Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
alumin

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av alumin »

stenD skrev:Nu när jag tittat på bilden ordentligt ser det ju ut som att det har blivit en plötslig förskutning på typ 5 cm i x och y led.
Det låter ju som för mycket för att motorn tappat steg. Tror mera på en elektrisk störning. Har du kollat genom att slå på/av belysning, mikron, vattenkokaren osv?
Det konstiga är att det hände i förgår på en annan utskrift när ingen var hemma. :humm:

Har alltid haft lite zbalkproblematik att den hakar fast lite smått under tex ett 100 mm slag, det liksom knackar lite. Tror mutter kring zstången går dåligt vilket påverkar hela extruderbalken. Då skulle det ju kunna innebära att den fastnar i printnigen ibland.

Har sett en lösning på thingiverse.com med en mutterförare med fjäder, är det bättre? Flexibel koppling 5-8 mm på Kjell kanske ska installeras i samma veva i så fall? Hjälper den?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

problemet med vibrerande noll switchar löses enligt thingiverse med en liten bit "foam", typ sånt som man lägger under laminatgolv för att slippa stegljud. Används också som skydd runt apparater när man har dom i kartonger. Vitt nån millimeter tjockt. Man tar en strimla på typ 1x2cm viker, gör litet hål i den och trär på switcharmen. En blobba varmlim kan ju funka också.

Hittade URL http://www.thingiverse.com/thing:154760
alumin

Inlägg av alumin »

Centimeter skrev:Då såg jag fel i bilden. Tre perimiters borde du klara om du inte har på alldeles för mycket plast.
Om släden kärvar är det precis så som du säger extra problematiskt om du samtidigt har för låg motorspänning.
Själv så hade jag just det problemet med att end stop givarna vibrerade fram falska signaler. när jag disablade dem förutom vid homing så slapp jag problemet.
Förstår problematiken, om man skulle slå till en brytare under print skulle den ju börja jobba på ett annat ställe, nu vart det ju dock i så fall fel i båda brytare samtidigt. Men jag borde aktivera optionen i Repetier :)
alumin

Inlägg av alumin »

stenD skrev:problemet med vibrerande noll switchar löses enligt thingiverse med en liten bit "foam", typ sånt som man lägger under laminatgolv för att slippa stegljud. Används också som skydd runt apparater när man har dom i kartonger. Vitt nån millimeter tjockt. Man tar en strimla på typ 1x2cm viker, gör litet hål i den och trär på switcharmen. En blobba varmlim kan ju funka också.

Hittade URL http://www.thingiverse.com/thing:154760
Tack! Ska provas :tumupp:
alumin skrev: Har alltid haft lite zbalkproblematik att den hakar fast lite smått under tex ett 100 mm slag, det liksom knackar lite. Tror mutter kring zstången går dåligt vilket påverkar hela extruderbalken. Då skulle det ju kunna innebära att den fastnar i printnigen ibland.

Har sett en lösning på thingiverse.com med en mutterförare med fjäder, är det bättre? Flexibel koppling 5-8 mm på Kjell kanske ska installeras i samma veva i så fall? Hjälper den?
Någon mer som haft problem med hackande extruderbalk? Erfarenheter?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

alumin skrev: Det konstiga är att det hände i förgår på en annan utskrift när ingen var hemma. :humm:
Du kanske har annat som kör igång utan att du tänker på det typ Elvärme, vattenpumpar och sånt.
Jag kan inte köra min k8200 i mitt "datarum" trots UPS och extra "strömrensare", det blir störningar trots att jag har släckt i rummet och inget annat igång än laptoppen. Så jag får köra den i matrummet där jag inte har några problem(av den typen)
alumin skrev: Har alltid haft lite zbalkproblematik att den hakar fast lite smått under tex ett 100 mm slag, det liksom knackar lite. Tror mutter kring zstången går dåligt vilket påverkar hela extruderbalken. Då skulle det ju kunna innebära att den fastnar i printnigen ibland.
Att det knakar då man kör ner z axeln hör till, det är muttern som hoppar i hållaren. Om du kör uppåt borde du inte ha något sånt problem
alumin skrev: Har sett en lösning på thingiverse.com med en mutterförare med fjäder, är det bättre? Flexibel koppling 5-8 mm på Kjell kanske ska installeras i samma veva i så fall? Hjälper den?
Jag tror inte att det är z-axeln som ger dig problem.
Enklast för att förstå vad det är som händer kunde vara att filma en utskrift så en webkamera skulle vara användbar.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

