MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Re: MiaM's MEK6802D5E - 6802-enkortsdator - bygga ut?

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Platis skrev: Intressant berätta gärna mer!
Jag körde Flex för 6800 på AoE-dator runt 1985. Som terminal till den hade jag annan 6800 dator jag byggt helt från grunden några år tidigare. När andra använde 6845 till sina VDU:er knåpade jag ihop c:a 25 TTL (mest räknare, muxar, skiftregister) och gjorde egen teckengenerator i 2716. Sammansatt video ut, non interlaced. Emulator för grundläggande VT100 kommandon, "<Esc>[2J" etc...

Flex innehöll bara en radeditor så på den tiden skrev "alla" sina egna skärmeditorer i asm.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Intressant! Har du nåt sparat?
Egen vdu påminner lite om "tv-typwriter"-konceptet på 70-talet (videoterminaler uppbyggda med TTL). Skrevs till och med en par böcker på temat!
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Den första datorn från c:a 1980 bestående av fyra stora kretskort finns kvar, startad senast för omkring 25 år sedan kanske. Allt annat är tyvärr utrensat (AoE, Flex, monitor, tangentbord, massor av böcker mm) i samband med många flyttar.

Jag provade aldrig med tv, tror att jag hade för hög frekvens på videosignalen för det. 64 tecken i bredd, en "riktig" VT100 hade 80. RF-modulator och TV kanske fungerar upp till 40 tecken? Det fanns inte SCART på den tiden.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

En del varianter körde 64 tecken! Man kopplade nog sej förbi RF:en för bästa bild !
Svart/vita tv-apparater klarade mer än färgtv!
Elektor terminal 1978, 64x16 tecken!
2013-12-24 00.09.20.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag hade 24 eller 25 rader. Mindes fel om teckengeneratorn, den är en 2732 men använder inte hela. Varje tecken tar nog 8 byte dvs 3 adressbitar är rad i tecknet och 7 bitar är ASCII-kod för tecknet, det blir bitar 10 totalt. Kristallen är på 8 MHz så det blir max 4 MHz videosignal ut. Kretsschemat är borta men jag kunde det i stort sett utantill under många år. 1986 tydligen senaste ändring gjord teckengeneratorn. Hm, version 5. Undrar vad jag ändrat?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Har du nån bild? :)
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nice! :)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Det syns kanske inte på bilden men textminnet är 2 st 5517 (= 6116) "piggy back".

På CPU-kortet är 4st 6264 (?) ihoplödda med utvikta CS. Jag brukade säga att det var stacken...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kul utveckling av tråden! :tumupp:

Det har inte hänt så mycket på min front, mer än tänkande, så att säga.

Jag har tankat ner, kompilerat och provkört EXORsim som emulerar 6800 och tillräckligt mycket hårdvara för att antingen köra Motorolas MDOS som användes i deras EXORCISER eller så kan man välja att emulera tillräckligt mycket hårdvara för att köra SWTPC-mjukvaror.

Jag håller på att läsa på lite om nCurses. Min plan är att modda emulatorn så att dess nuvarande terminalfunktion går i ett delfönster och också ha ett separat delfönster som emulerar displayerna och tangenterna som sitter direkt på mitt kort, och givetvis också kunna välja den adressmappning som kortet har. Någon slags plan är att sen mickla med dels ROM-koden som ingår i kortet och dels mickla med t.ex. de rom som finns för SWTPC. Dumt nog är det så att ROM'et på mitt kort inte har stöd för att köra serieport på något sätt, varken med riktig UART (som jag populerat kortet med) eller bitbangat på PIO-krets. För att vettigt kunna prata med kortet från en vanlig dator så behövs alltså ny mjukvara.

Jag har också upptäckt att jag gjorde ett pinsamt misstag, jag kan ju inte köra in 56218Hz i UART'en och tro att jag ska lyckas ta emot data felfritt med 57600bps. UART'ens läge där den inte själv delar med 16 måste vara till för hel/halvsynkrona tillämpningar (t.ex. hårdvaruvarianten av Kansas City-interface som vid läsning av band genererar en egen baudrateklocka). Jag blir tvungen att antingen ordna en bättre baudrateklocka eller köra ostandard-baudrate på den anslutna datorn.

Jag minns inte om jag skrivit i tråden men jag har hittat ett par passande kantkontakter i bra-att-ha-samlingen!

Jag velar fortfarande kring vad jag i övrigt ska göra med kortet, men får jag igång nån slags monitor med vettig kommunikation till en annan dator så är nog en expansion (mot kantkontakten) med en större mängd RAM en bra början.

Jag leker med tanken att göra som Jan gjorde då det begav sig, bygga en egen VDU av något slag. Skillnaderna på bussen mellan 6800 och 6502 är såpass små att några av 6502-datorerna med videoutgång utan att använda speciella kretsar kan nog användas som inspiration. (Exempelvis Microtan, Apple I/II o.s.v.).
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Ja, bygg en VDU!

Det som är roligt är att man ser tämligen omgående på bildskärmen om det fungerar eller inte och vad som isf. är fel. Helst använder man väl en "riktig" bildskärm med CRT, högspänning och glödström?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Så här ser kan ett Åke-Holm kort se ut.

När den "gamla" 6800-datorn nedgraderades från dator till VT-100 liknande terminal 1984 (?) behövdes en serieport.

Detta löstes mha ett RT-dator kort, dock krävdes en del anpassning både mekaniskt och elektriskt.

Trådar är dragna med vad som fanns tillgängligt, det går uppenbarligen även att löda virtråd.

Notera avsaknad av kristall för baudrate på kortet, istället används förmodligen neddelad e-klocka från CPU:n som går på 4,9152 (?) MHz och därmed är "överklockad". Kanske sker delning med kretsen som sitter på kortet i dubbel europa-format.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... 4_r180.jpg
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Terminalen till RT-datorn var väl lite speciell då den hade färg-grafik och körde 6800 och använde sej av texttv-kretsar för timing och grafik!?

Edit; http://www.sm5cbw.se/ake/rt/index.htm
Jan Almqvist skrev:Ja, bygg en VDU!

Det som är roligt är att man ser tämligen omgående på bildskärmen om det fungerar eller inte och vad som isf. är fel. Helst använder man väl en "riktig" bildskärm med CRT, högspänning och glödström?
:tumupp: The glow :)
Jag antar det var lite räknande för att få till det! :humm:

Söker man på Don Lancaster(författare till CMOS och TTL Cookbooks), så har han skrivit ett par böcker som kan vara till grundläggande inspiration!

Edit; "TV-typewriter Cookbook" och "Son of Cheap Video" är titlarna! Hans böcker brukar finnas nedladdningsbara!
Senast redigerad av Platis 18 januari 2015, 15:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Ungefär så här kan man göra, det kanske fattas någon liten grej...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar