Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg
Re: Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg
Det är bara enkelspår precis utanför Säters ställe, och iaf på googles bilder så såg jag ingen sugtrafo på de närmaste stolparna och lutar gör spåret inte heller. Däremot så är det ju bara 300m till Säter station. typ såhär är utsikten från fönstret närmast hans dator i fråga skulle jag tro: https://goo.gl/maps/xUDEV
-
Intressant. Om det är enkelspår, vad menar då Säter med ankommande tåg. Är det de som anländer till stationen eller de som lämnar stationen. Normalt sett borde det ju vara de som kommer till stationen och då borde de ju bromsa sig in till stationen?
Motorbromsar tågen för att återvinna kraft på något sätt? Jag trodde att det bara var mekaniska bromsar på lok och vagnar, men jag vet inget om tåg. Kan det vara att någon viss sida av tåget ger ut störningar.
Motorbromsar tågen för att återvinna kraft på något sätt? Jag trodde att det bara var mekaniska bromsar på lok och vagnar, men jag vet inget om tåg. Kan det vara att någon viss sida av tåget ger ut störningar.
-
Jag bor också vid en järnväg dock inte så nära c:a 70m från spåret och 1,2km från stationen och har liknande erfarenheter.
Kabeln till min analoga telefon, en blymantlad papperskabel som är lagd i banvallen ger också en del intressanta sidoeffekter som när man pratade i telefon så kunde man tydligt höra tändvinkeln på tyristorerna och hur den ändrades när lokföraren ökade accelerationen när tåget hade kommit en bit utanför stationen åt mitt håll, sen fanns det en sugtransformator på vägen mellan mig och stationen också vilket hördes tydligt när loket passerade skarven för den här transformatorn.
Jag har även provat med att lyssna med en teleslinga mottagare och det är inte tyst även när tåget är långt borta.
Det blir helt enkelt kraftiga magnetfält runt järvägsspåret när loket vill ha en massa kräm.
Jag har ställt en CRT skärm alldeles intill en UPS innehållande en ferroresonant transformer och det man såg på skärmen kan bäst beskrivas som rejäl sjögång eller hela havet stormar.
Kabeln till min analoga telefon, en blymantlad papperskabel som är lagd i banvallen ger också en del intressanta sidoeffekter som när man pratade i telefon så kunde man tydligt höra tändvinkeln på tyristorerna och hur den ändrades när lokföraren ökade accelerationen när tåget hade kommit en bit utanför stationen åt mitt håll, sen fanns det en sugtransformator på vägen mellan mig och stationen också vilket hördes tydligt när loket passerade skarven för den här transformatorn.
Jag har även provat med att lyssna med en teleslinga mottagare och det är inte tyst även när tåget är långt borta.
Det blir helt enkelt kraftiga magnetfält runt järvägsspåret när loket vill ha en massa kräm.
Jag har ställt en CRT skärm alldeles intill en UPS innehållande en ferroresonant transformer och det man såg på skärmen kan bäst beskrivas som rejäl sjögång eller hela havet stormar.

Jag skrev inte ankommande tåg, jag skrev södergående.Mindmapper skrev:Intressant. Om det är enkelspår, vad menar då Säter med ankommande tåg. Är det de som anländer till stationen eller de som lämnar stationen. Normalt sett borde det ju vara de som kommer till stationen och då borde de ju bromsa sig in till stationen?
Vid närmare eftertanke sker det vid tungt lastade godståg, och dessa kommer oftast från norr.
RC-lok har inte återmatande broms, däremot en del nyare lok.
Det konstiga är att fenomenet är som störst när tåget är 1km ifrån mig.
20 meter till rälarna. Det måste kännas i hela lokalen/huset eller vad det nu är när tåget dundrar förbi?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
20m... det är ju hur långt som helst! Där mormor och morfar bodde förut var det nog inte längre än 5 meter. Det var ungefär 1 meter till L-betongelementen som höll emot banvallen så den inte skulle rinna in mot huset, och sen ca två meter till till bullerplanket. Hängrännan mot den sidan var tvungen att vara jordad. Där kan man säga att rutorna skallrade när tåget susade förbi! 
Innan det byggdes ut med dubbelspår var det bara ett gunnebostängsel mellan.
Tänk när de gamla mörkröd-bruna vagnarna som drogs av RC-lok slamrade förbi förr. Det gick nätt och jämt att prata med varandra ute i trädgården på andra sidan huset.
Sovrummet var mot baksidan av huset, och de sov hela nätterna trots tåg!

Innan det byggdes ut med dubbelspår var det bara ett gunnebostängsel mellan.
Tänk när de gamla mörkröd-bruna vagnarna som drogs av RC-lok slamrade förbi förr. Det gick nätt och jämt att prata med varandra ute i trädgården på andra sidan huset.

Sovrummet var mot baksidan av huset, och de sov hela nätterna trots tåg!

