Nu är det äntligen dags att skapa en UV-låda, jag har gått och dragit mig i ett par år nu, har verkligen velat haft en men det har helt enkelt inte blivit av. Mest för att jag inte direkt kan kapa upp trä eller liknande hemma och jag har inte hittat någon passande "låda", typ scanner eller sådant som ni andra lyckats komma på skulle vara ett bra hus för lysrören

Hur som, jag köpte 4 st UV lysrör hos Kjell för.. två år sedan tror jag;
http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... ror-p63194
Har även ballaster samt tändare och socklar.
Det jag har mest fundering över är huruvida två stycken av denna sorts lysrör, länkade ovan, räcker för att belysa ett kretskort av storleken runt 160x233mm. Lysrören är ju klart längre än så (288mm), så gällande längden är det väl inga problem. Däremot bredden. Skulle det räcka med två lysrör som belyser den storleken av kort eller skulle ni "rekommendera" eller ja kräva eller vad som, att det ska vara just fyra lysrör för ett kretskort av den storleken?
Vilken bredd mellan lysrören skulle ni rekommendera? 40-50mm?
Jag hade en tanke om att det kanske skulle gå att ha två av rören avstängda om man kör 4 stycken i bredd, när man kör mindre kort. För energibesparing. Det är ju givetvis inte så att jag måste vara sparsam med elen, men kan man så varför inte?

Har även läst hos Kjell om att det kan vara bra med ett avstörningsfilter på 1,6uF. Vad för mer specs ska den ha? Minst 250V och vad för typ, någon polyester variant eller?
Längst ner på sidan;
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/lodning/tillverkning-av-monsterkort
Parallellt med matningsspänningen, dvs mellan fas och nolla?
Är det ett magiskt nummer med 1,6uF eller skulle det passa att ha ett sådant avstörningsfilter i vår lysrörsarmatur i köket som ofta men inte alltid flimrar? Speciellt om vi använder något mer elektriskt i köket.
Gällande glasskivor för att lägga kretskorten på vid belysning, var det väldigt känsligt med vilket sorts glas? Jag tänker på om man ska försöka fråga hos en glasmästare om man kan få tag på ej UV skyddat glas? Eller vad heter det? Det borde väl gå att få det "special"-skuret eller ja.. någon skräpbit som passar min låda?
Såg att lizerdboy hade en skoj variant med vakuum form för att hållas fast kretskort. Något sådant skulle vara roligt att skapa framöver. Men till en början, räcker det med att ha en dubbelmacka med; glasskiva, OH-film, kretskort, OH-film (dubbelsidiga kretskort), glasskiva för att "hålla fast" det ordentligt?
Behövs det kylning/ventilering av lysrören eller ballasterna?
---
Själva lådan har jag tänkt ska bli för dubbelsidiga kort och man ska kunna stänga av överdelen om man inte behöver den. Möjligen även två av lysrören i undre delen om ni tycker det verkar som en bra idé!?
Lådan ska vara uppdelad i två sektioner, en där lysrören sitter och en där elektronik och ballaster sitter. Kommer framöver bygga en timer av något slag och integrerad styrning av över/underdel samt om möjligt, två eller fyra rör som körs.
Gånggärn av något slag ska hålla ihop över och underdel och däremellan vill jag gärna ha någon sorts list eller liknande som isolerar runt om så inget ljus kommer ut från lådan. Samt att det blir lite mjukare att stänga lådan tänkte jag, än om man har trä mot trä direkt.
En "kant" runtom inuti ska det finnas, eller liknande för att hålla upp en glasskiva. För att sedan hålla fast kretskortet och overheadfilmen ska det antingen bara ligga en skiva på eller någon sorts fästanordning som håller fast det hela mellan två glasskivor.
Ska sätta mig och designa en låda i sketchup om någon dag med exakta mått så man kan åka till en bygghandel och få det uppsågat. När jag fått ihop en första design skickar jag upp den här, så kanske ni har lust att ge lite kommentarer på den?

Vad säger ni, har ni lite funderingar och tankar som jag kan ta del av rörande mitt projekt?