Jag började med elektronik för ganska exakt två veckor sen så det finns väldigt mycket jag inte förstår än. En av de grejerna är transistor bias. I ritningar ser jag ofta en transistor där basen är kopplat till emittern via en resistor (se exempel längre ner). Jag har lyckats ta reda på att det kallas för transistor bias och att man gör det för att det ger en specific och stadig ström (eller spänning). Men jag förstår inte hur det fungerar. Så det jag undrar är
1. Hur kan man få en specifik ström bara för att man kopplar en transistor mellan emittern och basen?
2. Vad jag har förstått av hur en transistor fungerar så ska det inte gå att få någon ström alls genom en transistor mellan collectorn och emittern och det inte finns en spänning på basen. Hur kan det finnas en spänning på basen i detta fall? Det går ju bara runt mellan basen och emittern. Basen är inte kopplad till nån spänningskälla vad jag förstår.
Transistorn är en LM334z.
Har sökt svar på dessa frågor i några dagar nu men hittar inga svar så det här forumet är lite av mitt sista hopp.