Konverter till laptopskärm från vga eller dvi?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Krycek

Konverter till laptopskärm från vga eller dvi?

Inlägg av Krycek »

Hej på er alla!!!!

Jag bara undrar ifall någon vet ifall det är möjligt att bygga en eller köpa en konverter som gör att det blir möjligt att använda en stationärs vga/dvi utgång för att visa bilden på en laptopskärm? :?:

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Inget är omöjligt... Men lätt blir det inte. Jag fick lite kod till FPGA av en här på forumet som jag analyserar och läser lite om fpga. Det är inte lite saker det eller...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Finns färdiga kontrollerkort (brukar vara dyra), eller så kan man som sagt bygga nåt. Fast det är nog en sån där sak som om man klarar av att bygga det så behöver man inte fråga... :wink:

Om man nöjer sig med att bara visa en upplösning på skärmen (alltså ingen skalning av bilden) så är det inte sååå svårt, det finns chip från Analog Devices (3x ADC + PLL + lite till i ett chip) som tar emot analog VGA och/eller DVI och skickar ut datan färdig ihop med klocka och synksignaler - och dessa kan man i princip skicka direkt till en TFT-panel (via en LVDS-transmitter om den är någorlunda ny och hög upplösning).

Vill man ha skalning så får man antingen sno ihop något eget med en FPGA + snabbt RAM, eller hitta en färdig krets speciellt för ändamålet (vet ej var, förutom i en färdig TFT-monitor).
Krycek

Inlägg av Krycek »

hmmmmm ok

kanske inte den bäste hemmafixaren :lol: men lite kan man ju göra

på internet säger de flesta bara att det är omöjligt men det kan jag inte tänka mig. (inget är ju omöjligt som sagt :D )

I mitt fall skulle jag vara jätte nöjd om jag bara kunde få vga/dvi till LVDS med en speciell upplösning (helst xga eller högre)

Går detta att fixa hemma så skulle jag gärna vilja veta hur och vad för komponenter som man behöver.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Fick igår ett trevlig mail från mini-itx.com om att nano nu är färdig... läste lite mer nogrant och fick reda på att det finns LVDS utgång på moderkortet :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Så mycket enklare !
Krycek

Inlägg av Krycek »

Hmmm ok
Jag har förstått att detta är svårt och så men nano fixar tyvärr inte hela biffen heller :(
Om man läser lite så står det att den behöver ett extra kort och det är inte säkert alls att skärmen kommer att fungera :?

Den från lily digital är :evil: dyr enligt mig och den har en massa "onödigt" för min del (vga bakgrundsbelysning etc etc)

Jag har hittat ngt från Aaeon en "PER-V01B" men den verkar för bra för att vara sann.
http://web.aaeon.com/?TabIndex=Products ... 3A0A73B2EA}
är det någon som vet något om denna eller var man överhuvudtaget kan få tag på en skulle jag vara mycket glad :D

Tack för alla svar som jag fått hittills<- :x (svårt ord att stava)
Skriv svar