Bilnyckel käkar batteri
Bilnyckel käkar batteri
Båda bilnycklarna av (flip-modell) till min Mazda 6 dränerar batterierna på bara någon vecka. Jag har bytt batterier ett flertal gånger och testat olika märken. Jag har rengjort nycklarna invändigt och försökt inspektera kretskortet, utan resultat. Nycklarna förvaras inomhus, 5-10 meter från bilen. De förvaras inte tillsammans med mobiltelefoner eller annan elektronisk utrustning.
Skickar med bilder på kretskortet från en av nycklarna. Säg till om ni ser något misstänkt i bilderna eller om ni har andra tips!
Skickar med bilder på kretskortet från en av nycklarna. Säg till om ni ser något misstänkt i bilderna eller om ni har andra tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bilnyckel käkar batteri
Ingen direkt hjälp men kan bara säga att det är likadant med mina mazda6 -09 nycklar fast dom håller kanske 3-4 månader, på den förra äldre(-03) mazdan höll dom flera år.
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Bilnyckel käkar batteri
Har du möjlighet att mäta strömmen som kortet käkar? Borde ju vara åtskilliga mAh och därmed mätbart känns det som.
Sen är det ju bara att börja utesluta saker genom att i tur och ordning frilägga matningen till misstänkta komponenter.
Den där brunaktiga kondensatorn som sitter parallellt med matningen känns t.ex. misstänkt vid första anblicken.
Sen är det ju bara att börja utesluta saker genom att i tur och ordning frilägga matningen till misstänkta komponenter.
Den där brunaktiga kondensatorn som sitter parallellt med matningen känns t.ex. misstänkt vid första anblicken.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31379
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Bilnyckel käkar batteri
Den där stora grå precis bredvid plusplattan, är det bara smuts på den, eller kan det vara nån spricka?
Ser ut som om det skulle kunna vara en drossel.
Ser ut som om det skulle kunna vara en drossel.

Re: Bilnyckel käkar batteri
som sagt mät strömmen - om en av brytarna är i serie med batteriet så borde det inte urladdas alls om inte något trycker på brytaren mest hela tiden.
om det är indirekt styrt så kanske man får titta på om spänningen hålla uppe/nere i bestämt läge när knappen inte är tryckt och kontrollera att strömmen från batteriet är mycket lågt (i områden µA). drar det mA oavsett vad man gör så är något som är fel eller att kretsen inuti faktiskt gått sänder.
Iitta på platsdetaljer och annat i nyckeln så att det i verkligheten inte trycks och nyckeln är aktiverad fast det inte ser ut så - plast och gummi har en tendens att åldras och i en del fall svettas ut mjukmedel och med detta formförändras vid mindre bra plastkompositioner - vilket tyvärr händer allt för ofta då den typ av migrering/åldrande är inget som kan påvisas i förtid med snabbåldring under hög temperatur mm.
om det är indirekt styrt så kanske man får titta på om spänningen hålla uppe/nere i bestämt läge när knappen inte är tryckt och kontrollera att strömmen från batteriet är mycket lågt (i områden µA). drar det mA oavsett vad man gör så är något som är fel eller att kretsen inuti faktiskt gått sänder.
Iitta på platsdetaljer och annat i nyckeln så att det i verkligheten inte trycks och nyckeln är aktiverad fast det inte ser ut så - plast och gummi har en tendens att åldras och i en del fall svettas ut mjukmedel och med detta formförändras vid mindre bra plastkompositioner - vilket tyvärr händer allt för ofta då den typ av migrering/åldrande är inget som kan påvisas i förtid med snabbåldring under hög temperatur mm.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Bilnyckel käkar batteri
Är det inte så enkelt att tryckknapparna har batterivolt på ena sidan, och inget på andra sidan när de inte är tryckta på?
Det finns väl ingen anledning att mata en slik tingest med Power annat än vid tryck!
Eller har jag fel?
Det finns väl ingen anledning att mata en slik tingest med Power annat än vid tryck!
Eller har jag fel?
-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Re: Bilnyckel käkar batteri
När du ska öppna bilen, räcker det med att gå nära bilen och ta i dörrhantaget och efter du är färdig så låser bilen själv när du gått tillräckligt långt ifrån bilen?
Är det sådana nycklar du kan ha i fickan och starta bilen genom att trycka på en knapp? (dvs att bilen känner av nyckeln trådlöst)?
