Vettig Webkamera, med speciella krav.
Re: Vettig Webkamera, med speciella krav.
Eller macro och mellanringar.
Testade lite med min OLY, har ett 35mm 1:1 Macro till den.
Bildens bredd blir runt 17mm bred, av naturliga skäl.
Testade lite med min OLY, har ett 35mm 1:1 Macro till den.
Bildens bredd blir runt 17mm bred, av naturliga skäl.
Skall kanske köpa en sats mellanringar till min OLY, och experimentera lite.
En objektivändarring är annars en klassiker för att få ett billigt macro. Kostar ett par tior på ebay.
Konstaterade att mellanringar till OLYn, inte var helt enkelt.
Får kika på om jag kan hitta vändaradaptrar till mina gluggar och kameran.
Vad fanken kan det heta på engelska?
Får kika på om jag kan hitta vändaradaptrar till mina gluggar och kameran.
Vad fanken kan det heta på engelska?
Det heter "Macro reverse adapter" sök på det inklusive din typ av bajonett på din kamera så ska det nog gå bra!
Hmm, det var inte lätt att hitta, men till slut hittade jag nånting på ebay.
En adapter för 52mm filtergänga, får kika på vad mina gamla analoga gluggar har för gängor.
En adapter för 52mm filtergänga, får kika på vad mina gamla analoga gluggar har för gängor.
50 mm f/1,8, 28 mm f/2,8 och 24 mm f/2,8 har alla 52 mm filtergänga, annars kanske du får lösa det med stepringar?
Öh, till vilken kamera då?
Har själv en Olympus med 4/3
Samt en bunt gamla analoga Minoltor
Har själv en Olympus med 4/3
Samt en bunt gamla analoga Minoltor
Sorry, jag var nog lite trött när jag skrev inlägget ovan. Jag är dessutom Nikonist
(absolut ej att förväxla med Nikotinist vilket jag aldrig i mitt liv någonsin kommer att bli)
Det har kommit en ny kameramodell från ZWO som kanske kan vara av intresse för dig? Förbered dig på att behöva en ultrasnabb rejält stor SSD disk och datorn måste ha ett USB3.0 interface för att hänga med i de högsta fpslägena med de högsta upplösningarna.
http://zwoptical.com/Chi/Cameras/ASI174/index.asp
(absolut ej att förväxla med Nikotinist vilket jag aldrig i mitt liv någonsin kommer att bli)
Det har kommit en ny kameramodell från ZWO som kanske kan vara av intresse för dig? Förbered dig på att behöva en ultrasnabb rejält stor SSD disk och datorn måste ha ett USB3.0 interface för att hänga med i de högsta fpslägena med de högsta upplösningarna.
http://zwoptical.com/Chi/Cameras/ASI174/index.asp
Använder du en någorlunda högupplösande DSLR så kan du ju cropa bilden ordenligt och på så vis få en förstoring (eftersom du inte ska använda maxupplösning).TomasL skrev:filmfunktion är inte användbart, kikar lite på en EOS1100D samt ett sigma DC18-50 Macro.
Det har en närgräns, efter vad jag förstått på 200 mm och en maximal förstoring på 1:3
Efter lite räknande, verkar det som att jag behöver ett macro som ger en förstoring på runt 5 eller så
Vad ska du filma om man får fråga?