Gammadetektor med PIN-diod
Gammadetektor med PIN-diod
Hittade denna http://opengeiger.de/index_en.html och funderar lägga till en sån till min väderstation...
Är det nån som byggt en sån? Verkar som man generellt har tre PIN-dioder parallellt, finns det nån anledning till det?
Borde ju gå att koppla direkt på en interrupt-pin och räkna. Nu är det ju så att jag har Arduinon i en klädskrubb och det är ungefär fem meter ut till fönstret (antar att man vill mäta strålningen utomhus). Är det då bättre att ha långa trådar (induktans, kapacitans, EMI) till PIN-dioderna eller till förstärkaren?
Är det nån som byggt en sån? Verkar som man generellt har tre PIN-dioder parallellt, finns det nån anledning till det?
Borde ju gå att koppla direkt på en interrupt-pin och räkna. Nu är det ju så att jag har Arduinon i en klädskrubb och det är ungefär fem meter ut till fönstret (antar att man vill mäta strålningen utomhus). Är det då bättre att ha långa trådar (induktans, kapacitans, EMI) till PIN-dioderna eller till förstärkaren?
Re: Gammadetektor med PIN-diod
De 3 PIN-dioder ger större träffyta för strålningen ganska enkelt.
Efter den initiala förstärkning går det sannolikt ganska utmärkt att mata in på en interruptpinne på en µC.
Efter den initiala förstärkning går det sannolikt ganska utmärkt att mata in på en interruptpinne på en µC.
Nu har dioderna anlänt, 1.5 vecka från Aliexpress.
Får se om jag hinner koppla upp det i helgen.
Får se om jag hinner koppla upp det i helgen.
Vilken typ av strålning mäter PIN-dioderna? (alfa, beta, gamma, neutron)
Känslighet? (eV)
Hur ordnar du kalibrering?
Känslighet? (eV)
Hur ordnar du kalibrering?
Mest gamma förstod jag. Har faktiskt en riktig G-M-mätare, RKSB-104, som jag kan jämföra med.
Har du redan byggt förstärkaren? Vad blev det för komponenter i den?
Nej, blir nog först i helgen. Kommer antagligen att pröva koppla upp det med en vanlig LM324.
Nu har jag kopplat upp den och det verkar fungera vad jag förstår...
Enligt dokumentationen ska det dock krävas väldigt låg input-bias-ström och det går inte ihop med en bipolär förstärkare som LM324. Har ett par http://www.ti.com/product/tlc2274 som säkert ska fungera.