Innan jag byggde min UV box så bestrålade jag korten med ett vanligt lysrör i ca 20 minuter, funkade fint det åxå, fast köra med penna, ja visst, det funkar ju men det blir absolut inte bra, tycker inte jag iaf, införskaffa dig en laserskrivare och OH papper istället och rita upp mönstret i tex Paint eller nåt annat program, med UV boxen är det färdigt på nån minut bara.
Och vad det kommer till etsningen så kör jag med etstank från kjell, där man fick med värmare o sånt, dock behöver du trimma värmaren för den värmer absolut inte så mycket som den ska så det går inte etsa utan att trimma den, för mig var det gjort på en minut ungefär.
Det är roligt att tillverka kretskort, dock söligt och omständigt när man väl hållit på ett tag, tänkte satsa på CNC nu istället, går göra fin fina kretskort där åxå...
etsning av kretskort med fotoresist
Re: etsning av kretskort med fotoresist
Jag har tillgång till min farsas laserskrivare men tonern är slut och ny patron kostar en halv förmögenhet även för en piratpatron. men jag funderar på att köpa ett toner refillkit och fylla på patronen och eftersom det är en brother skrivare så verkar jag inte behöva strula med chip utan bara ställa om patronens mekaniska räkneverk.
Men tills jag orkar sätta mig in i tonerkassetternas fantastiskt underbart dammiga och skitiga värld
så tänker jag testa att köra med penna på det gamla hederliga sättet eftersom det är enkelt, billigt och tillgängligt och kvalitetskraven är inte direkt skyhöga med tanke på att det här blir mitt första egna projekt med kretskort.
Men tills jag orkar sätta mig in i tonerkassetternas fantastiskt underbart dammiga och skitiga värld
så tänker jag testa att köra med penna på det gamla hederliga sättet eftersom det är enkelt, billigt och tillgängligt och kvalitetskraven är inte direkt skyhöga med tanke på att det här blir mitt första egna projekt med kretskort.
Du har inte funderat på att använda kurvtejp och gnuggsymboler?
Titta på http://www.elektrobygg.com/ "kretskortstillverkning", där finns en del till hyggliga priser.
Det är alltid roligt att tillverka sina egna kretskort!
Titta på http://www.elektrobygg.com/ "kretskortstillverkning", där finns en del till hyggliga priser.
Det är alltid roligt att tillverka sina egna kretskort!
Hmmmm jag kanske testar det också. Ska väll testa mig fram och se vilken metod som funkar bäst jag är ju ganska grön på det här med etsning och kretskort.
Just nu är jag dock lite fattig med förhoppningsvis kommer jag få en slant från försäkringskassan om några veckor.
Just nu är jag dock lite fattig med förhoppningsvis kommer jag få en slant från försäkringskassan om några veckor.