Konfigurering av nätverk? Lär mig aldrig :(
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Konfigurering av nätverk? Lär mig aldrig :(
Funkar INTE.
Wifit vart 10 ggr sämre, stryper hastigheten till ca 2-7 mbit/s
Vilka inställningar kör du på wifit?
Har du en granne på samma kanal? Cain & able heter ett rätt ok program ifall du inte hittar något annat, kanalerna stör även lite på närliggande kanal så kör grannen 3, välj 1 eller 5.
Har du provat med en annan dator/annat kort? bara för att utesluta det så du inte lägger en massa tid i onödan i fel ände.
Har du en granne på samma kanal? Cain & able heter ett rätt ok program ifall du inte hittar något annat, kanalerna stör även lite på närliggande kanal så kör grannen 3, välj 1 eller 5.
Har du provat med en annan dator/annat kort? bara för att utesluta det så du inte lägger en massa tid i onödan i fel ände.
- ochkl0620
- Kontakt:
Kanaler har jag testat flera olika 2,5,8 och 13
Testat 2 mobiler och på laptopen.
Testat 2 mobiler och på laptopen.
Tillägg: Konfa först WRT54G så att den INTE ip-krockar med 4G-modemets router.RoPa skrev:Stäng av WiFi på 4G modemet.
Stäng av DHCP i wrt54g.
Slå på WiFi i wrt54g.
Anslut 4G modemet till en LAN port på wrt54g.
Anslut trådlåst till WiFi från wrt54g.
Anslut annat trådat till resterande portar på wrt54g.
klart.
Mitt förslag är att sätta båda på samma subnät men på olika ip-adresser, då kan dess config/admin-interface nås utan specialkonfande.
Om det finns kanaler lediga i luften för två Wifi-AP så skulle jag låtit båda vara påslagna.
(I lägenheten har jag dubbla Wifi-AP, fast det är mest för att "det blev så". Först skaffade jag en WRT54G och senare när det kompletterades med bredbandstelefoni så skickade B2 en switch-iptele-wifi-ap-burk, så nu finns det ett wifi "på utsidan" och ett "på insidan"... )
- Krille Krokodil
Varför krångla med manuella inställningar? Defaultinställningen på alla konsumentnätverkroutrar jag har
pillat med är skapar ett privat nätverk inåt med NAT och DHCP-server påslagen. Så det bara att stänga
WiFi på modemet och konfigurera den på routern och sedan bara dra en kabel från LAN till WAN och
och vänta på att automagin ordnar resten.
pillat med är skapar ett privat nätverk inåt med NAT och DHCP-server påslagen. Så det bara att stänga
WiFi på modemet och konfigurera den på routern och sedan bara dra en kabel från LAN till WAN och
Du blir det dubbel NAT, och det vill man gärna undvika.
Man får bestämma sig för om man vill köra NAT på "modemet" eller på WRT-54:an.
Med NAT på modemet så blir modemet router, WRT-54:an konfigureras som ren accesspunkt och switch (stäng av DHCP, använd inte WAN-porten, försök sätt en statisk IP-adress i samma subnät som modemet delar ut IP-adresser från så man kommer åt web-UI:t).
Med NAT på WRT-54:an blir den router, då är det bäst att köra modemet "bryggat" (IP-adress i annat subnät än routern använder, sätt routerns IP-adress i DMZ så alla portar går dit). Enda kruxet då är för att komma åt modemets konfigurering så måste man ofta sätte upp en explicit route i router (eftersom den normalt inte släpper vidare trafik till "privata" nät). Klarar modemet att köras som riktig brygga slipper man DMZ-grejen (då får WRT-54:an den externa IP-adressen av modemet).
Man får bestämma sig för om man vill köra NAT på "modemet" eller på WRT-54:an.
Med NAT på modemet så blir modemet router, WRT-54:an konfigureras som ren accesspunkt och switch (stäng av DHCP, använd inte WAN-porten, försök sätt en statisk IP-adress i samma subnät som modemet delar ut IP-adresser från så man kommer åt web-UI:t).
