Bluetooth extender för långt avstånd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Bluetooth extender för långt avstånd.

Inlägg av Teknikern »

Jag försöker hitta en lösning på ett litet problem. Vissa tider på året utgödslar jag ladugårdar med min minilastare och på vissa ställen är inte signalstyrkan så lysande annat än med sin frånvaro och eftersom jag brukar köra webbradio och har blåtandslurar så dör ju radion.

Min tanke var att lägga fånen nånstans där det är bra signalstyrka, plugga in någon form av blåtandsextender (om det ens finns nåt sånt) och sen ha bra musik utan lagg eller att det dör hela tiden. Eftersom det är ute på vichan så gör det ingenting om den går 500 meter eller mer, störa någon är ju uteslutet där men egentligen är minimum 100 meter fullt tillräckligt.

Nån som är insatt i om det går eller inte?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Bluetooth extender för långt avstånd.

Inlägg av hanzibal »

Förvisso inte jätteinsatt men BT är ju gjort för korta avstånd på något 10-meter så jag tvivlar på att den eftersökta typen av förlängare finns.

Om du har tillgång till internet i närheten (och wifi i telefonen) så har jag en wlan-utomhusantenn att sälja, den når flera 100 meter. Säg till om det är intressasant så skall jag rota fram data om den.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Jag skulle börja med att skaffa en utomhus AP med riktad signal. Ex Ubiquiti NanoStation Loco.

Bild

Räcker inte det för att få en stabil signal hela vägen, vilket det säkert inte gör men en liten telefon-antenn i andra änden, skulle jag bygga vidare.

Då skulle jag montera en rundstrålande antenn på taket med en liten AP i lastaren.
Ex en Bullet M2HP alt en PicoStaton M2HP till rundstrålaren men en liten lokal AP, typ en Ubiquiti AirGateway eller en TP-Link MR3020.

Bild
Bild

Det vore att bygga en riktig och stabil lösning i alla fall, men klart en bra början är en Nanostation, det kan räcka.
Ja jo, riktiga grejer kostar, det är ingen low-cost lösning att göra det rejält, men det är en riktig nörd-faktor på bra WiFi ;)

Om man ska vara seriös så är det här rätt väg att gå, vill man vara billig och oserös skulle jag rekommendera sikta på en RF Sändare med lite kräm.

Ex,
Bild
2W/15W 87-108MHz PLL LCD broadcast radio station FM transmitter Silver CZH-15A

Att använda den sändaren är inte lagligt, men man borde kuna dimensionera en liten antenn att få den att endast täcka ditt område och inte störa andra. På så sätt använda den olagligt men inom rimliga gränser, ledig frekvens och försöka begränsa den till ditt användningsområde. Rekommenderar dock inte denna lösning, den är inte laglig och känns väldigt mycket som ett fulhack.

Personligen skulle jag bygga ett robust WiFi, dels för att jag kan, dels för att det är kul och dels för att det är rätt väg att gå.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Visst finns det BT-extenders. Denna har 10 km på reklamen.
Kostar betydligt mer än att förlänga räckvidden på WiFi-nätverket, antingen genom 5-6 bryggor för 150 kr/st eller genom att plugga in ett slutsteg och bra antenn.
WIFi-extenders via elnätet kan vara möjligt om man vill skapa ett lokalt täckningsområde.
Ett slutseg på 1 Watt på befintlig router ger någon kilometers räckvidd i öppen terräng med bra rundstrålande antenner och än längre om man satsar på riktade antenner.
Har man solida hinder mellan antennerna dämpas mesta signalen bort vid 2.4 GHz, vilket gäller både BT och WiFi.
Sen är det ju som till en regel så att BT-hörlurar har väldigt kass antenn och svag sändare, då man inte räknar med behov av täckning mer några meter, så redan där tar man bort mycket av räckvidden oavsett hur bra sändaranläggningen är.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Slutsteg på WiFi? Aldrig att rekommendera.
Du förstärker noise och har ingenting att tjäna.

Ubiquitis WiFi utrustning ligger runt 600mW - 1000mW och då är dessa även extremt stabila, pålitliga och har bra kvalitet på signalen.
2.4Ghz är som sagt känsligt för byggnader, det enda andra alternativet i Sverige är 5Ghz, men det är ännu sämre på den punkten.
Ubiquiti har utrustning för 900Mhz med, men de får du inte använda i Sverige.

