Jag har letat som en galning efter en dag/natt thermostat som man kan koppla in ett vanligt knovektorelement till. Jag bör nog kanske förklara närmre.
Jag har ett åretruntväxthus som jag värmer upp med ett sådant här element:

Elementet är köpt på Bauhaus, har tre effektlägen (750/1250/2000W) och hör hemma i det svenska elnätet (d.v.s. 230V med en nätfrekvens på 50Hz)
Nu är det ju dock så att de flesta växter vill ha aningen lägre temperaturer på natten när mina odlingslampor är avslagna och jag har letat som en galning efter en programerbar termostat som jag kan plugga in i väggen och sedan plugga in elementet i. Termostaten styr sedan elementet genom att slå på eller av för att hålla en jämn temperatur. En produkt som kan göra detta har jag endast hittat på Clas Ohlsson och den kallas Temperaturvakt. Här är en bild på denna:

Man pluggar alltså denna i väggen, programerar den att hålla en viss temperatur och sedan pluggar man i sitt element i den (ungefär som med en timer). Tyvärr har denna fått väldigt dålig kritik av många olka anledningar men främst för att den inte är särskilt pålitlig och går sönder ganska snabbt. Men, även om denna hade varit pålitlig och hållit i 20 år så saknar den en kritisk funktion - man kan inte ställa in olika temperaturer under olika delar av dygnet, vilket är vad jag behöver.
Så, jag har fått söka mig utomlands, specifikt till USA där jag äntligen hittat vad jag söker. Produkten heter Zephyr 1 Day/night temperature controller:

Som ni kanske kan se på bilden eller kanske redan vet av erfarenhet så har inte jänkarna samma eluttag som vi och de har inte heller samma spänning. De kör med 110V istället för 230, de har inte heller samma nätfrekvens som vi då de har 60Hz.
Nu är ju då frågan vad jag skulle behöva för att kunna köra denna i Sverige. Visst behöver jag konverterare, dels en som konverterar den svenska kontakten på elementet att passa i det amerikanska uttaget på temperaturkontrollen, och dessutom en konverterare som gör att temperaturkontrollen passar i mitt vägguttag. Men, som ni troligtvis redan vet behöver jag dessutom en transformator.
Problemet är att jag är helt kass på el, jag har egentligen ingenting på detta forum att göra för... Ja, jag kan ingenting om detta. Det mesta jag nyss förklarade för er har jag läst mig till på nätet ikväll och jag förstår inte riktigt vad jag behöver för att få detta att fungera och om det ens är värt det. Mitt element är ju på 2000W på högsta effekt och behöver sitta i ett 230V uttag medan denna grej behöver sitta i ett 110V uttag. Behöver jag en transformator mellan elementet och temperaturkontrollen och även en transformator mellan temperaturkontrollen och mitt vägguttag, eller hur skulle det fungera egentligen?
Eller, någon här kanske har en annan lösning på mitt dilemma?
All hjälp är mer än välkommen
Tack på förhand!
/Edward