Uppföljning till förra frågan.
Sent 70-tal så byggde jag en brytarlös tändning, baserat på en krets från Motorola, men "vari-dwell". Givare var en hemmagjord optogaffel. Fungerade klockrent.
Nuförtiden kör alla Hall-dock. Jag antar att magnet är mindre känsligt mot smuts? Finns det andra orsaker?
relaterat: Vet ngn om man kan köpa den slitsade skivan som sitter i vissa Volvo med Bosch 0 237 520 004 fördelare, löst?
Strömfördelare: Hall eller Opto?
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Utan att veta så tror jag att hallgivaren är snabbare.
Protte
Protte
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Finns litet mera info här
De nämner
De nämner
Låter extremt pessimistiskt dock. Hittar lätt givare med svarstider nere på totals mikrosekunder.Typical numbers are 8ms turnon time and 50ms turnoff time.
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Då jag byggde till min 245L använde jag en skiva med målade svarta och vita fält på och hade en reflex-optokopplare. Var lite bök att montera skivan på rotorn men det gick bra och fungerade under många år. Hade inte problem med smuts eller så trots att jag smorde mekanismen som man ska.
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Precis. Jag byggde en till bubblan för länge sedan, med en egensnickrad optogaffel. Funkade klockrent. (som jag reden skrivit ovan)
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Fördelen med hall är väl att man inte behöver mer än ett punkt med elektronik. Med en optogaffel behövs ju två.
Re: Strömfördelare: Hall eller Opto?
Stämmer. De flesta hallgivare för tändning är dock gafflar. Då med metallskiva med slitsar (Bosch 0 237 520 004). Dock finns det sådana med limmade magneter på en plastskiva.Fördelen med hall är väl att man inte behöver mer än ett punkt med elektronik. Med en optogaffel behövs ju två.

Mekaniskt blir det då snyggare, så man kan lägga allt på ett ganska platt PCB nere i fördelaren.