Övervaka relästatus
Re: Övervaka relästatus
Är det farliga saker så bör det vara tvåkanaligt. Dvs dubbla övervakade kontaktorer i serie, till att börja med.
Ett felfall (att ett relä eller en knapp skulle fastna öppen eller stängd) innebär inte fara för liv eller hälsa eller någon risk för att utrustning ska skadas.
Anledningen till att man vill ha koll på själva kontaktelementet är att man vill ha hög tillgänglighet. Dvs, upptäcker man att den är trasig vill man snabbt kunna bli upplyst om det för att kunna byta den.
Jag tänker att man kan ersätta säkringarna med lagom stora resistanser med rätt spänningstålighet, typ ett par hundra k. Skulle en konding då kortsluta mot 230VAC kan man hålla strömmen <1mA och ändå ha en fungerande mätning när kondingen är hel.
Anledningen till att man vill ha koll på själva kontaktelementet är att man vill ha hög tillgänglighet. Dvs, upptäcker man att den är trasig vill man snabbt kunna bli upplyst om det för att kunna byta den.
Jag tänker att man kan ersätta säkringarna med lagom stora resistanser med rätt spänningstålighet, typ ett par hundra k. Skulle en konding då kortsluta mot 230VAC kan man hålla strömmen <1mA och ändå ha en fungerande mätning när kondingen är hel.
-
- Kontakt:
Skulle man då inte kunna ha en växlande kontakt?
C = 230v AC
NC = --> R1 --> N
NO = --> LAST+R2 parallellt --> N
R1 och R1 är 2 NO-reläer med 230v-spole, där kontakterna är kopplade till varsin ingång på vad som nu ska känna av att reläet är OK (tex mikroprocessor).
Då vet du att om R1 är dragen så är huvudreläet inte draget.
Om R2 är dragen så vet du att huvudreläet är draget.
Om både R1 eller R2 är dragna/inte dragna så har det blivit fel på antingen huvudreläet, R1, eller R2.
Om R1 är draget trots att du ger spolspänning till huvudreläet vet du att huvudreläet är paj.
Om R2 är draget trots att spolspänning på huvudreläet saknas, så vet du att huvudreläet är paj.
Då är också styrkretsen galvaniskt avskiljd från lastkretsen.
C = 230v AC
NC = --> R1 --> N
NO = --> LAST+R2 parallellt --> N
R1 och R1 är 2 NO-reläer med 230v-spole, där kontakterna är kopplade till varsin ingång på vad som nu ska känna av att reläet är OK (tex mikroprocessor).
Då vet du att om R1 är dragen så är huvudreläet inte draget.
Om R2 är dragen så vet du att huvudreläet är draget.
Om både R1 eller R2 är dragna/inte dragna så har det blivit fel på antingen huvudreläet, R1, eller R2.
Om R1 är draget trots att du ger spolspänning till huvudreläet vet du att huvudreläet är paj.
Om R2 är draget trots att spolspänning på huvudreläet saknas, så vet du att huvudreläet är paj.
Då är också styrkretsen galvaniskt avskiljd från lastkretsen.
Efter att funderat en lång stund på vad du menar så fattade jag idén 
Lösningen verkar uppfylla alla mina krav utom att man vill kunna se om reläet är helt även när det är spänningslöst. Ev. kommer jag kunna överge det kravet.
Tack för förslaget. Man kan nog ersätta småreläerna med optokopplare. Hmm...

Lösningen verkar uppfylla alla mina krav utom att man vill kunna se om reläet är helt även när det är spänningslöst. Ev. kommer jag kunna överge det kravet.
Tack för förslaget. Man kan nog ersätta småreläerna med optokopplare. Hmm...
-
- Kontakt:
jon_kanon: Men det kan du ju
Om reläet är spänningslöst så är R1 draget, annars R2. Om du med "spänningslöst" menar att det är odraget. Men om "kontakten är urdragen" så fungerar väl inte den krets som ska övervaka reläets status heller?
Om reläet är spänningslöst så är R1 draget, annars R2. Om du med "spänningslöst" menar att det är odraget. Men om "kontakten är urdragen" så fungerar väl inte den krets som ska övervaka reläets status heller?
Sorry för otydlighet.
Om 230VAC-matningen till huvudreläet är avstängd så kommer båda kontrollreläerna att vara odragna, även om huvudreläet är helt. Om jag också övervakar matningen in till huvudreläet så kommer man att kunna ge ett korrekt svar.
Övervakningen matas inte från samma 230VAC-källa som ska passera huvudreläet.
Om 230VAC-matningen till huvudreläet är avstängd så kommer båda kontrollreläerna att vara odragna, även om huvudreläet är helt. Om jag också övervakar matningen in till huvudreläet så kommer man att kunna ge ett korrekt svar.
Övervakningen matas inte från samma 230VAC-källa som ska passera huvudreläet.
-
- Kontakt:
Det kan man mycket riktigt göra med ett tredje kontrollrelä.
Giltiga status är då:
Spole av = R0, R1, R2 av (eller) R0 på, R1 på, R2 av
Spole på = R0, R1, R2 av (eller) R0 på, R1 av, R2 på
fördelen med kretsen är att man slipper blanda in nätspänning i styrkretsen.
Giltiga status är då:
Spole av = R0, R1, R2 av (eller) R0 på, R1 på, R2 av
Spole på = R0, R1, R2 av (eller) R0 på, R1 av, R2 på
fördelen med kretsen är att man slipper blanda in nätspänning i styrkretsen.