Modda en RGB-spotlight

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Wedge

Modda en RGB-spotlight

Inlägg av Wedge »

Jag har inhandlat en billig 9W RGB LED-spotlight från DX för att testa idéer kring upplyst trädgård och/eller husfasad. Känns som en riktigt gedigen pjäs med sitt metallhus och vattentätningar.
Problemet med den är att den är tråkig och svårstyrd. Den har 12V in, och inget mer. Vill man byta ljus är det IR-fjärrkontroll som gäller, och det går ju inte. Dessutom begränsas antalet färger och ljusstyrkor kraftigt.
Så den behöver byggas om innan den går att använda som jag vill :)

Alternativ 1:
Acceptera begränsningarna och smyg in en IR-diod i den, och efterapa fjärrens utsignal för att byta färg/styrka.

Alternativ 2:
Behålla kretskortet inuti, men endast använda transistorerna som reglerar LEDarna, samt strömförsörjningen. Dvs knö in en controller med 3 st PWM-utgångar vid sidan om befintlig elektronik. Skicka in styrkommandon med DMX-protokollet var väl det jag tänkte på i första hand, eller eventuellt nåt annat seriellt

Alternativ 3:
Skippa all intern elektronik, löd kabel på LEDarna och dra ut till en extern box. I övrigt som alternativ 2. Lätt att sno ihop elektroniken i alla fall, med hålmonterade komponenter och experimentkort. Här är jag kanske mest oroad för vattentätningen.

Alternativ 4:
Rita ett helt nytt kretskort. Känns som lite overkill, men om ljuset "funkar" därute så kanske det ska byggas 8-10 st lyktor eller mer.

Just nu lutar jag åt lite proof-of-concept enligt alt 1 för att grovtesta ljuset på plats, eller kanske bara ansluta 12V och kuta runt med fjärren lite. Sedan en prototyp enligt alt 3, för att till sist bita i det sura äpplet och lära mig mönsterkortslayout (alt 4).
Eller hade ni gjort på nåt annat sätt?
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Modda en RGB-spotlight

Inlägg av matsadona »

Har ett par sådana jag också, och går i liknande funderingar. Utöver DMX har jag även lurat på om man skulle bygga in en WS2811 istället. Frågan är bara vilka praktiska kabellängder man får med det protokollet...?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det ska byggas mer än 3 med denna ändring är det ganska klart att det blir till att rita mönsterkort. Dock bör det byggas en proof-of-concept först, bara för att verifiera funktionaliteten.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Alternativ 3B:
Dra ut sladdar från LED till en extern styrlåda, men låt lådan styra flera spotlights. Eller gör man en effektiv radiostörsändare om man PWMar 9W@12V på 5-10 m ledning? Om vi antar att jag väljer att gå på vaniljvarianten av Arduinokonfiguration så är PWM-frekvensen drygt 400 Hz.

I så fall, Alternativ 3B-II:
Dra PWM-trådar med logiknivåer in i strålkastarhuset där styrtransistorerna sitter.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Köpte en till brorsan i födelsedags present (sitter nu mer i en damm och med rökgenerator blir det riktigt snyggt nu på kvällarna).
innan han fick den skruva jag isär den (så klart). skulle nog satsa på alternativ 3, få allt på en central plats där man kan styra det även plats för framtida moddning.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Har du någon länk? Alltid bra med tips på saker som någon testat och tyckt bra om.

MVH Peter
YngLi

Inlägg av YngLi »

Eller skriv till tillverkaren och förklara hur du och några till som du känner till vill att den ska va styrbar, och fråga om de kan fixa det/ en sån variant.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 45&alt=web

Den köpte jag om det var mig du fråga.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Skriv svar