Raspberry pi som fjärrutlösare till Olympus kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielbeck1984

Raspberry pi som fjärrutlösare till Olympus kamera

Inlägg av danielbeck1984 »

håller på med makro stegmotor som finns på denna sidan
http://www.davidhunt.ie/macro-pi-focus- ... pberry-pi/

har gjort det mesta nu & kommit till att koppla in kameran till raspberry pi men är lite osäker på just så det inte blir fel så kameran går sönder för att det kommer in spänning i kameran via fjärrutlösare. har två olika länkar som visar ungefär samma krets. har skaffat transistor PN2222A C46 o 470oms motstånd o en kabel till min Olympus om d-m5 kamera.

http://www.thomastongue.com/Making/Rasp ... utter.html
http://www.ohmypi.com/2013/06/16/contro ... io-how-to/

är det så att det blir 0volt in i kameran?
har inte lärt mig riktigt hur transistorerna fungerar helt mer än att man släpper på en liten spänning & sen släpps det på en högre pågrund av det.
har inte förstått skillnaderna på PNP & i detta fallet NPN.

Tack för hjälpen på förhand
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Raspberry pi som fjärrutlösare till Olympus kamera

Inlägg av MiaM »

I den här kopplingen fungerar transistorn enkelt förklarat så att det går in en liten ström på basen och ut på emittern, och det gör att transistorn vill/kan leda en större ström från kollektorn till emittern. Max ström som transistorn kan/vill leda är basströmmen gånger transistorns strömförstärkning, men finns det inget transistorn kan dra så mycket ström från så blir det "bara" så mycket ström som nu går att dra.

NPN = i just det här fallet så är det "plus" på bas och kollektor och "minus" på emittern. PNP tvärt om.

Kopplingen du länkar till fungerar med många standardtransistorer, t.ex. BC547 ifall du skulle råka ha en sådan istället.

Det viktiga för att inte skada kameran är att inte koppla in / dra ur kamerakontakten medan något annat är inkopplat i kameran *och* raspberry'n *samtidigt*.
danielbeck1984

Tack för hjälpen förstod transistorn något bättre nu. Testade att göra den kretsen i dag o skruvade upp en gammal kompaktkamera o testade det på den först för att se att det fungerade utan att göra sönder kameran o det funkade riktigt bra.

Nu ska jag skaffa ett experiment kort o löda ditt sakerna o en 2,5mm steriokontakt för att kunna använda en slad som jag har köpt med kamera kontakten till 2,5mm steriokontk tänkte fört klippa den men det kan nog vara bra att kunna bara ut sladdar när man ska plocka ihop allt. Får åka till Kjell o co & köpa det

Stort tack för hjälpen
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om kjell.com inte har kontakten i lager så tror jag att Teknikmagasinet har. De hade iaf när jag tänkte bygga fjärrutlösare, så jag har två kontakter i bra-att-ha-lådan sen sommaren 2008 :wink:
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Använd en optokopplare istället så leder du inte in ström i kamerans fjärrutlösaringång. Man brukar använda en 4N25 för detta ändamål, detta är samma typ av koppling som man använder inom amatörastronomi för att kunna ta längre slutartider än 30 sek styrt från datorn. Här har du ett annat elschema så förstår du hur det är kopplat.

Bild

Istället för en serieport får du använda de GPIO-portar som ditt elschema på någon av dina länkar visade.
danielbeck1984

Jo det hade varit något att testa oxå men behöver man inte använda pinne 6 på den i data bladet används den för att förra in en ström eller har jag missförstår data bladet eller funkar den utan att använda pinne 6
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Det funkar utmärkt med det elschemat som jag postade. Jag har byggt det själv till flera olika kameror.
danielbeck1984

Okej då ska jag ta mig till elfa o köpa 2-3 st 4N25 o testa det oxå kan bli kul att testa dom har aldrig använt sådan innan viste knapp något om dom innan jag började med detta med raspberry till kameran. Är många år sedan jag lekte med elektronik så o då var det mer med lysdioder o elscheman man testade. Har lånat 2 böcker nu om el så man kan läsa o få lite mer info om vissa saker man har glömt o inte lärde sig när man var 14 - 19 år.

Tänkte någon gång inom en snar framtid skaffa en Arduino o lite tillbehör för att sitta o leka med.

Ni får ha stort tack för hjälpen o tipsen
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Apropå böcker så är väl serien Elektronik för Alla en klassiker som kan rekommenderas som borde passa rätt bra för den nivå du verkar vara på nu. Med lite tur finns de på ditt lokala bibliotek.

Givetvis får man tänka på att böckerna är från 80-talet. En del komponenter är stenålder och du håller ju redan på med mikrokontrollers så att bygga deras 1802-baserade "dator" i fjärde boken är nog helt bortkastat. (Böckerna är uppdelade så att 1 och 2 är analoga kopplingar, 3 och 4 digitala kopplingar, 5 och 6 är analoga kopplingar som påbyggnad på del 1 och 2 samt 7 och 8 är påbyggnad på del 3 och 4. Kan vara bra att veta ifall det bara finns vissa böcker). Det kan vara bra att veta att hela bokserien i princip helt missat det här med avkopplingskondensatorer...
danielbeck1984

Just det dom fanns minns att jag lånade dom när jag började med el så men hade så svårt att läsa dom då men idag har man det mycket lättare med det så man lärling saker mycket lättare nu. Dom finns hela bok serien 1-8 på bibloteket att låna

Började lära mig programera för 2.5 år sedan o håller fortfarande på att lär mig nya saker så inom det. Har mer bestämt att det får ta tid att lära sig det o att man lärling det riktigt bra innan man hastar vidare i boken. Får göra det samma i el just att man hittar en del kul att göra saker med just el o programmering så.

Hitta en kul sak att bygga o programera en rullgardin för hur varmt o om solen ligger på just det fönstret med en Arduino. Hade vart lite kul att testa att göra så o se hur det fungerar.
danielbeck1984

kollad lite på optokopplare nu här o såg att elfa inte har någon butik längre i mölndal som innan utan man får beställa & då funderar jag på att beställa från en annan sida istället men dom hade inte just 4N25 utan den fanns en som hette 4N36 istället kan den funka oxå eller?

Länk till 4N36
http://www.electrokit.com/4n36-dip6-optokopplare.43362
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vi är hjälpsamma men lata. Klistra in lite data om de två olika optisarna :wink:
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

de finns annars att köpa från ebay eller aliexpress, där har jag köpt mina.
danielbeck1984

här är två länkar till data bladen

4n36
http://www.vishay.com/docs/83717/4n35x.pdf

4n25

http://www.vishay.com/docs/83725/4n25.pdf

så att det finns ett data blad på electro:kit hemsida under filer efter beskrivning & är i det data bladet så står det 4n25 & 4n36 plus 10 st andra betäckningar kollade endel & det känns som det är rätt lika dom två med små skillnader med det som jag ser.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Största skillnaden jag ser - efter att ha tittat lite löst - är att den ena är godkänd av diverse elsäkerhetsgodkänningsorgan. Det bör gå bra att ta vilken som.

Det här är ju ingen kritisk tillämpning vad gäller optokopplarens prestanda.
Skriv svar