el i hus (garaget mörkt...)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: el i hus (garaget mörkt...)

Inlägg av danei »

Det lär nog inte gå att hitta mätsladdar som inte klarar 400V. Det de kanske inte klarar är att åskan slår ner när du mäter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En sak är att de "klarar" 400V utan att omedelbart haverera. En annan sak är att isoleringen är god nog för att ge godkänd personsäkerhet (även när de varit med en stund).

Exempelvis så "klarar" högtalarkabel nätspänning men det är ändå ingen bra idé att använda högtalarkabel för 230V...
Seroster

Inlägg av Seroster »

Jan Almqvist skrev:Ibland sitter det extra säkringar som är betydligt större än huvudsäkringen men mindre än de kanske 100A eller så som man skulle ha fram till huset annars.

Att "ohma i trefasuttaget" är en klassiker. En kollega gjorde så, man kunde se konturerna av instrumentet i hans hand efteråt
.
Med en Fluke T5-600 / T5-1000 kan man ohma i trefasuttaget tills korna kommer hem.
Och strömmätningen i den går ENBART genom klykan, så man kan inte klanta till proberna.

Och billig är den. <3

TS: Öppna multimetern och plocka ut säkringen, kan i princip garantera att om den finns är den rökt =P
Anders K

Inlägg av Anders K »

Får väl ta och plocka isär multimetern.
Men den mäter som den ska, så jag kan inte se att säkringen skulle ha gått?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Säkringen spelar bara roll vid strömmätning. Spänning, resistans osv fungerar lika bra oavsett om säkringen gått eller ej.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det brukar vara säkring på "småområdena" (max 2A, i vissa fall max 200mA) medan ett eventuellt 10A-område brukar inte ha säkring i billiga mätare.

(Källa: det lilla fåtal mätare jag tittat inuti :wink: )
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, och de där mätarna med oavsäkrat 10 A-område är jätteroliga att kortsluta bilbatteriet med. De hoppar nån centimeter från bänken och inuti finns det knappt nåt spår kvar av shunten. (Jag fick en hel låda på jobbet en gång för att "testa vad som kan hända".)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men då hade du inte de medföljande kablarna? De brinner väl av innan mätaren tar stryk?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, det var med andra kablar (i princip startkablar med påmonterat bananstift). Eftersom det är vanliga bananhylsor på instrumenten kan man ju inte förutsätta att alla bara använder de medföljande sladdarna. De kan ju ha gått sönder tidigare (eftersom de brukar sakna dragavlastning).

Kortis med de medföljande kablarna gjorde att sladden i princip "sprängdes bort" från själva proben... Det sa "poff" och kvar satt en rykande prob.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, det var starka kablar ändå... Sämst i labbkabelväg jag stött på är nog ett såntdär paket med 10st krokodil-krokodil-sladdar i olika färger. Jag skulle provköra en antagligen skuren fönsterhissmotor och det blev bara avbrott i kabeln utan att det ens blev nån märkbar blixt, brännmärke, lukt eller kännbar värme. Det tog en stund innan jag ens fattade vad som hänt. :wink:
Skriv svar