Bygga elverk 60A
Re: Bygga elverk 60A
Växellådor för bilar brukar inte ha någon växel som växlar upp varvtalet.
Re: Bygga elverk 60A
Min morbror använde en M45 (Volvo) baklänges mellan hans traktor och en hydraulpump till hans biffiga vedklyv. Hade tydligen fungerat bra under många år.
Re: Bygga elverk 60A
Under militärtjänsten använde vi elverk med bubblamotor. De varvade mycket. Och hade en rejäl soppaförbrukning... Dessutom blev de för varma med den ljudisolerande huven på. Så vi blev tvungna att kör med huven lite öppet för att kyla, och då lät det rejält.
Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar.

Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar.

Re: Bygga elverk 60A
Dieselmotorn varvar ju 4500r/m.
Jag ser inga problem med att köra utan växellåda.
Jag är mer fundersam på varvtalsregleringen.
Jag ser inga problem med att köra utan växellåda.
Jag är mer fundersam på varvtalsregleringen.
Re: Bygga elverk 60A
Fast det är långtifrån optimalt att ligga på de varvtalen timma efter timma som det blir i ett elverk.
Re: Bygga elverk 60A
Volvos motorer finns i MARIN setup - konstant varvtal med andra kamaxlar - kolla om du kan fixa till en sån.
Re: Bygga elverk 60A
Han har ju redan motor från en MB...
Det går säkert bra att driva direkt, men 3000 rpm är lite "djurplågeri" för såväl motor som lyssnaren, men det behöver jag ju inte berätta för en Scania-ägare. Det beror så klart på hur mycket den ska köras och var om det är ett problem.
Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Det går säkert bra att driva direkt, men 3000 rpm är lite "djurplågeri" för såväl motor som lyssnaren, men det behöver jag ju inte berätta för en Scania-ägare. Det beror så klart på hur mycket den ska köras och var om det är ett problem.
Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Re: Bygga elverk 60A
Det beror på vad du menar med "väldigt lite pengar"?becker skrev:Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar.
Jag tycker det mesta verkar ligga över 20.000:-.
Re: Bygga elverk 60A
Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?JohnGalt skrev:Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Re: Bygga elverk 60A
helt klart att prova de mekaniska regulatorn först
utan att kollat på mb motorkurvorna så känns det som om 3000 på den är för mycket, att få ut generatoreffekten så kanske det inte behövs mer än ? 2000 rpm på motorn, det gör extremt stor skillnad i bränsleekonomi
jag hadde kört med växellådda, då kan man även ha högre utväxling om man har mindre belasting på elverket och motorn går än bättre
har haft den lösnngen på den 70kva jag hadde när jag började och körde med en b20 motor, innan jag bytte till en scania d8
utan att kollat på mb motorkurvorna så känns det som om 3000 på den är för mycket, att få ut generatoreffekten så kanske det inte behövs mer än ? 2000 rpm på motorn, det gör extremt stor skillnad i bränsleekonomi
jag hadde kört med växellådda, då kan man även ha högre utväxling om man har mindre belasting på elverket och motorn går än bättre
har haft den lösnngen på den 70kva jag hadde när jag började och körde med en b20 motor, innan jag bytte till en scania d8
Re: Bygga elverk 60A
Jodå, finns den kvar så bör väl den gå att använda. Men du måste ju ha in lite elektronik någonstanssäter skrev:Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?

- FormerMazda
- Inlägg: 6510
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Bygga elverk 60A
Därför att du skriver på ett elektronikforum?
Stämmer in i kören om att växla upp din diesel. 3krpm är mycket för en gammal diesel att ligga på konstant.
Borde väl gå att lösa med rem/kedje-transmission?
Och självklart ska du använda den mekaniska regulatorn, det är ju bara att trimma in förstärkningen med höjden på leden på armen så att säga.

Stämmer in i kören om att växla upp din diesel. 3krpm är mycket för en gammal diesel att ligga på konstant.
Borde väl gå att lösa med rem/kedje-transmission?
Och självklart ska du använda den mekaniska regulatorn, det är ju bara att trimma in förstärkningen med höjden på leden på armen så att säga.