Strömförsörjning från bilbatteri
Strömförsörjning från bilbatteri
Hej,
Jag tänkte använda en arduino med GSM-shield för att starta dieselvärmaren med ett SMS. För att strömförsörja min arduino uno tänkte jag koppla in mig direkt på det extra bilbatteri som finns i bagaget på min Passat.
För att hålla det så strömsnålt som möjligt då min arduino alltid ska vara spänningssatt så undrar jag vad som är lämpligast? Vad kan jag skaffa som tar ström från batteriet och levererar 5V till min arduino?
Behövs det något särskilt skydd mellan batteri och arduino (skydd mot strömspikar o dyl.)?
Jag tänkte använda en arduino med GSM-shield för att starta dieselvärmaren med ett SMS. För att strömförsörja min arduino uno tänkte jag koppla in mig direkt på det extra bilbatteri som finns i bagaget på min Passat.
För att hålla det så strömsnålt som möjligt då min arduino alltid ska vara spänningssatt så undrar jag vad som är lämpligast? Vad kan jag skaffa som tar ström från batteriet och levererar 5V till min arduino?
Behövs det något särskilt skydd mellan batteri och arduino (skydd mot strömspikar o dyl.)?
Re: Strömförsörjning från bilbatteri
Om du kollar i wikin på denna sida tror jag det står en artikel om hur du skyddar elektronik i bilen.
12v mobilladdare för bil borde kunna vara en bra start till din arduino. Brukar vara bra verkningsgrad på dom.
12v mobilladdare för bil borde kunna vara en bra start till din arduino. Brukar vara bra verkningsgrad på dom.
Men mobilladdare kan behöva lite filter kan vara störningar ut från den.
Jag tänkte att jag kopplar in mig direkt på batteriet med och sätter en säkring på kabeln från batteriet. Därefter tar jag en 12V ciggarettplugg till 5V USB typ denna:
http://www.aliexpress.com/item/5V-3-1A- ... 87603.html
Sedan kopplar jag en usb-sladd in i min arduino.
Menar du att jag bör ha något mer i min kedja? Kan du i så fall tipsa om lämplig produkt?
http://www.aliexpress.com/item/5V-3-1A- ... 87603.html
Sedan kopplar jag en usb-sladd in i min arduino.
Menar du att jag bör ha något mer i min kedja? Kan du i så fall tipsa om lämplig produkt?
Med den lösningen riskerar du att dra ur batteriet, en sån där omvandlarplug drar rätt mycket i tomgång tyvärr.
Tanken är att min arduino ska vara påslagen hela tiden. Så om "omvandlarpluggen" drar mycket så är det ingen bra lösning. Vad finns det som inte drar allt för mycket och kan leverera 5V från bilbatteriet?
Kolla hur mycket ström det drar max, borde inte vara upp mot en Ampare ens.
Min arduino drar ca 200 mA.
GSM-shielden är denna: http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... uct_id=464
Den verkar dra väldigt lite 1,5 mA i sleep-mode. Dock ser jag nu ett problem. Det står "Because SIM900 peak current more than 2A. This shield must work with a external DC9V power supply.". Jag misstänker att detta sker vid sändning.
Om jag har förstått det rätt så får jag större effektförluster om jag skickar på 9V på min arduino istället för att skicka på 5V via USB. Då jag vill att det förbrukar så lite ström som möjligt tänkte jag använda mig av 5V via USB-ingången men jag kanske helt enkelt ska skicka in 9V i strömingången istället?
Detta blir snurrigt. Om jag ska sammanfatta lite så behöver jag något som jag kan koppla in direkt på bilbatteriet som kan driva min arduino (ca 200 mA) och min GSM-shield (2A i toppström, annars låg förbrukning)
GSM-shielden är denna: http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... uct_id=464
Den verkar dra väldigt lite 1,5 mA i sleep-mode. Dock ser jag nu ett problem. Det står "Because SIM900 peak current more than 2A. This shield must work with a external DC9V power supply.". Jag misstänker att detta sker vid sändning.
Om jag har förstått det rätt så får jag större effektförluster om jag skickar på 9V på min arduino istället för att skicka på 5V via USB. Då jag vill att det förbrukar så lite ström som möjligt tänkte jag använda mig av 5V via USB-ingången men jag kanske helt enkelt ska skicka in 9V i strömingången istället?
Detta blir snurrigt. Om jag ska sammanfatta lite så behöver jag något som jag kan koppla in direkt på bilbatteriet som kan driva min arduino (ca 200 mA) och min GSM-shield (2A i toppström, annars låg förbrukning)
Borde funka med en spänningsregulator...
http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm
Använder en LM317 till min motorvärmarstyrning (tar dock inte ut några 2A).
http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm
Använder en LM317 till min motorvärmarstyrning (tar dock inte ut några 2A).
En linjär spänningsregulator ger förluster, d.v.s. du eldar upp en del av batteriets energi i form av värme. Det är det som är problemet här, när det är batteri inblandat vill man inte ha en massa förluster.
Och sen, som redan har påpekats, spänningen i en bild är fruktansvärt "elak". Vid start av motorn kan den dippa ner till under 10 V, vid laddning ligger den kanske på uppemot 14 V. Och den innehåller mycket transienter som elektronik inte tycker om.
Och sen, som redan har påpekats, spänningen i en bild är fruktansvärt "elak". Vid start av motorn kan den dippa ner till under 10 V, vid laddning ligger den kanske på uppemot 14 V. Och den innehåller mycket transienter som elektronik inte tycker om.
Mitt syfte är också motorvärmarstyrning.
Det visar sig att min GSM-shield inte drar så mycket då man bara skickar SMS (inga samtal).
Har du något mer skydd mellan batteri och din arduino eller har du endast spänningsregulatorn och de två motstånden för att reglera utspänning?
Vilken utspänning kör du med? Vad blir effektivast ur strömförbrukningssynpunkt?
Det visar sig att min GSM-shield inte drar så mycket då man bara skickar SMS (inga samtal).
Har du något mer skydd mellan batteri och din arduino eller har du endast spänningsregulatorn och de två motstånden för att reglera utspänning?
Vilken utspänning kör du med? Vad blir effektivast ur strömförbrukningssynpunkt?
Vad tror ni om denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... tor-p87896
Verkar inte ha så stora effektförluster. Skulle det fungera att låta den spotta ut 9V som jag sedan skickar in i min arduino?
Verkar inte ha så stora effektförluster. Skulle det fungera att låta den spotta ut 9V som jag sedan skickar in i min arduino?
Bättre ner till 5v och in via usb, att det står extern 9v tror jag beror på att usb standarden ska ge 500 mA. Minst förluster att ta ner till 5v alltså.
felldin skrev:Mitt syfte är också motorvärmarstyrning.
Har såklart avsäkrat med en säkring innan, har även två dioder. (Eller ska kanske skriva hade, för kom på nu att jag bytt ut den mot en LM2596, sån på kjell, smidigare att ställa in spänningen. Kör ~4,1V nu.)
Arduino, vad är det?

Har konstruerat eget.

Bara strömförsörja telefonen...

(Använder en annan telefon nu.)