alumin skrev: ...
Vad är brown out?
Brown out är ett "allmänt felmeddelande" för otillräcklig/dålig spänning.
För oss här är det ett felmeddelande som ev. dyker upp Repetier Host i samband med ett plötsligt avbrott i utskriften.

Jag fick det ganska ofta innan jag bytte till en kraftigare nätdel.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

för att testa "vibrerande switcharmsteorin" kan du väl starta en utkrift och manuelt själv klämma till x o y switchen.
En annan sak att testa skulle kunna vara att dra ner hastigheterna en skaplig bit för att minska vibrationerna.

Här är dom hastighetsinställningar jag kör med för tillfället
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alumin

Inlägg av alumin »

Vejbymats skrev:
alumin skrev: ...
Vad är brown out?
Brown out är ett "allmänt felmeddelande" för otillräcklig/dålig spänning.
För oss här är det ett felmeddelande som ev. dyker upp Repetier Host i samband med ett plötsligt avbrott i utskriften.

Jag fick det ganska ofta innan jag bytte till en kraftigare nätdel.
Ok tror jag peppar peppar har klarat mig undan detta med avbrutna utskrifter, ska kolla loggen om jag får problem igen :tumupp:
dbostream

Inlägg av dbostream »

På tal om störningar, förut hade jag alltid problem ifall jag råkade starta en elektrisk maskin/fläkt eller släckte/tände lysrören i taket att skrivaren fick för sig att stanna och tappa kontakten till datorn. Köpte en ny bärbar dator för en tid sedan och med den så har jag inga problem med ovannämnda störningar, undra vad det beror på...allt annat är samma.
alumin

Inlägg av alumin »

dbostream skrev:På tal om störningar, förut hade jag alltid problem ifall jag råkade starta en elektrisk maskin/fläkt eller släckte/tände lysrören i taket att skrivaren fick för sig att stanna och tappa kontakten till datorn. Köpte en ny bärbar dator för en tid sedan och med den så har jag inga problem med ovannämnda störningar, undra vad det beror på...allt annat är samma.
Låter väldigt likt mitt problem, just nu kör jag på en urgammal laptop utan fungerande batteri som kör direkt på nätaggregatet, ska köra en utskrift på andra datorn och se om det är någon skillnad framöverz Tack dbostream!
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Ferrit på USB och nätkabel hjälpte mig:
Bild
alumin

Inlägg av alumin »

Vejbymats skrev:Ferrit på USB och nätkabel hjälpte mig
Vart köpa Mats? :shock: länk?
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Kjell har:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ock-p90355

Men det finns på många ställen, Elfa ex.vis.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

dbostream skrev:På tal om störningar, förut hade jag alltid problem ifall jag råkade starta en elektrisk maskin/fläkt eller släckte/tände lysrören i taket att skrivaren fick för sig att stanna och tappa kontakten till datorn. Köpte en ny bärbar dator för en tid sedan och med den så har jag inga problem med ovannämnda störningar, undra vad det beror på...allt annat är samma.
Jag sedan har länge haft en känsla av att problemets grund sitter i vissa datorer och eventuellt deras inbyggda hubbar, för jag har inte haft ett enda USB-problem med K8200.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Jag tycker nog ändå jag har den "bästa" lösningen på vibrerande endstops, denna lösning gör dem dessutom mer exakta..

ta helt enkelt bort tungan i plåt, fick göra någon minijustering på dem för att centrera dem, men sedan slipper man ju det problemet för alltid...
Skriv svar