En ny fräs - X6 från Carving-CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danielr112

Re: En ny fräs - X6 från Carving-CNC

Inlägg av danielr112 »

Nu har jag inte gjort några jätte stora grejer men jag har fräst en hel del skyltar åt folk och då är det skönt med större yta :) Men för kretskort och liknande räcker en mindre. Det enda jag inte fixat på min är att spindeln inte håller sig helt horisontelt mot bordet. Det handlar dock om 0.1mm men det märks när man fräser kretskort. Inte orkat bry mig då jag istället la på en träskiva som jag planfräser inför nya projekt. Tar ju inte många minuter med en större 35mm planfräs :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det kanske blir en större för mig åxå i framtiden, när jag lärt mig hur man gör och när jag känner att jag har behov av det, känns rätt nog så komplicerat att lära sig detta just nu, så man får allt se i framtiden..
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Äntligen lite tid över för snickrande. Byggde ett bord för fräsen.
WP_20141222_001.jpg
WP_20141222_002.jpg
Så ungefär skall det bli. Kommer också hylla för tangentbord + mus, och en konsol för skärmen.
Plastlådan är ditsatt bara för att illustrera, hade ingen mindre (32 liter!).
WP_20141223_003.jpg
WP_20141223_002.jpg
Nu blir det inte mera idag, nu skall jag baka pepparkakor med barnbarnen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det där tycker jag ser verkligen bra ut, stabilt bord, du lär måsta kunna låsa hjulen på ett bra sätt då maskinen kommer att göra så det kommer röra sig lite..
primerone

Inlägg av primerone »

Snyggt fräsbord. Jag hade samma tanke till min fräs. Byggde dock mitt helt i marinplywood.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Äntligen fick jag litet tid att försöka få igång fräsen. Det blev både försök och misstag - och missöden.

Dokumentationen som kom med fräsen är mycket bristfällig, exempelvis inga som helst spec på LPT-kortet eller på stegmotordrivarna.
Om spindeln står det endast, att den styrs från Mach-3 och att man därför inte kan använda panelen på fronten.
Jag satte därför upp Mach-3-piratkopian med medföljande konfigurationsfil i en gammal XP-dator bara för att kunna kolla konfigurationen, men inte ens där var allt konfigurerat.

På en gammal AMD Duron 800 MHz med 512 MB minne installerade jag LinuxCNC.
Konfigurerade axlarna med "säkra" värden och så gick det bums att jogga. Inverterade Y- och Z-axlarna för att få koordinatsystemet rätt.

Spindeln var svår att få igång eftersom jag inte alls visste hur den är kopplad. Jag var tvungen att öppna kontrollboxen, plocka ur kortet och göra litet "reverse engineering".
Det visade sig att man endast styr spindeln On/Off från LinuxCNC (eller Mach3 för den delen) och det på Pin 1 på LPT-kortet. Varvtalet ställs alltid in på panelen.

Efter det fick jag också spindeln att snurra.
Så var det vattenpumpen. Adaptern som kom med var livsfarlig, så den bytte jag först ut till en vanlig reseadapter.
WP_20141229_008.jpg
WP_20141229_009.jpg
Vattenpumpen fungerade - i fem minuter, så var det stopp. :evil:
Efter en närmare undersökning kunde jag konstatera, att det var kontakt- eller kabelbrott inne i själva stickproppen, så det var bara att byta ut den.
Hade ingen ledig, så jag fick kannibalisera en annan sladd...

Så var det äntligen klart för första fräsningen.
Gjorde upp en enkel figur i Inkscape och skrev ut G-kod med hjälp av Gcodetools.
Det försöket kraschade. :cry:
Det gick nämligen så, att fräsen startade och spindeln snurrade, men just som spindeln sänktes ner i provbiten (MDF) stannade spindeln, och inan jag hann reagera rörde sig Y-axeln och då brast 3mm pinnfräsen.
Undersökte så G-koden och hittade i början av filen ett ensamt kommando "M3", d.v.s. "Turn spindle clockwise", men utan varvtal. LinuxCNC tolkar detta som "0" och stoppar alltså spindeln.

Jag har ännu inte hittat något ställe i Inkscape + Gcodetools där man kunde sätta varvtalet. Ifall någon kommer på det, så säg till.
Editerade för hand till "M3 S10000". Värdet skall ju de facto inte ha någon betydelse eftersom det ställs på panelen, men det får tydligen inte vara 0 eller saknas.

Så gjorde jag en ny modell och måttade enligt en 6 mm pinnfräs.
Resultatet:
WP_20141229_005.jpg
Håller måttet precis - felet går inte att konstatera med skjutmått iaf. :tumupp:
(Cirkelns ytterdiameter är 30 mm.)

Så nu är fräsen up and running. Saknar några pinnfräsar, sedan blir det att börja beta av på alla fräsprojekt som bara legat och väntat på förverkligande. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Grattis till att du lyckats komma igång i alla fall, missöden är inte roligt, hade bra slit jag åxå innan jag kom igång då Specs på både VFD och Fräs saknades helt och även jag själv saknade grundkunskap om CNC överhuvudtaget. Jag styr min spindel helt via VFD och i LinuxCNC finns ju igentligen bara på och av.

