Funderar på att köra openHAB för hemautomation.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Re: Funderar på att köra openHAB för hemautomation.

Inlägg av G-man »

ecenier skrev:Mina har bra räckvidd också. http://foogadgets.tictail.com

Du kan bygga den själv också. Sök här på forumet efter esic clone som jag kallade den då.

Jag har sett den där, den verkar trevlig, speciellt sugen är jag ju på att ha koll på energiförbrukning men jag testar OpenHab med nu brevid Domoticz och jag kan inte sluta att störa mig på den tråkiga GUIT i Domoticz... det sabbar upplevelsen av det hela rätt mycket.

Något jag saknar är extern display att visa temp/fuktighet och elförbrukning på tex. Visst, ett par gammla androidplattor blir det som kontrollpaneler men jag skulle vilja ha en lite basic visning av temp och sånt med.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Har kört vanliga Tellsticken och ett litet 1wire-nät under en längre tid. Tellstick för kontroll av lampor och 1wire för temp/elförbrukning.
Med en stenålders Remotestick-server / android-klient plus lite automations-script för lampkontroll, och lite simpla grafer för temp/elförbrukning.

Sneglat länge på att utöka och slog till på en RFXCom och en ZWave-dongle från m.nu häromveckan.
Sparkade igång en OpenHAB-instans igår kväll (smart? nej, det blev lite sent!) och tycker den ser helt ok ut.
Integrerade lätt mot 1wire-nätet efter owserver startats. Fick in android-klienten och lekte fram ett litet GUI bara för att testa.
Fick den även att integrera mot min Squeezebox samt servern relativt enkelt. Finns mycket sample-konfigurationer... men det blir
ju en hel del trial-and-error ;)

Har kikat lite på Domoticz tidigare, lite enklare peka-o-klicka jmf med OpenHAB, men jag tror jag försöker mig på sistnämnda då det verkar ha bra
med stöd och utveckling, samt att... jag ÄR nog lite svag för att grotta ner mig i textfiler ändå ;)

//
danwi

Inlägg av danwi »

Jag har installerat openHAB och rätt lätt fått det att funka på en virtuell CentOS-server. Det tog väl ett par timmar att få till lite "items" (switchar och sensorer), "persistence" (lagring av sensorvärden) samt leka lite med scriptningsfunktionerna. Det kändes skapligt rättframt även om dokumentationen (som vanligt) är rejält tunn.

Jag har även en Tellstick Duo som sitter på en Raspberry Pi där jag skrev ett par pythonscript som bryggar mellan TelldusCore och MQTT så jag kan köra MQTT-bindings i openHAB för att läsa av sensorer och styra switchar via Tellsticken. Funkar helt ok även om scripten är lite väl mycket fulhack och skulle behöva göras om i en lite mer produktionsmässig version.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Toppen, då har jag några att fråga när jag kör fast totalt.
Min plan är att köra allt på en raspberrypi.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

danwi skrev: Jag har även en Tellstick Duo som sitter på en Raspberry Pi där jag skrev ett par pythonscript som bryggar mellan TelldusCore och MQTT så jag kan köra MQTT-bindings i openHAB för att läsa av sensorer och styra switchar via Tellsticken. Funkar helt ok även om scripten är lite väl mycket fulhack och skulle behöva göras om i en lite mer produktionsmässig version.
Försökte få tellstick-stödet att fungera i OpenHAB, men det fick sådär... crash-and-burn!
Får vänta på min RFXCom istället... eller prova köra via http-kommandon mot remotestick-servern... bara för att prova ;)

Upptäckte varför mina onewire sensorer glappade lite titt som tätt... körde både owfs samt owserver mot usb-stickan, det krockade rätt friskt ;)
Nu styrt upp med owserver mot usb-stickan och owfs kör mot owserver istället.

//
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Försökte få tellstick-stödet att fungera i OpenHAB, men det fick sådär... crash-and-burn!
Det lät ju inte alls bra. :(
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Lite drygt, men jag vet ju inte varför, har inte felsökt så mycket. Eventuellt att jag kör på för gammal java,
eller fel. Läste något att man var tvungen matcha 32bit vs 64bit mot Telldus Center, men...

Jag kör ju sedan tidigare en remotestick-server, så jag konfigurerade upp en http-binding istället och det fungerade
hur bra som helst :vissla:

Kod: Markera allt

Switch tAV "AV-Prylar" (gInne) { http=">[ON:GET:http://192.168.1.2:8422/devices/1/on.xml] >[OFF:GET:http://192.168.1.2:8422/devices/1/off.xml]"  }
EDIT:
Kunde tydligen lika gärna skippa remotestick-serverna och göra så här:

Kod: Markera allt

Switch tAV "AV-Prylar" (gInne) { exec=">[ON:tdtool --on 1] >[OFF:tdtool --off 1]" }
Gillar OpenHAB mer och mer, men man skall verkligen inte vara rädd för att gräva i textfiler :mrgreen:
Aktiv "kanal" på Google+, fick svar på en fråga på mindre än 24h :tumupp:

Synd att min RFXCom inte hann trilla in innan helgen :roll:

//
Borre

Inlägg av Borre »

Köpte en RFXcom RFXtrx433E och börjat testa lite mer jag också. Har fått det att fungera med diverse Nexabrytare och även läsa av andra sändare för att uppdatera statusen för respektive enhet i Openhab.

Igår började jag även integrera andra trådlösa sensorer baserade på NFR24L01 (2.4GHz) och det fungerar också, även om det bara handlar om att uppdatera några värden som visas i Openhab. Kopplingen till Openhab sker genom MQTT-binding.

Troligen gör jag en egen tråd om det här senare när jag har mer vettigt att visa. :)
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Drog igång en Domoticz-installation på en RPi för att prova. Lite trevligt med lite mer automagiskt, men lite tunt med flexibiliteten jmf med OpenHAB, och stödjer mindre prylar.

Tänkte gå tillbaka lite mer seriöst på OpenHAB när jag fixat fram en bättre plattform, RPi är lite lite klen för OH såvitt jag läst mig till...

//
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

simply: Vad är det för saker du saknar i Domoticz? det mesta där går ju att scripta med men nu tänker jag mest på om du sprang på patrull med enheter. Jag har fått igång allt det jag körde med Tellstick med Domoticz, det enda som inte var så imponerande är väl Claes olssons tempgivare men annars fungerar allt med den.

Jag är precis påväg att växla över till RFXCom från Tellsticken nu i helgen, har labbat klart nu och testat att göra lite webgui att köra på plattor och så med.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Näh, det var inget av det jag har som inte fungerar, men spontant känns OH ha stöd för klart fler olika prylar. Det är ju renodlad plugin-arkitektur jmf med DZ som har stöd kompilerat in. Jag gillar möjlighet välja bort det jag inte nyttjar, osv.

DZ klart enklare att komma igång med, men OH känns ju mer flexibelt. Gillar inte DZ default webgui, men går väl anpassa kan jag tänka mig, har inte kollat så noga faktiskt...

Behöver lite Zwave-prylar bara, bara en controller gör inget smart hem ;)

//
Skriv svar