Ska testa ladda med datorn inkopplad för att få mer statistik nästa gång.
Jo som 6S så är det Pulse 4500mAh och de jag använde för 12S är Gens Ace 5000mAh.
Men hur som så "borde" det ju gå att fylla på med lika mycket som man tagit ur... Alla lipo's var nyladdade precis innan flygningen och därmed proppfulla...
Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäcka?
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
Det är helt enkelt inte så att mätningarna är inte så kalibrerade som ni hoppas på eller förvänta er - hög precision brukar kosta pengar...
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
Jo men Peukerts lag säger att det INTE är så. Strömmens storlek spelar roll på hur mycket kapacitet som förbrukas och därmed ska laddas tillbaka. Effekten finns påtagligt för vanliga bil/fritidsbatterier, men hur mycket det spelar in för olika LiPo vete sjutton. Jag har också försökt korrelera strömuttag mot inladdad strömmängd för mina helikoptrar och upptäcker precis samma sak som du, det skiljer nånstans 5-15%. Får alltid ladda i mer än mätaren anger.Crille_77 skrev: Men hur som så "borde" det ju gå att fylla på med lika mycket som man tagit ur... Alla lipo's var nyladdade precis innan flygningen och därmed proppfulla...
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
När det gäller att det går åt mer så gäller det enligt min erfarenhet framför allt ackar som har någon cell som börjar bli sliten. Där den helt enkelt drar ut ström via balanskontakten och då får man mätfel. På nya batterier har jag på de flesta batterierana legat grymt nära utagen vs tillförd energi.
15% låter väldigt mycke skillnad.....
15% låter väldigt mycke skillnad.....
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
Ja det är lite skillnad på hur många gånger ackarna är använda. 4500mAh ackarna är betydligt mycket mindre flugna och i princip nyskick medans 5000mAh ackarna har många flygningar på nacken... Dock är dom rätt OK balancerade när jag landar och speciellt den limpan jag flög med igår som tillhör det bästa paret.
Men tar man med i beräkningen Peukes, åldern på ackar, balansering så kanske man ska vara rätt nöjd endå med 6,8% diff endå.
Men tar man med i beräkningen Peukes, åldern på ackar, balansering så kanske man ska vara rätt nöjd endå med 6,8% diff endå.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
Kan mycke väl vara så. Mät gärna med dator och kolla hur den balanserar i slutet. Så hoppas jag du hittar boven där. För det är det enda jag kan tänka mig så länge du har vettig mätning när du flyger.
Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc
Drar farkosten med 12s mer ström i förhållandet till kapacitet?Crille_77 skrev:Men tar man med i beräkningen Peukes, åldern på ackar, balansering så kanske man ska vara rätt nöjd endå med 6,8% diff endå.
Litium har ju inte så stor Peukert-effekt, men 6% kan det nog diffa vid många C.
En annan sak som kan påverka är ojämn ström, hur ofta din mätare samplar, jämfört med PWM-frekvens på motorcontroller, storleken på kondensatorerna i motorcontrollern.
När jag använde en Allegrosensor kunde den fastna på en svag utsignal ifall jag drog mycket ström åt det hållet ett kort ögonblick. Kan inte vara något sånt som är orsaken?
Har du provat att sätta din mätare i serie med laddaren för att se om det blir någon skillnad mellan laddaren och din mätare?