I så fall ska du INTE förvara dem "5-10 meter från bilen", då sitter dem och sänder konstant. Bilen sänder nämligen ut en "ping" då och då, och denna "ping" får nyckeln att börja sända ett tag. Vilket äter upp batteriet på nolltid.
Då bör du förvara nycklarna i boningshuset eller liknande så att nycklarna inte är inom "räckvidd" från bilen.
Alternativt kolla i manualen, denna funktion ska gå att stänga av. Om du stänger av funktionen så måste du trycka på fjärrkontrollens knappar för att saker och ting ska hända och det kan hända att du måste stoppa in nyckeln i något hål eller lägga den på ett särskilt ställe för att bilen ska gå att starta, dvs bilen slutar sända ut "pings". Det bör stå i manualen hur du inaktiverar den funktionen, och det är oftast i någon meny inuti menysystemet i bilens färddator.
Är det sådana nycklar du kan ha i fickan och starta bilen genom att trycka på en knapp? (dvs att bilen känner av nyckeln trådlöst)?
I så fall ska du INTE förvara dem "5-10 meter från bilen", då sitter dem och sänder konstant. Bilen sänder nämligen ut en "ping" då och då, och denna "ping" får nyckeln att börja sända ett tag. Vilket äter upp batteriet på nolltid.
Då bör du förvara nycklarna i boningshuset eller liknande så att nycklarna inte är inom "räckvidd" från bilen.
Alternativt kolla i manualen, denna funktion ska gå att stänga av. Om du stänger av funktionen så måste du trycka på fjärrkontrollens knappar för att saker och ting ska hända och det kan hända att du måste stoppa in nyckeln i något hål eller lägga den på ett särskilt ställe för att bilen ska gå att starta, dvs bilen slutar sända ut "pings". Det bör stå i manualen hur du inaktiverar den funktionen, och det är oftast i någon meny inuti menysystemet i bilens färddator.
Re: Bilnyckel käkar batteri
Det är jättesvårt att se mönstret i underkant och i skugga av den bruna kondensatorn. Om ledaren som går in mot denna och böjer nedåt i rät vinkel har kontakt eller inte är mycket otydligt, men ser onekligen ut att gå in i lödpaden. Har den kontakt så sitter det 10k tvärs över matningen och är batteriet kopplat dit hela tiden så har Du hittat problemet. Verkar helt vettlöst att sätta ett motstånd på det sättet, så antagligen är det en synvilla.
Re: Bilnyckel käkar batteri
Är det inte en konding? (Mer logiskt att ha en konding över matningen.)
Re: Bilnyckel käkar batteri
Kan inte se någon spricka, jag tror det är smuts.MadModder skrev:Den där stora grå precis bredvid plusplattan, är det bara smuts på den, eller kan det vara nån spricka?
Ser ut som om det skulle kunna vara en drossel.
Re: Bilnyckel käkar batteri
Det är inte den typen av "smarta" nycklar. Detta är en mer gammaldags nyckel men en knapp för att öppna och en knapp för att stänga. Till tändningslåset i bilen används en vanlig nyckel som man fäller ut från fjärren.sebastiannielsen skrev:När du ska öppna bilen, räcker det med att gå nära bilen och ta i dörrhantaget och efter du är färdig så låser bilen själv när du gått tillräckligt långt ifrån bilen?
Är det sådana nycklar du kan ha i fickan och starta bilen genom att trycka på en knapp? (dvs att bilen känner av nyckeln trådlöst)?
I så fall ska du INTE förvara dem "5-10 meter från bilen", då sitter dem och sänder konstant. Bilen sänder nämligen ut en "ping" då och då, och denna "ping" får nyckeln att börja sända ett tag. Vilket äter upp batteriet på nolltid.
Då bör du förvara nycklarna i boningshuset eller liknande så att nycklarna inte är inom "räckvidd" från bilen.
Alternativt kolla i manualen, denna funktion ska gå att stänga av. Om du stänger av funktionen så måste du trycka på fjärrkontrollens knappar för att saker och ting ska hända och det kan hända att du måste stoppa in nyckeln i något hål eller lägga den på ett särskilt ställe för att bilen ska gå att starta, dvs bilen slutar sända ut "pings". Det bör stå i manualen hur du inaktiverar den funktionen, och det är oftast i någon meny inuti menysystemet i bilens färddator.
