el i hus (garaget mörkt...)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders K

el i hus (garaget mörkt...)

Inlägg av Anders K »

Har försökt få igång min fräs (400V 3fas) men den var död. Felsökningen påbörjades genom att börja med att kontrollera spänningen i 3-fasuttaget i väggen (i garaget) med multimeter. Jag hann bara röra två faser innan det sa *poff* och allt blev mörkt och jag blev ganska förvånad kan man säga. Multimeterns kontakter stod fel, vilket gjorde att den kortslöt. (ja, det här var extremt klantigt utan tvekan, så det behöver ingen påpeka... :oops: ).

Resultat: Garaget mörkt, samt några rum inne i huset var också mörka. Jag misstänkte direkt att en av huvudsäkringarna gått. Var ute och bytte alla, men utan resultat. Kollade i centralen inne i huset, men inga av automatsäkringarna hade gått och inga jordfelsbrytare heller. Gjorde vaktmästarreset genom att slå av och slå huvudbrytaren till huset.
Vips, nu funkar alla rummen inne i huset (vilket också är konstigt...), men garget är fortfarande tvärdött. 0V på inkommande faser till huvudbrytaren.

Man sätter väl knappast några dolda huvudsäkringar någonstans mellan inkommande porslinssäkringar och garaget så frågan är vad som har hänt?
Användarvisningsbild
bit96

Re: el i hus (garaget mörkt...)

Inlägg av bit96 »

Jodå, det kan sitta porslinssäkringar i flera led, beroende på när och det byggdes och byggdes till.
Har haft liknande problem och fick leta upp en extra 'central'.
Anders K

Inlägg av Anders K »

Nybyggt hus, två år gammalt bara. Automatsäkringar överallt förutom just i skåpet för inkommande el.

En elcentral inne i tvättstugan (samt en liten extra för värmepump, VVB, cirkulationspump osv) samt en i garaget. Det är allt jag har hittat, men det låter som att jag får börja leta då... :roll:
gkar

Inlägg av gkar »

Separat JFB?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Var försiktig när du mäter med en multimeter direkt i uttagen! Se till att den klarar spänningen du vill mäta. Sedan kan det vara så att säkringen i ditt instrument ha gått sönder vid smällen.
Anders K

Inlägg av Anders K »

Multimetern klarar 600V. Eller klarade - det är helt rätt... den kan ha tagit skada. Får låna hem en från jobbet imorgon och testa igen.
Tack för omtanken, men jag är försiktig (Klent påstående med tanke på fadäsen ovan... :roll: )

Ja, det sitter separat JFB både inne i huset (flera stycken) och en i garaget. Den löste aldrig ut som sagt.

Men med tanke på ovanstående så kan ju multimetern lämnat in, så jag vet inte om det är spänning fram till JFBn eller inte i garaget. När man trycker på utlösningsknappen händer i alla fall ingenting.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag läste för många år sen en utredning som UL hade gjort kring olyckor med multimetrar och en av slutsatserna var att de flesta olyckor berodde på felaktigt valt mätområde eller felaktigt anslutna sladdar. Slutsatsen var alltså att alla multimetrar borde ha fasta mätsladdar och autorange (vilket ju då gör att det kommer att vara svårt att kombinera spänningsmätning med strömmätning).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Inte så att du smälde en huvudsäkring i en station innan ditt hus? Låter osannolikt men man har ju varit med om konstigheter innan.

Har du nåt att mäta med så kolla om du får in nåt i huvudskåpet. Eller ja kanske låta bli :)

Ivf på många mätare så ser du om du får in ström på faserna övh. Kolla detta. Brukar benämnas "L1" "L2" o.s.v

/D
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Har du provat att lösa ut jordfelsbrytarna med testknappen och sedan återställa?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Ibland sitter det extra säkringar som är betydligt större än huvudsäkringen men mindre än de kanske 100A eller så som man skulle ha fram till huset annars.

Att "ohma i trefasuttaget" är en klassiker. En kollega gjorde så, man kunde se konturerna av instrumentet i hans hand efteråt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Dvärgbrytare kan lösa ut utan att armen viker ner sig också så att lita på vad man ser kan man inte alltid göra!
Anders K

Inlägg av Anders K »

Kan jag ha stekt JFBn? EDIT: Dvs så att det alltså egentligen är spänning fram till den, men att jag inte ser det eftersom min multimeter då hade varit trasig...

Thomas; Yes, har försökt att lösa ut dem. De i huset fungerar som de ska. Den i garaget händer inget. Nu vet jag ju inte om jag har spänning fram efterson jag inte vågar lita på multimetern, men annars hade det förklarat saken.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

JFB och dvärgbrytare kan gå sönder om dom är av för klen modell som inte klarar utlösningsströmmen, men det borde elektrikern ha räknat på vid monteringen.

Var är bilderna på från obduktionen av multimetern? :)
Anders K

Inlägg av Anders K »

Ah, problemet löst. Lyfte på kåpan till centralen inne i huset och det visade sig att ett par säkringar som var markerade som reserv inte alls var det, utan var matningen ut till garaget.
16A C inne i huset, ut till garaget, och 16A D ute i garaget... Var nog inte helt rätt tänkt där...

EDIT: Multimetern höll. Provade att sätta den på ett par faser som jag visste det var spänning på. Kontrollerade inkopplingen av mätkablarna typ 15 gånger innan jag tryckte dem mot de spänningssatta kablarna. :lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att både kablarna som följer med och själva multimetern sällan är godkänd för de spänningar som den kan mäta om det är billiga grejer. Isolerande handskar är ingen dum idé...
Skriv svar