen roll hur och var man får använda sin kod. Det bryr jag mig inte om. Vad det gäller optimering så är mina program så små så någon extrem optimering utöver vad man själv kan göra genom att koda på bästa sätt blir betydelselös.

Enda nackdelen jag ser är användarvänligheten MikroC Pro visavi MPLAB X. Jag använde MPLAB och även MPLAB X i början av min PIC-karriär men har i ett par år nu kört MikroC Pro för PIC som jag upplever helt klart mer användarvänligt än MPLAB X. Men jag får väl kämpa på med MPLAB X tills vidare. Att jag skulle gå över till någon annan µC än PIC finns inte på kartan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...hur det kan hämma OSS utveckling.

Du verkar blanda ihop "OSS utveckling" med "utveckling" generellt.
Varför skulle någon som väljer verktyg bry sig om vad OSS nördarna
har för sig? De flesta vill bara ha något som fungerar "out-of-the-box".
Och när det gäller "gnäll på nätet", finns det något över huvudtaget
som det inte går att hitta gnäll på på nätet kring?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Tror jag blev lite missförstådd där. :)

Om man programmerar, som jag, med starkt begränsad budget och support avtal inte är ett alternativ,
har jag märkt att om något är populärt inom Open Source finns svaret på alla mina frågor och felmeddelanden redan på nätet.

Vill man göra något men inte vet riktigt hur får man direkt 4 alternativ med google. Enkelt och billigt enligt TS krav. :)

Rätt stor skillnad i googlebarhet av mina eventuella problem om jag kör Keil, IAR eller Eclipse/GCC när jag ska programmera ARM.
(och då körde jag gratis varianterna med begränsad kodstorlek, så ingen telefon support där inte :) )

Det är alltså inte att jag ska släppa koden jag skrivit,
utan fördelen för mig att det finns mycket som är släppt på nätet,
när jag enkelt behöver lite hjälp av google. ( och det är ganska ofta )
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och vad är det för fel på uChips forum, dessutom har faktiskt uChip support, även på de kostnadsfria varianterna.

Så uChip är faktiskt betydligt bättre än de flesta, när det gäller lågbudget hemmajobb.
Dessutom, när det gäller PIC32 så är det GCC som används, och där torde de flesta eventuella svaren finnas.
Vill påstå att uChip faktiskt främjar OSS-utveckling
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda problemet som jag ser det är väl att man använder just GCC, vilken är tämligen buggig, och GCC-folket anser uppenbarligen inte att man behöver fixa kända buggar, vilket i princip gör GCC till ett leksaksprogram, då det egentligen inte passar för produktionskod.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

SeniorLemuren skrev:Att jag skulle gå över till någon annan µC än PIC finns inte på kartan.
Varför går du då över till MIPS (PIC32)?

Valet att använda MIPS som bas och inte utveckla en egen 32 bits arkitektur är bara att gratulera.

Sedan PIC16C5X har det inte varit mycket bevänt med processorerna från Arizona. OK, 16F84 var iofs trevligare att programmera om.
http://www.datasheetarchive.com/dl/Scan ... 002394.pdf
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Att det är en MIPS kärna betyder ingenting i rellation till att ha samma layout
på datablad, samma FAE'er, samma support forum o.s.v. I/O enheterna är
dessutom väldigt lika mot tidigare PIC modeller.

Sen så vet jag inte vad du menar med "bevänt". Du verkar i alla fall
inte ha följt med de senaste 20 åren.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jodå, jag har varit insyltad i projekt med diverse PIC16F, PIC18F och dsPIC utan att få någon mersmak. Köpte tom en hyfsat dyr kompilator från HI-TECH i Australien.
För ett par år sedan var jag in och rotade i dsPIC-kod för att implementera översampling i ett mätinstrument som hade ett helt undermåligt vikningsfilter. Var tvungen att installera MPLAB. BLÄ!

Med tanke på den utveckling vi har sett när det gäller ARM-processorer ser jag ingen anledning alls att välja något annat i nya konstruktioner.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jaha, då är det väl bara att skotta ner sig i skyttegraven med kulsprutan inför MIPS vs ARM kriget.
:lol:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tänker inte göra det, jag har nog av M$ vs Linux.
Så vitt jag kan bedöma är det inget fel på MIPS. Det är bara det att ARM verkar ha lyckats betydligt bättre kommersiellt. Ärligt talat, hade jag haft lite mer tid hade jag nog köpt ett PIC32 kort för några år sedan. :o
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

baron3d skrev:Mplab /x använder en omarbetad version av gcc.
I gratis versionen är högsta optimering O1, vilket är rätt ok.
Det går ändå inte att debugga med högre optimering.
gcc är ju GPL så det är väl bara att kompilera den optimerande versionen själv om de vill ha betalt för binärerna.
nifelheim skrev:the right to reasonably inspect Licensee’s premises and to audit Licensee’s records and inventory of Licensee Products in order to ensure Licensee’s adherence to the terms of this Agreement.
Det här är väl ett ganska stort skäl att inte använda deras kod? Det säger ju i prinicip att du ger dem rätt att göra husransakan hos dig om de känner för det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, du får ju inte med deras specialgrejjer och libbar då.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där. Igår damp PICkit3 ner på OKQ8 som jag köpte via ALi. Kostade totalt 124 kr. Har bara testad den mot en PIC16F887 ännu, men det funkar som det skall. Jag laddade hem PICkit3 programmer och laddade ner min fil med till PIC16F887.

Programmet ser precis likadant ut som PICkit2 programmet där man kan välja processorfamilj och processor. I PICkit3 programmeraren finns inga processorer av typen 32 i listan över processorer. Det verkar som om Microchip inte supportar Stand alone programmeraren. Någon som vet var man kan finna tredjeparts PK3DeviceFile.dat? Jag har googlat men inte hittat något ännu.
Skriv svar