Satte i batteri i båda nycklarna samtidigt här om dagen. Därefter har jag använt den ena och haft den andra i en blåtburk inomhus. Batterierna i båda nycklarna har bara efter någon dag tappat i spänning.
Re: Bilnyckel käkar batteri
Nu har jag försökt mäta strömmen för korten i båda nycklarna. Använde samma batteri som matning vid båda tillfällena.
Nyckel 1: Ingen knapp nedtryckt: 35 microA, någon av knapparna nedtryckt: ~3mA peak.
Nyckel 2: Ingen knapp nedtryckt: 8 microA, någon av knapparna nedtryckt: ~3mA peak.
Kan vara något intermittent fel, för när jag gjorde ytterligare en mätning på nyckel 2 så fick jag bara ca 1 microA utan någon knapp nedtryckt (kan även vara fel i mätningen såklart). Nyckel 1 hade 35 microA vid upprepade tillfällen.
Det sitter någon form av lysdiod på korten för att indikera knapptryck. På Nyckel 1 lyser dioden vid knapptryck men inte på nyckel 2 (batterispänning 2.9VDC). Med sprillans nytt batteri (3.2VDC) lyser den även på nyckel 2.
Nyckel 1: Ingen knapp nedtryckt: 35 microA, någon av knapparna nedtryckt: ~3mA peak.
Nyckel 2: Ingen knapp nedtryckt: 8 microA, någon av knapparna nedtryckt: ~3mA peak.
Kan vara något intermittent fel, för när jag gjorde ytterligare en mätning på nyckel 2 så fick jag bara ca 1 microA utan någon knapp nedtryckt (kan även vara fel i mätningen såklart). Nyckel 1 hade 35 microA vid upprepade tillfällen.
Det sitter någon form av lysdiod på korten för att indikera knapptryck. På Nyckel 1 lyser dioden vid knapptryck men inte på nyckel 2 (batterispänning 2.9VDC). Med sprillans nytt batteri (3.2VDC) lyser den även på nyckel 2.
-
- Inlägg: 8439
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Bilnyckel käkar batteri
Det ser ut som om du har en keramisk kondensator som ligger rakt över batterispänningen.
Jag kan se två olika källor till problem.
1. Kondensatorn har pga ålder eller temperaturstress minskat sin interna parallellresistans så att strömförbrukningen ökar (men den har du ju mätt). Fast i ärlighetens skull så är det rätt svårt att mäta så låga strömmar så du kan mycket väl ha en felmätning i storleksordning 5 till 10 ggr.
Se
2. Kondensatorn buffrar den interna spänningskällan i batteriet (man kan enkelt se ett litiumknappcellbatteri så som en spänningskälla med en stor serieresistans). Om man får "fel" batterier så är denna serieresistans hög och då behöver batteriet buffras av en extern keram för att upprätthålla spänningen vid stora strömuttag.
Om kondensatorn då inte längre är tillräckligt stor så dippar spänningen för mycket under utsändningen och det skiter sig. Eller att kapacitansen har sjunkit pga ålder eller stress.
För att kontrollera mät spänningen över kondensatorn med ett oscilloskop vid sändning. Hur mycket dippar den?
Eller så provar du att bara byta kondensatorn.
Men om den matas med ett CR2032 (typiskt 225mAh) så skulle den ju räcka i ca 1 år vid 35uA.
Jag kan se två olika källor till problem.
1. Kondensatorn har pga ålder eller temperaturstress minskat sin interna parallellresistans så att strömförbrukningen ökar (men den har du ju mätt). Fast i ärlighetens skull så är det rätt svårt att mäta så låga strömmar så du kan mycket väl ha en felmätning i storleksordning 5 till 10 ggr.
Se
2. Kondensatorn buffrar den interna spänningskällan i batteriet (man kan enkelt se ett litiumknappcellbatteri så som en spänningskälla med en stor serieresistans). Om man får "fel" batterier så är denna serieresistans hög och då behöver batteriet buffras av en extern keram för att upprätthålla spänningen vid stora strömuttag.
Om kondensatorn då inte längre är tillräckligt stor så dippar spänningen för mycket under utsändningen och det skiter sig. Eller att kapacitansen har sjunkit pga ålder eller stress.
För att kontrollera mät spänningen över kondensatorn med ett oscilloskop vid sändning. Hur mycket dippar den?
Eller så provar du att bara byta kondensatorn.
Men om den matas med ett CR2032 (typiskt 225mAh) så skulle den ju räcka i ca 1 år vid 35uA.