Har självprovat Ubiquiti på flera hundra meter, det är inga problem att snacka med en telefon på 500m frisikt.
iPerf-testat och fått igenom ca 7Mbit men en liten telefonantenn och en Nanostation Loco.

Hade garanterat fått igenom full fart med en Ubiquiti radio i andra änden.

WiFi bryggor ska man aldrig använda, i synnerhet inte WDS och inte repeaters heller.
Det krånglar, fungerar uselt och har usel prestanda. Varje enskilld nod i en sån installation halverar bandbredden.

Ska man bygga ett bryggat nät så gör man bättre att tänka som en WISP.
Alltså noder med backhaul till en central punkt, ska man förlänga längre så är det två radios per länk.

Trots detta håller jag på att labba fram ett 802.11s Mesh samt ska ge mig på BATMAN-adv för Mesh.
En sak är säker, WDS och repeater bryggor är rent skit, det har jag erfarat first hand.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Tack för era svar, nu vet jag vad jag ska satsa på och det blir fm-sändare med lagom kapacitet. Olaglig, javisst, men jag stör ingen där jag är så det är ju ett icke-problem som ingen kommer att lägga sig i det minsta.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Så inte slutsteg på WiFi, åtminstone inte om man kan se det utifrån?
Ubiquiti är lite helig i somliga kretsar lite routerns Iphone. Att det sedan sitter samma kretsar i Ubiquiti som många lågpris-produkter reflekterar man inte över.
Om man tar Ubiquiti UAP-AC som exempel, vilket anses vara avsedd utomhus, långdistans, så har man valt WiFi-CPU från Atheros som även finns i många andra routrar.
Som slutsteg har man valt SiGe 2605L från Skyworks. Ger max 26-28 dBm eller några dB mer än snittet bland routrar.
SiGe 2605L anses ändå lite i underkant för N & AC med avseende på linjäritet men används trots det av routers från Trendnet, Linksys, Netger och Ubi. Problemet med kretsen är att det lätt blir låg throughput vid svaga signaler.
Välbyggt, välskärmat och bra antenner samt bra mjukvara kan iofs kompensera mycket och denna Skyworks-kretsen ger ca 2-4 ggr mer uteffekt jämfört med somliga routrar som nöjer sej med den signal-nivån som WiFi-CPU'n lämnar direkt eller även förstärkt med enklare integrerat slutsteg, då det ändå blir tillräcklig uteffekt för att maxa vad FCC godkänner. Fusk är dock vanligt. För inte så länge sedan var det Asus som blev svårt påkommna att ha särskild FCC-mjukvara.

"Har självprovat Ubiquiti på flera hundra meter, det är inga problem att snacka med en telefon på 500m frisikt."
Den svaga länken brukar i sådant fall vara telefonens sändare och antenn, telefon-sändaren hade förmodligen inget slutsteg som många UBiquit har och antennen i telefoner har oftast bara en bråkdel antennvolym jämfört med vad som vanligen finns i routrar.
Dög det till 500 meters räckvidd så är det rätt hyggligt med avseende på telefonen. Om det skulle säja något om routerns prestanda så är det väl att den också dög i denna konfigurationen, men får anta att den inte var den svagare länken.

500 meter förbindelse vid fri sikt är vad jag uppnår mellan två handhållna TI CC2520. RF kringkretsar och inbyggd antenn designade av mej. 10mW uteffekt, 2,4 GHz.
Längsta WiFi-bryggan som jag har igång är en permanent förbindelse som ger ca 40Mbit/s dubbelriktat, 11 km. Nästan fri sikt förutom en gles skog melllan Öland och fastlandet. Dubbla Yagi-antenner och två enklare ASUS-routrar.
Det är inga 300Mbit/s men det är routrana knappt kapabla till ens om de står jämte varandra och det hela slutar i en ADSL på ca 16Mbit/s så bryggan är i vart fall inte flaskhalsen. Svarstiden byggs på förstås men inget som märks om man vill streama film eller liknande.

"Du förstärker noise och har ingenting att tjäna."
Nu blandar du nog ihop det. Det är nog mottagande LNA du tänker på, som ofta ingår i både interna och externa förstärkarkretsar för WLAN. Kan ge någon dB förbättrad S/N om routerns mottagare är mindre bra eller om man behöver höja mottagen signal-nivå pga av lång antenn-kabel med förluster.
Brus i utsänd signal är sällan problem om inget är direkt trasigt. Om det är problem med slutstegets signal-förstärkning är fas-linjäritet och signalkompression nog det mest vanliga vad gäller dåligt dimensionerade slutsteg.
Med ökad uteffekt ökar räckvidden. Tror du annat är det fel. Självklart så innebär det att utsänd signal räcker längre, det har inget med mottagarens signals effektnivå att göra, och den delen spelar heller ingen roll om streamad musik skickas via UDP.

