Komma igång med PIC32?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Komma igång med PIC32?

Inlägg av SeniorLemuren »

Har fram till nu använt PIC18Fxxx µC, PICkit2 och MikroC pro i mina tillämpningar. Nu känns det som om jag skulle vilja gå upp ett snäpp till PIC32.

Hur kommer jag igång BILLIGAST och enklast. Ja, ja vet, billigt och enkelt hör inte riktigt ihop, men i alla fall, någon slags gyllene medelväg borde det finnas. Att använda MikroC pro för PIC32 faller bort eftersom det kostar nästan $300.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Komma igång med PIC32?

Hittade detta kort. PIC32 och Arduino stöpta i samma form. Kan det vara något att starta med? Har visserligen fram till nu varit en blodig motståndare till Arduio, men kanske den kan få vara med på ett hörn ändå, utan att man blir dömd som förrädare bland EF:s PIC-supportrar (som jag alltid själv tillhört). :)
hummel

Inlägg av hummel »

Mplab X har väl stöd för microchips egen C-kompilator, allt fritt om du klarar dig utan optimering.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

billigast och enklast

http://www.ebay.com/itm/Hot-2012-R3-Boa ... 1469129897?

ARM, ett billigare och enklare spår, större community.

När du växt ur Arduino IDE (eller av ideologiska skäl inte vill prova) finns det mycket annat att välja på,
GCC stödet gör att det finns många tänkbara gratis utvecklingsmiljöer.

Microchips tråkiga licensiering hämmar open source utvecklingen så det kommer nog tyvärr
aldrig att bli lika stor spridning på PIC32 som ARM bland oss som har möjlighet att lägga mer tid än pengar på våra projekt.

Edit:
Ett litet förtydligande, kostnad 140:- och programmerad, med Arduino IDE, 5 minuter efter att du öppnat kuvertet.
Om du senare vill utvecklas är det bara ett labbkort med en ARM på.
Senast redigerad av nifelheim 21 februari 2015, 15:13:58, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För de som varken vill lägga ner tid eller pengar fungerar kanske
Microchips fria verktyg helt OK. De är normalt bara att installera
och köra.

> ...att det finns många tänkbara gratis utvecklingsmiljöer.

Att man inte behöver göra några val mellan olika verktyg
eller miljöer kan av många upplevas som en fördel.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Kör med MPlab och ICD3 eller Real-ICE.
PicKit 3 fungerar nog också.

Mplab /x använder en omarbetad version av gcc.
I gratis versionen är högsta optimering O1, vilket är rätt ok.
Det går ändå inte att debugga med högre optimering.

Exempel på färdiga kort:
PIC32-PINGUINO, Maximite och Duinomite.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

nifelheim skrev:Microchips tråkiga licensiering hämmar open source utvecklingen...
Kan du förtydliga ovanstående? Licensiering av hur programvara man gjort med deras utvecklingsverktyg får användas, eller licens av hårdvara?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, jag kan inte heller förstå den kommentaren, på vilket sätt hämmar det utvecklingen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nja, jag håller mig nog till PIC ändå, visserligen med ett stänk av Arduino. 8) Jag skickade efter en chipKIT Uno32™ Prototyping Platform för 298 kr fritt från Electrokit samt en PICkit3 clon från Ali för 124 kr fritt. Får köra MPLAB X i stället för MikroC.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Jag har inte djuplodat villkoren men som jag uppfattat det är problemet mjukvaran,
läst sånt gnäll då och då,
du kan inte använda något av allt det färdiga som finns på Microchips hemsida om du vill distribuera din kod under GPL motsv.

Har skrivits spaltmeter på nätet om detta, här är två träffar, jag hade inte läst just dom tidigare,
googlade bara fram dom som exempel till mitt svar här, den ena råkade vara om Arduino :)

Att det skulle vara bra för folket att det inte finns något att välja på, för onekligen tankarna till Nordkorea eller gamla Sovjetunionen :wink:
//OT ( även om jag förstår vad du menar, https://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400 :) )

http://gerrysweeney.com/microchip-pic-c ... d-arduino/
Now this is the part where the product team, executives and the board at Microchip should pay very close attention.
I made contact with David Cuartielles who is Assistant Professor at Malmo University in Sweden,
but more relevant here is that he is one of the Co-founders of the original Arduino project. I wrote David and asked him…

“I am curious to know what drove the adoption of the Atmel micro controllers for the Arduino platform?
I ask that in the context of knowing PIC micro controllers and wondering with the rich on-board peripherals of the PIC family
which would have been useful in the Arduino platform why you chose Atmel devices.”

David was very gracious and responded within a couple of hours. He responded with the following statement:

“The decision was simple, despite the fact that -back in 2005- there was no Atmel chip with USB on board unlike the 18F family from Microchip that had native USB on through hole chips,
the Atmel compiler was not only free, but open source, what allowed migrating it to all main operating systems at no expense.
Cross-platform cross-compilation was key for us, much more than on board peripherals.”

So on that response, Microchip should pay very close attention.
The 18F PDIP series Microcontroller with onboard USB was the obvious choice for the Arduino platform and had the tooling strategy been right
the entire Arduino movement today could well have been powered by Microchip parts instead of Atmel parts – imagine what that would have done for Microchip’s silicon sales!!!
The executive team at Microchip need to learn from this, the availability of tools and the enablement of your developer community matters – a lot, in fact a lot more than your commercial strategy around your tooling would suggests you might believe.

http://dangerousprototypes.com/2011/08/ ... en-source/
Microchip has fantastic USB drivers, and TCPIP drivers with web server demos and other good stuff.
They are available under a free-as-in-beer but not free-as-in-speech license.
You can get the code from their website if you agree to the Microchip Application License,
appropriately abbreviated ‘MAL’. It prohibits distribution, use with non-Microchip products, and gives them:

the right to reasonably inspect Licensee’s premises and to audit Licensee’s records and inventory of Licensee Products in order to ensure Licensee’s adherence to the terms of this Agreement.

Heavy stuff, not open source friendly. We use the Microchip USB and TCPIP drivers in several open source projects.
Since we can’t redistribute their code, we only include our own files in the source, you have to get the USB driver from Microchip on your own.

:humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, vad är konstigheterna, du får använda deras kod fritt i alla typer av projekt, både kommersiella och GPL, så länge koden snurrar på en PIC-processor.
I mitt tycke en fullständigt naturligt begränsning.
Förstår inte problemet.
Förutom att det är rent gnäll, från vissa typer av personer, vilka tycker att de skall få allt gratis, utan motprestation.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Min favorit bok:

Programming 32-bit Microcontrollers in C. Exploring the PIC32
av: Lucio Di Jasio
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

läste du inte?

problemet är inte att använda ,modifiera eller köra deras kod
eller sälja en pryl som kör koden,

problemet är att inkludera koden i något projekt som du ska släppa på din hemsida,
i ett forum eller på annat sätt under en GPL licens.

Det är väl ganska klart hur det kan hämma OSS utveckling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis hämmar det inte utvecklingen, eftersom du kan hämta relevant kod från deras hemsida.
Enbart omotiverat gnäll
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det Microchip reserverar sig mot är att använda deras mjukvara på annat än PIC eller andra kretsar som de producerar. Jag ser inte vad det begränsar - eller ska det vara OK att använda mjukvaran på kloner?

Jag ser inget problem med det.
Skriv svar