Bygga elverk 60A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27662
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av danei »

Växellådor för bilar brukar inte ha någon växel som växlar upp varvtalet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av Sverige »

En del har överväxel...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26703
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av Icecap »

Min morbror använde en M45 (Volvo) baklänges mellan hans traktor och en hydraulpump till hans biffiga vedklyv. Hade tydligen fungerat bra under många år.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av Bosen »

Att köra Volvos M40 eller M45 baklänges är väl beprövat.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av becker »

Under militärtjänsten använde vi elverk med bubblamotor. De varvade mycket. Och hade en rejäl soppaförbrukning... Dessutom blev de för varma med den ljudisolerande huven på. Så vi blev tvungna att kör med huven lite öppet för att kyla, och då lät det rejält. :(
Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35584
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av säter »

Dieselmotorn varvar ju 4500r/m.
Jag ser inga problem med att köra utan växellåda.

Jag är mer fundersam på varvtalsregleringen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av LaRdA »

Fast det är långtifrån optimalt att ligga på de varvtalen timma efter timma som det blir i ett elverk.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6356
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av Biker »

Volvos motorer finns i MARIN setup - konstant varvtal med andra kamaxlar - kolla om du kan fixa till en sån.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av JohnGalt »

Han har ju redan motor från en MB...
Det går säkert bra att driva direkt, men 3000 rpm är lite "djurplågeri" för såväl motor som lyssnaren, men det behöver jag ju inte berätta för en Scania-ägare. Det beror så klart på hur mycket den ska köras och var om det är ett problem.
Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35584
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av säter »

becker skrev:Håll koll på blocket det dyker upp rejäla elverk med stora dieslar för väldigt lite pengar. :mrgreen:
Det beror på vad du menar med "väldigt lite pengar"?
Jag tycker det mesta verkar ligga över 20.000:-.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35584
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av säter »

JohnGalt skrev:Varvtalsregleringen är väl lätt att fixa till med en givare på axeln till en uC som styr ett servo. Det fåtalet programrader går säkert lätt att få hjälp med här eller annorstädes om man behöver.
Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17679
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av grym »

helt klart att prova de mekaniska regulatorn först

utan att kollat på mb motorkurvorna så känns det som om 3000 på den är för mycket, att få ut generatoreffekten så kanske det inte behövs mer än ? 2000 rpm på motorn, det gör extremt stor skillnad i bränsleekonomi

jag hadde kört med växellådda, då kan man även ha högre utväxling om man har mindre belasting på elverket och motorn går än bättre

har haft den lösnngen på den 70kva jag hadde när jag började och körde med en b20 motor, innan jag bytte till en scania d8
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1237
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av JohnGalt »

säter skrev:Du tror inte på att använda den remdrivna vartalsregulatorn?
Jodå, finns den kvar så bör väl den gå att använda. Men du måste ju ha in lite elektronik någonstans :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35584
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av säter »

Varför måste jag ha elektronik?
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6511
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Bygga elverk 60A

Inlägg av FormerMazda »

Därför att du skriver på ett elektronikforum? :D

Stämmer in i kören om att växla upp din diesel. 3krpm är mycket för en gammal diesel att ligga på konstant.
Borde väl gå att lösa med rem/kedje-transmission?

Och självklart ska du använda den mekaniska regulatorn, det är ju bara att trimma in förstärkningen med höjden på leden på armen så att säga.
Skriv svar