Man lär sig väldigt snabbt att ignorera tåg när man sover trots att det kan leva om ganska mycket, har egen erfarenhet av det då jag bor nära pendeltågsträcka - första nätterna var dock en annan sak... Idag hör jag dom inte ens om jag skulle försöka lyssna efter dem aktivt, fast en besökare skulle reagera på det direkt.
Den här typen av förvarnande störningar är hjärnan väldigt bra att adaptera emot och lägga det i mentala trash can att det är inget att bry sig om.
Den här typen av förvarnande störningar är hjärnan väldigt bra att adaptera emot och lägga det i mentala trash can att det är inget att bry sig om.
-
Rubriken är "Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg"säter skrev:Jag skrev inte ankommande tåg, jag skrev södergående.Mindmapper skrev:Intressant. Om det är enkelspår, vad menar då Säter med ankommande tåg. Är det de som anländer till stationen eller de som lämnar stationen. Normalt sett borde det ju vara de som kommer till stationen och då borde de ju bromsa sig in till stationen?
Vid närmare eftertanke sker det vid tungt lastade godståg, och dessa kommer oftast från norr.
RC-lok har inte återmatande broms, däremot en del nyare lok.
Det konstiga är att fenomenet är som störst när tåget är 1km ifrån mig.
Står på varje inlägg "Re:Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg"
Men strunt i det, du har gett en bra förklaring som man kan fundera mer utifrån. Är det så att de drar på, för att öka farten där eller är någon sugtrafo placerad 1 km från dig.
Är det 1km innan eller efter dom passerar?säter skrev:Det konstiga är att fenomenet är som störst när tåget är 1km ifrån mig.
-
Jag bodde för många år sedan, i ett hus på tredje våningen. Huset var placerat alldeles vid trottoarkanten i en brant uppförsbacke. Parallellt med den vägen gick en genomfartsled och ibland svängde tungt lastade lastbilar in på vägen där jag bodde av någon anledning. Först nätterna vaknade jag hur många gånger som helst när de växlade och drog på uppför backen. Jag förbannade mig själv hur jag kunde vara så dum att flytta dit, efter en tre fyra dagar hörde jag bara lastbilarna när jag var vaken.xxargs skrev:Man lär sig väldigt snabbt att ignorera tåg när man sover trots att det kan leva om ganska mycket, har egen erfarenhet av det då jag bor nära pendeltågsträcka - första nätterna var dock en annan sak... Idag hör jag dom inte ens om jag skulle försöka lyssna efter dem aktivt, fast en besökare skulle reagera på det direkt.
Det är 1km innan.Meduza skrev:Är det 1km innan eller efter dom passerar?säter skrev:Det konstiga är att fenomenet är som störst när tåget är 1km ifrån mig.
Järnvägen ligger ganska högt.
Rälsen är i höjd med bildskärmen, om det nu har någon betydelse.
Detta fenomen uppstod även när man hade mobiltelefon nära oskärmad CRT-montior.
Minns att det fladdrade när mobilen skickade/tog emot signaler.
Minns att det fladdrade när mobilen skickade/tog emot signaler.
1250 meter innan tåg norrifrån når Säters hus så sitter det en sugtrafo:
https://goo.gl/maps/ztQfT
Spåret lutar inte nämnvärt, så dom drar nog inte på gasen där, möjligtvis börjar dom bromsa för att dom ankommer samhället.
https://goo.gl/maps/ztQfT
Spåret lutar inte nämnvärt, så dom drar nog inte på gasen där, möjligtvis börjar dom bromsa för att dom ankommer samhället.
Det där är lite kul att det också funkar likadant på djur tydligen. Jag har bekanta som bor vid en av våra stora riksvägar och deras hästhage slutar 10 meter från riksvägen och var tror ni hästarna ligger och sover helt utslagna? Tydligen trivs inte flygfäna där iallafall och det har hästarna upptäckt.xxargs skrev:Man lär sig väldigt snabbt att ignorera tåg när man sover trots att det kan leva om ganska mycket, har egen erfarenhet av det då jag bor nära pendeltågsträcka - första nätterna var dock en annan sak... Idag hör jag dom inte ens om jag skulle försöka lyssna efter dem aktivt, fast en besökare skulle reagera på det direkt.

Rc-lok och de flesta andra äldre lok har endast mekaniska bromsar. Ett antal varianter av motorvagnar (och typ "alla" spårvagnar och tunnelbanevagnar från förr) har broms där elmotorn körs som generator och strömmen bara bränns upp i ett motstånd, det ger lägre underhållskostnader än mekaniska bromsar. En del moderna fordon (t.ex. Regina-tågen som Tåg i Bergslagen / Tågkompaniet kör med i Säters trakter) har elektrisk broms som återmatar ström till ledningen. Alla tåg som har elektrisk broms har också en mekanisk broms, delvis som säkerhetsåtgärd men också för att elmotorer är inget vidare på att bromsa vid tillräckligt lågt varvtal, och det är ju rackarns så ineffektivt att behöva driva motorerna i omvänd riktning för att få broms ända till noll.Mindmapper skrev:Motorbromsar tågen för att återvinna kraft på något sätt? Jag trodde att det bara var mekaniska bromsar på lok och vagnar, men jag vet inget om tåg. Kan det vara att någon viss sida av tåget ger ut störningar.
(Jämför t.ex. vinylspelaren Technics SL-1200 (DJ-klassikern), den har en triminställning som man får justera om man avsevärt ändrat tyngden på "mattan" man har på skivtallriken. Originalet för hifibruk är en rätt tung gummigrej medan de filtmattor som brukar användas för DJ-bruk är oftast klart lättare. Är spelaren ställd för att stanna rätt med ena sortens matta så kommer den att snurra sakta (framåt eller bakåt beroende på åt vilket håll man ändrar) om man byter till tyngre/lättare matta).