Äntligen fick jag litet tid att försöka få igång fräsen. Det blev både försök och misstag - och missöden.
Dokumentationen som kom med fräsen är mycket bristfällig, exempelvis inga som helst spec på LPT-kortet eller på stegmotordrivarna.
Om spindeln står det endast, att den styrs från Mach-3 och att man därför inte kan använda panelen på fronten.
Jag satte därför upp Mach-3-piratkopian med medföljande konfigurationsfil i en gammal XP-dator bara för att kunna kolla konfigurationen, men inte ens där var allt konfigurerat.
På en gammal AMD Duron 800 MHz med 512 MB minne installerade jag LinuxCNC.
Konfigurerade axlarna med "säkra" värden och så gick det bums att jogga. Inverterade Y- och Z-axlarna för att få koordinatsystemet rätt.
Spindeln var svår att få igång eftersom jag inte alls visste hur den är kopplad. Jag var tvungen att öppna kontrollboxen, plocka ur kortet och göra litet "reverse engineering".
Det visade sig att man endast styr spindeln On/Off från LinuxCNC (eller Mach3 för den delen) och det på Pin 1 på LPT-kortet. Varvtalet ställs alltid in på panelen.
Efter det fick jag också spindeln att snurra.
Så var det vattenpumpen. Adaptern som kom med var livsfarlig, så den bytte jag först ut till en vanlig reseadapter.
WP_20141229_008.jpg
WP_20141229_009.jpg
Vattenpumpen fungerade - i fem minuter, så var det stopp.
Efter en närmare undersökning kunde jag konstatera, att det var kontakt- eller kabelbrott inne i själva stickproppen, så det var bara att byta ut den.
Hade ingen ledig, så jag fick kannibalisera en annan sladd...
Så var det äntligen klart för första fräsningen.
Gjorde upp en enkel figur i Inkscape och skrev ut G-kod med hjälp av Gcodetools.
Det försöket kraschade.

Det gick nämligen så, att fräsen startade och spindeln snurrade, men just som spindeln sänktes ner i provbiten (MDF) stannade spindeln, och inan jag hann reagera rörde sig Y-axeln och då brast 3mm pinnfräsen.
Undersökte så G-koden och hittade i början av filen ett ensamt kommando "M3", d.v.s. "Turn spindle clockwise", men utan varvtal. LinuxCNC tolkar detta som "0" och stoppar alltså spindeln.
Jag har ännu inte hittat något ställe i Inkscape + Gcodetools där man kunde sätta varvtalet. Ifall någon kommer på det, så säg till.
Editerade för hand till "M3 S10000". Värdet skall ju de facto inte ha någon betydelse eftersom det ställs på panelen, men det får tydligen inte vara 0 eller saknas.
Så gjorde jag en ny modell och måttade enligt en 6 mm pinnfräs.
Resultatet:
WP_20141229_005.jpg
Håller måttet precis - felet går inte att konstatera med skjutmått iaf.
(Cirkelns ytterdiameter är 30 mm.)
Så nu är fräsen up and running. Saknar några pinnfräsar, sedan blir det att börja beta av på alla fräsprojekt som bara legat och väntat på förverkligande.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.