snabb fråga ang rengöra 3d printer bed
Re: snabb fråga ang rengöra 3d printer bed
Verkar krångligt...
På UM2 använder jag rent glas eller möjligen limstift. PLA, ninjaflex kräver inget klister. Efter snart ett års printande har jag rengjort glaset en gång och då med vatten och en trasa. Fastnar något brukar en ugnsskrapa med rakblad fungera bra.
På UM2 använder jag rent glas eller möjligen limstift. PLA, ninjaflex kräver inget klister. Efter snart ett års printande har jag rengjort glaset en gång och då med vatten och en trasa. Fastnar något brukar en ugnsskrapa med rakblad fungera bra.
Problemet jag har är warping och med lim på tejpen lyfter inte detaljen från tejpen.. Men den lyfter tejpen från bordet.. Därför jag vill göra ren yta så tejpen ska fästa så bra som möjligt..
Kanske ska testa glas skiva..
Det är PLA jag kör.. De ska ju gå så lätt.. Men warpar alltid..
Printrbots egna filament som följde med printern.. Bara dom inte skickade med fel..
kanske är ABS.. Jag har inte köpt nått nytt att jämföra med..
Kanske ska testa glas skiva..
Det är PLA jag kör.. De ska ju gå så lätt.. Men warpar alltid..
Printrbots egna filament som följde med printern.. Bara dom inte skickade med fel..

Det bästa jag kört på vad det gäller fäste är silikatblästrat glas. Fästet var så bra att det gick flisor ur glaset om man inte väntade tills allt svalnat till rumstemperatur. Har du provat att printa med "raft" då ?
Förresten, har du provat citronsaft på spegel? Funkar fint för mig och många fler.
glas / kaptontejp - rengjort med aceton - inget annat
Gör inte ens rent glasskivan mellan printsen sitter som berget. (om jag printar flera saker samma dag)
Dock skall man inte chipsa med fingrarna på plattan mellan utskrifterna, då lär man torka med aceton igen.
Har ett rent h.. att få loss PLA printade delar, lär vänta tills plattan sjunker i temp före jag får loss dem.
Gör inte ens rent glasskivan mellan printsen sitter som berget. (om jag printar flera saker samma dag)
Dock skall man inte chipsa med fingrarna på plattan mellan utskrifterna, då lär man torka med aceton igen.
Har ett rent h.. att få loss PLA printade delar, lär vänta tills plattan sjunker i temp före jag får loss dem.
Måste ha en tunn glas skiva om de ska funka.. Z endstop är en probe som känner metall bedden. Och den behöver vara ganska nära för att känna av..
Får ta o kolla med glas mästaren va han kan erbjuda.
Får ta o kolla med glas mästaren va han kan erbjuda.
Tänk på att du behöver en glasskiva som tål temperaturväxlingarna den utsätts för som heated bed.
Glasskiva är nog det all-over bästa materialet jag har skrivit på, men det är en nära strid med PEI som också är ett fantastiskt material att printa på.
Glasskiva är nog det all-over bästa materialet jag har skrivit på, men det är en nära strid med PEI som också är ett fantastiskt material att printa på.
Den andra fördelen med glasskiva är ju att den är rak, en inte helt oviktig egenskap i 3dskrivarsammanhang.
Kan du öka känsligheten på din zgivare skulle det kompensera glasskivan. 2mm är nog den minsta tjockleken.
Kan du öka känsligheten på din zgivare skulle det kompensera glasskivan. 2mm är nog den minsta tjockleken.