Med NAT på WRT-54:an blir den router, då är det bäst att köra modemet "bryggat" (IP-adress i annat subnät än routern använder, sätt routerns IP-adress i DMZ så alla portar går dit). Enda kruxet då är för att komma åt modemets konfigurering så måste man ofta sätte upp en explicit route i router (eftersom den normalt inte släpper vidare trafik till "privata" nät). Klarar modemet att köras som riktig brygga slipper man DMZ-grejen (då får WRT-54:an den externa IP-adressen av modemet).
- Krille Krokodil
Bakom dubbla NAT har jag 10 ms svarstid och fler Mbps än jag klarar av att konsumera
på Bredbandskollen och i övrigt märker jag inte av några andra märkliga problem, så jag har nöjt
mig med lat mans lösning sedan många år.
Bredbandsbolagens sunkburkar verkar faktiskt kunna serva DHCP och NAT till 1 IP över tid utan
att sega ner sig så behovet av att brygga den har inte uppstått, "stornät" med 2 IP ska man
däremot inte låta dem sköta...
på Bredbandskollen och i övrigt märker jag inte av några andra märkliga problem, så jag har nöjt
mig med lat mans lösning sedan många år.
Bredbandsbolagens sunkburkar verkar faktiskt kunna serva DHCP och NAT till 1 IP över tid utan
att sega ner sig så behovet av att brygga den har inte uppstått, "stornät" med 2 IP ska man
däremot inte låta dem sköta...
Jag har inte påstått att det blir problem med vare sig latens eller överföringshastighet på grund av dubbel NAT, det som kan bil problem är vissa protokoll som bygger på att en klient öppnar en port "på utsidan" för att andra klienter ska kunna ansluta till den. UPnP kommer t.ex. bara att öppna portar på WRT:ns utsida, men de portarna sitter fortfarande bakom modemets NAT.
Det beror lite på definitionen, men oftast innebär DMZ (såvitt jag förstått) att "all trafik som kommer in till en port som inte redan används skickas till den specifika DMZ-IP-adressen". I princip blir det en port forward av alla portar till DMZ-adressen.
DMZ Host kallas det visst, till skillnad från en normal DMZ.
Här står lite på TP-links hemsida
http://www.tp-link.us/article/?faqid=28
DMZ Host kallas det visst, till skillnad från en normal DMZ.
Här står lite på TP-links hemsida
http://www.tp-link.us/article/?faqid=28
Min fetmarkering.For some home routers, it refers to a DMZ Host. Strictly speaking, this is not a true DMZ (Demilitarized Zone). A home router DMZ host is a host on the internal network that has all ports exposed, except those ports otherwise forwarded. Which is often used a simple method to forward all ports to another firewall /NAT device.
Klarar moderna prylar att det är samma subnät på både utsida och insida? D.v.s. kan IP-paketen ha flaggor som säger vilket interface de kommer från / ska till?Krille Krokodil skrev:Varför krångla med manuella inställningar? Defaultinställningen på alla konsumentnätverkroutrar jag har
(Rent tekniskt är det ju inte särskilt svårt att implementera, det är ju "bara" att lägga på några extra interna bitar på varje IP-paket och lägga på lite extra kod i routing/NAT-funktionerna. Men har detta gjorts?)
Är det samma subnät på både in- och utsida är det ju ingen router utan bara en switch? Fast en 2-portars switch är ju inte så meningsfullt annat än möjligen som förlängare av ett ethernetsegment.
@MiaM, det har du rätt i, ligger båda på 192.168.0.1 så blir det lite opraktiskt...

Koppla dem inte i serie [4G]LAN <-> WAN[wrt54G]LAN + WiFi, för då kommer wrt54G få samma IP nät på WAN porten tilldelat från 4G modemet som den själv har uppsatt på LAN porten och det blir verkligen inte bra...Tillägg: Konfa först WRT54G så att den INTE ip-krockar med 4G-modemets router.
Mitt förslag är att sätta båda på samma subnät men på olika ip-adresser, då kan dess config/admin-interface nås utan specialkonfande.
> har mobilt 4G bredband från TRE...
Har du frågot dom hur de ser på dina problem?
Har du frågot dom hur de ser på dina problem?
En undran. Ledsen att jag ifrågasätter vad du skriver, men jag ser så många som blandar ihop detta. Kan du mena 2-7 MB/s så är det helt normalt för G-standard WiFi, med teoretisk maxhastighet på 6.75 MB/s.ochkl0620 skrev:Funkar INTE.