Strömförsörjning från bilbatteri

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
felldin

Re: Strömförsörjning från bilbatteri

Inlägg av felldin »

Snyggt! Det får bli en LM2596 och en liten säkring på 3 A. Detta kopplar jag sedan direkt på batteriet. Sedan är det bara att tuta och köra. :)
zalsson

Inlägg av zalsson »

Återkom med resultatet den :)
felldin

Inlägg av felldin »

Yes, jag får återkomma men det lär ta ett tag. Jag väntar in delar från china.
zalsson

Inlägg av zalsson »

:) ja då får vi nog minst en månad :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Kolla lm2596 från Kina å. Betala 6kr styck sist jag beställde.
felldin

Inlägg av felldin »

Japp, ett skepp kommer lastat med det från Kina...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ta några vanliga 2.5V 200mA E10 sockel glödlampor i serie med batteriet.
3st ger 7.5V spänningsfall. Så om batteriet ligger 12.5V så har du 5V ut
efter seriekopplingen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det bensin/dieselvärmare eller är det 230V-motorvärmare?

Om det är 230V-värmare så är ju allt mycket lätt att lösa, kör mikrokontrollern på 230V. Finns det ingen nätspänning så finns det ju ändå ingen motorvärmare att slå på.

Om det är bensin/dieselvärmare så se till att ha underspänningsskydd så att den inte drar ur batteriet.

Jag håller med tidigare påpekande om att switchad nätdel är bäst och också att bil-el är "skitig".

Apropå bil-el så tänk på att bilar är bland de värsta miljöerna när det gäller att få jordslingor. Chassiet är en halvdålig ledare med en del spänningsfall som dessutom inte är ett rent DC-spänningsfall. För 12V on/off så funkar det bra även med dessa störningar men för svagare signaler så behöver man ha bättre koll. Om du t.ex. har extern antenn till GSM-grejen så får du en jordpunkt den vägen att hålla reda på.
felldin

Inlägg av felldin »

I bilen sitter det ett extra batteri i bagaget som enbart är till för att driva min dieselvärmare (webasto) som idag startas med fjärrkontroll. Då jag tänkte koppla in mig på detta batteri så borde inte underspänningsskydd vara så noga. Det ordinarie batteriet borde inte dras ur.

Angående jordpunkter till "GSM-grejen" så är det denna jag tänkte använda http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... uct_id=464.

Vad menar du blir problem här och hur löser jag det?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, då bör det inte vara något problem. Jag tänkte på om du skulle använt en extern gsm-modul med kabelanslutning och där du behövt interface'a själv på olika sätt; då hade det funnits lite fler fällor.

Det kan kanske vara värt att tänka på att batterier tar stryk av att laddas ur för mycket så underspänningsskydd kan ändå vara en bra idé.
felldin

Inlägg av felldin »

Ok, ett underspänningsskydd kanske kan vara bra att ha. Vad kan vara lämpligt? Finns det färdiga moduler eller hur gör jag? Någon som har tips på billig och i alla fall hyfsat bra lösning?
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Sverige skrev
Har konstruerat eget. ;) Ringer en signal till en telefon som ligger i handskfacket för att starta motorvärmaren.
Hur ere kopplat mån tro? Det är bara 2-trådar på bilden. Kör du data över kraftkablen? Om det nu är kraftkabeln på bilden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nu kör du på extrabatteri så spänningsdip vid start borde inte besvära utrustningen om batterierna är skilda med relä innan generatorn börja arbeta - urladdningskydd för blybatteri med så långsam urladdning som under 200 mA så måste man sätta bryt-spänningen högt - typ 12.6 Volt - annars halkar man under 50% laddningsgrad och batteriet börja sulfatisera - dessutom måste man ha en förregling att när man startar värmaren så skall urladdningsskyddet tåla en betydligt lägre urladdningsspänning när värmaren arbetar och drar mer ström utan att det slår av.

Sådan krets finns troligen inte att köpa färdigt utan är något man får svänga ihop själv och tåligheten till den lägre spänningsnivån kan tex triggas av utgång på arduinon när värmaren skall bli aktiv.

Titta också på om arduino kan läggas i sleepläge och den vägen dra ned på strömförbrukningen (lite högre strömförbrukning är dock inget problem om du kör dagligen lite längre sträckor och batteriet laddas av bilens generatorn när man kör)

Långsamma urladdningar är bland det mest förödande en blybatteri kan utsättas för - då man kan ladda ur kemiskt till väldigt låg nivå utan att spänningen upplevs som lågt - därav sätta gränsen så högt som 12.5-12.6 Volt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Oltronix skrev:Sverige skrev
Har konstruerat eget. ;) Ringer en signal till en telefon som ligger i handskfacket för att starta motorvärmaren.
Hur ere kopplat mån tro? Det är bara 2-trådar på bilden. Kör du data över kraftkablen? Om det nu är kraftkabeln på bilden.

Ja det var bara strömförsörjningen till telefonen på den bilden.

På Hajfenan och T29 togs styrsignalen från headsetutgången. Nu tas den från vibratorn.

För mer info och bilder...

http://rsb.se/arena/showthread.php?7861 ... %E4rmer-vi
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Snyggt, enkelt och fungerande. Så skall det va! Trodde jag kunde stjäla lösningen av dig men jag har lite andra behov att bara starta/stoppa någonting. Jag behöver skicka och ta emot data från båt. Tex Position, temp, sätta på värmare och dyligt. Hade tänkt mig sms alt edge. Vad som finns för 3G o 4G vet jag inte men säkert finns det funktioner att skicka/ta emot data förutom SMS. Om det går att interfacea en mobil skulle det vara geschwint. Mobiler är väldigt bra på trådlös kommunikation och vältestade. Kom på att jag har ett mobilt modem Huawei E1552/E1800/E173 (HSPA modem) och en trådlös Huawei E57756 4G router Om jag hittar ett fungerade API borde det vara lätt. Att interfacea vanliga mobiler verkar inte helt enkelt. jag har inte hittat något på nätet.
Skriv svar