Anmälningstavla för alarmerad personal

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Anmälningstavla för alarmerad personal

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jovisst är RFID bättre. Vi borde ju snart komma fram till en inopererad krets!
Tänk så mycket lättare. Och mobiltelefoner måste väl anses vara ett nödvändigt verktyg numera.
Så en display klarar ju av detta enkelt.

TS får utlysa en liten utkasttävling för EF are.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tomas_g

Inlägg av tomas_g »

Tack för många bra synpunkter och idéer! Icecap:s förslag med en mikroprocessor tror jag kunde vara ett bra alternativ, har du något förslag på komponenter som kunde användas? Även idén om RGB dioderna var bra. Hur många ingångar/utgångar har en färdigbyggd Arduino, hur stora finns det?

Precis som sebastiannielsen säger så fungerar tyvärr inte ronnylov:s förslag eftersom tanken är att man skall anmäla sig direkt man blir alarmerad så att de första personerna som kommer till brandstationen kan se huruvida mer folk är på kommande eller om dom skall sticka iväg med första brandbilen. Timern är endast till för att man skall veta hur många minuter som förflutit sedan larmet gått så man inte överskrider utryckningstiden.

Skall se om jag eventuellt skulle hitta nån ingenjörsstuderande som skulle vilja göra detta som skolarbete, ifall det är att ta sig vatten över huvudet med att ge sig in på detta utan tidigare programmeringserfarenhet...

-Tomas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent omedelbart skulle jag rekommendera att faktisk ha två separata LED för de två indikationer. Orsaken är att färger kan vara svåra att fastställa men olika positioner syns mycket snabbt och tydligt. Jag kan tänka mig att det är en tavla som det kan finnas lite stress med när man ska kolla den...

Och det lär inte finnas någon µC med pinnar nog som är lödbara för "vanligt dödliga" - men det finns shiftregister som kan seriekopplas till oändligt långa kedjor. Då behövs 3 pinnar frånµC'n: Data, Klocka & Strobe. För varje krets har man 8 utgångar, sedan är det bara att fläska på.

Mitt förslag är att bygga en separat kedja för varje LED-funktion, alltså en kedja för "Är på väg" och en för "Kommer inte". Då kan man expandera kedjorna utan att ändra speciellt mycket i mjukvaran och de kan dela på Klock & Strobe men ha var sin Data. Då kan mjukvaran bli skalbar på ett enkelt sätt.

Man kan såklart göra bara en kedja och sedan är varannan LED den ena indikering och resten den andra indikering. Detta sätt kan likaledes expanderas i snart sagt oändlighet.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Konceptet med adresserbara lysidoder fungera ju även om man kör dubbel uppsättning (i det här fallet 60). Bara för att det är RGB LED, måste man ju inte använda alla färger. Eller så kopplar man två olika dioder på en WS2811 (dvs grön LED på grön utgång osv). Endast två pinnar på Arduinon och skalbart upp till långt fler indikatorer än vad som någonsin kommer att bli aktuellt i detta fallet :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag ställer mig också bakom idén att använda en smartphone.

Välj en som kan köra HDMI och USB-on-the-go samtidigt och leta reda på någon kompatibel (USB-)hårdvara för de externa I/O som behövs. En TV kör HDMI.

En app kan då dels hantera SMS åt alla håll och kanter, dels visa saker på skärmen och dels styra hårdvaran. På så vis kan användarna köra enkla SMS från sin ång-telefon från 1996.
Skriv svar