Du nämner Inkscape osv, jag tyckte absolut det verkade krångligt med flera olika program för att få till en färdig g kod, jag tittade dock närmare på Artcam och där är allt i ett, rita upp det man vill ha och sätt lämpligt verktyg och matning och allt sånt och sen är det bara att spara och vips är det G kod och klart direkt. Kan inte bli enklare. Jag tycker du ska testa Artcam så får du se att det är verkligen lätt att komma igång med och enkelt att få till färdig G kod..

Jag kör ju åxå med LinuxCNC, mitt Mach3 som jag fick med på skiva funkade inte ens, felmeddelande dök upp på skärmen bara, så därför var det självklart att jag skulle köra LinuxCNC då jag gillar det, och jag har kopplat Fräsdatorn med LinuxCNC till nätverket så jag lätt kan gå in i datorn där jag använder Artcam och hämta filerna till fräsdatorn, behöver inte springa med USB sticka hit eller dit. Lättsamt.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Några enkla lagerbockar jag behöver till ett projekt...
WP_20150103_003.jpg
WP_20150103_004.jpg
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ser väldigt bra ut det där... undrar en sak bara, när du tex tar fram en den som du gjort nu där det ska sitta ett lager, fräser du där lagret ska sitta exakt i den diametern som lagret är ?
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Man vill ju inte ha glapp, men hur nära exakt passning man kan gå beror bl.a. på materialet och på strategin, d.v.s hur CAM-programmet gör upp kurvan.

Mjuka och fibriga material kräver vanligtvis lite mera tolerans, så jag satte den till 0,2 mm och då blev passningen så precisd, att jag enkelt med fingrarna kunde pressa in lagret nästan till botten.
Den sista millimetern gick i skruvstädet.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Fräste ut ett hjälpmedel till överhandsfräsen. Materialet är 5 mm akrylplast (plexiglas).
(Litet svårt att få hyggliga bilder då plasten är så genomskinlig).
WP_20150111_002.jpg
Det är en alternativ bottenplatta...
WP_20150107_002.jpg
...med vilken det är lättare att hålla fräsen upprätt när man skall figurfräsa en hyllkant, bordskant eller liknande.
WP_20150107_001.jpg
Skall ännu komma till två cylindriska "studs" som skall hjälpa att centrera fräsen när man ex. skall göra en försänkning för lås i en dörrkant, men jag
har just nu inget lämpligt material hemma (nylon).

G-koden till plattan är helt och hållet skriven manuellt och så är ex. cirkelhålet i mitten fräst med ett G02-kommando vilket gav MYCKET bättre resultat (jämn rörelse!) än motsvarande korta bågar, eller ännu värre: små, korta raka linjer.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Efter att fräsen totalt gått endast i några timmar pajade en stegmotor i lördags :(
Stegmotor.jpg
Mitt i fräsningen började från X-motorn höras ett märkligt skrikande och rasslande som absolut inte hör hemma i en motor.
Med strölmmen frånkopplad gick det bara med nöd och näppe att vrida på kulskruven, så jag monterade loss motorn och konstaterade att felet är inne i stegmotorn. Den går a att vrida runt, men är mycket styv, och rasslar när man vrider.

Så skickade jag en förfrågan till Carving-CNC, och i morse låg i inboxen meddelande om att en ny motor går ut idag :)

Betänksam blir man ju när en motor falerar så snabbt, men servicen är det alltså inget fel på :tumupp:
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Stegmotorn kom som garanti på en vecka :tumupp: och leverantören ville inte ens ha tillbaka den trasiga.
Det blev då till att öppna den o titta var felet ligger.
Det gick faktiskt oväntat enkelt, det behövdes inget våld utan bara några skruvar och en bestämd knackning på axeln, så kom rotorn med kullager ut.

Som väntat är det ena lagret dåligt, den yttre ringen vippar drygt en halv millimeter(!) Ganska sorgligt efter bara några timmars måttlig körning. Kan inte vara alltför hög kvalitet på dom inte.

Lagret är ett vanligt 608-Z, d.v.s. 8x22x7 med stålkåpor. Finns på Biltema för 2,99 € - torde väl vara av någorlunda hyfsad kvalitet(?)
Byter samtidigt båda och får kanske ta hem några extra om dom andra motorerna behöver samma tuning.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Problemet är väl om du förstört stegmotorn genom att ta ur rotorn, har diskuterats många gånger på forumet.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Precis. Därför väntade jag med att göra något alls med den förrän jag fått bekräftat, att a) jag inte behöver returnera den, och b) att den nya kommit i stället.

Så när dom två var check, så skred jag till verket.

Konstruktionen är så enkel, att jag inte riktigt förstår hur man ens skulle kunna förstöra den. :humm:
Rotor - stark magnet på en axel - med ett lager i var ända, i bottenändan dessutom två tunna fjäderbrickor, typ vågig bleckplåt.
Det enda som jag kan föreställa mig är, att man monterar in rotorn fel väg eller att man, för att magenten är så stark, får in några främmande metallbitar vid hopsättningen.

Jag skall ta bilder av den när jag kommer hem.
Skall också söka tidigare trådar o försöka förstå vad som då varit problemet vid isärtagningen...
Skriv svar