Nån får även tipsa om nån spray eller två för att tvätta kortet och behandla det mot krypströmmar.
Gäller i högsta gra även knapparna.
Tänk på att det är korta krypavstånd på dessa för strömmar samt att dom används i miljöer med salt från kroppen.
Byxfickor och händer....
Bilnyckel käkar batteri
Re: Bilnyckel käkar batteri
De påstår att detta inte är något de hört talas om förut, och tycker att jag kan prova med att köpa nya nycklar.hummel skrev:Vad säger Mazda eller verkstaden?
Tackar för tipsen! Spänningen faller från 2.9VDC till ~2.0VDC (som lägst) vid sändning. Mätte även upp kapacitansen för kondensatorn till 1.9 microF (med kondensatorn monterad på kortet). Bra eller dåligt? Om dåligt och kondensatorn ska bytas, vad ska jag ersätta den med?limpan4all skrev:Det ser ut som om du har en keramisk kondensator som ligger rakt över batterispänningen.
Jag kan se två olika källor till problem.
1. Kondensatorn har pga ålder eller temperaturstress minskat sin interna parallellresistans så att strömförbrukningen ökar (men den har du ju mätt). Fast i ärlighetens skull så är det rätt svårt att mäta så låga strömmar så du kan mycket väl ha en felmätning i storleksordning 5 till 10 ggr.
Se
2. Kondensatorn buffrar den interna spänningskällan i batteriet (man kan enkelt se ett litiumknappcellbatteri så som en spänningskälla med en stor serieresistans). Om man får "fel" batterier så är denna serieresistans hög och då behöver batteriet buffras av en extern keram för att upprätthålla spänningen vid stora strömuttag.
Om kondensatorn då inte längre är tillräckligt stor så dippar spänningen för mycket under utsändningen och det skiter sig. Eller att kapacitansen har sjunkit pga ålder eller stress.
För att kontrollera mät spänningen över kondensatorn med ett oscilloskop vid sändning. Hur mycket dippar den?
Eller så provar du att bara byta kondensatorn.
Men om den matas med ett CR2032 (typiskt 225mAh) så skulle den ju räcka i ca 1 år vid 35uA.
Det verkar vara stort motstånd över matningen, många MOhm. Vid mätning med multimeter tar det dock tid för motståndet att växa men det kanske har med kondensatorn (eller multimetern?) att göra?Marta skrev:Det är jättesvårt att se mönstret i underkant och i skugga av den bruna kondensatorn. Om ledaren som går in mot denna och böjer nedåt i rät vinkel har kontakt eller inte är mycket otydligt, men ser onekligen ut att gå in i lödpaden. Har den kontakt så sitter det 10k tvärs över matningen och är batteriet kopplat dit hela tiden så har Du hittat problemet. Verkar helt vettlöst att sätta ett motstånd på det sättet, så antagligen är det en synvilla.
Jag kan bara säga säga tvätta och se och efterbehandla.
Sedan om du har har krypspänningar via kondingen får du ta med andra här.
Men byt ut den vetja - lite standard - du lär få tips.
Den kanske inte behövs alls faktiskt
Sedan om du har har krypspänningar via kondingen får du ta med andra här.
Men byt ut den vetja - lite standard - du lär få tips.
Den kanske inte behövs alls faktiskt