"Det krånglar, fungerar uselt och har usel prestanda. Varje enskilld nod i en sån installation halverar bandbredden."
Halva bandbredden försvinner vid trådslös bryggning, enkel radio, men det räcker fortfarande till många radio-kanaler även om man bara kör 802.11g.

"ska man förlänga längre så är det två radios per länk."
Visst kan man öka throughput med dubbla radios eller kabel men för att få in en ynka radio-kanal i en gödsel-traktor räcker det nog med 100kbit/s.
Det handlar om att anpassa utrustning efter rimligt behov.

"En sak är säker, WDS och repeater bryggor är rent skit, det har jag erfarat first hand."
Rätt vanligt, en del misslyckas medans det fullgör önskade uppgiften utmärkt för andra.
Håller med att dubbla radio-länkar ger mer fart och kan man köra tråd-förbindelse ut till hot-spots så är det ännu bättre, men om ändamålet är att köra ut en radiokanal via WiFi med förbättrad täckning är både bryggor och extra slutsteg goda alternativ.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Klart Ubiquiti använder slutsteg internt, problemet är bara att folk kommer överallt, heltiden och rekommenderar att man skaffar dessa "många häftiga watt"-boosters från eBay och liknande, som bara i sig är skräp. Tänkte mig direkt att var en sån du menade, det är väl sällan man sitter och rekommenderar någon:

"Ett slutseg på 1 Watt på befintlig router ger någon kilometers räckvidd"
Men egentligen syftar på en enhet med inbyggt slutsteg?

Har inte sett något "bra" externt slutsteg för WiFi som inte bara introducerar noise och skräp.
Har du något tips så är jag väldigt öppen, men än så länge så har jag inte hört om något som duger.

Jag anser inte Ubiquiti i sig vara heligt, men de är väldigt bra för pengarna. Mikrotik är ett annat alternativ om man vill komma undan billigt och gillar confa saker.

För störra installationer så är det inget fel på Cisco, Ruckus eller Aerohive heller.
Saken är bara den att Ubiquiti ligger inom konsument-priser men presterar superbra.

Om du visste hur mycket jag har fått brottas med andra märken som bara ställt till det, ja herregud.
TP-Link ska verkligen inte hålla på med WiFi.

Problemet med andra märken och billiga konsumentprodukter sitter nog ofta i mjukvaran. Det är ofta helt ok radio, ibland samma som Ubiquiti valt som sitter i konsumentprodukter. Men det är i mjukvaran det falerar.

Har upplevt många konstiga saker med framförallt TP-Links WiFi APs som har lett mig till att endast köra Ubiquiti. Spenderade en helg till att felsöka ett nätverk bara för att upptäcka att det var en TP-Link AP som 3h efter boot startade en broadcast-storm på nätverket som sänkte hela infrastrukturen. Ett annat case där en TP-Link AP inte lyssnade på channel setting eller någon annan inställning, aktivt sökte upp andra upptagna kanaler och började spamma med AUTH förfrågningar, alltså ansluta som client vilket slumpmässigt sänkte andra APs. Helt otroligt, antar den fastnat permanent i något repeater-mode.

En PicoStation ersatte alla TP-Linkar på den siten, täckte hela området, inom och utomhus med utmärkt prestanda med flera anslutna klienter.
Innan krävdes det 4st TP-Link för att täcka in området, PicoStation räcker längre än de 4 TP-Link tillsammans.

Linksys är jag inget fan av heller, jag var det innan jag fick erfara vilket helvete de kan ställa till med. I detta fall handlar det om ett 10-tal WRT54GL som alla började efter ca ett år att slumpmässigt strypa trafiken, jag har ingen aning om varför men det verkar helt slumpartat. Bra kräm i WRT54GL, om man bara bryr sig om att komma långt med SSID broadcast-paket ;)

Ubiquiti är inte heliga, det är bara det att få har blivit förbannade på de och dom verkar ha väl testad mjukvara samt hårdvara. Klart, de dör ibland och då får de bytas. Men skumma fel har jag aldrig varit med om, inte heller hört någon som haft.
Nerre

Inlägg av Nerre »

E Kafeman skrev:
Så inte slutsteg på WiFi, åtminstone inte om man kan se det utifrån?
WiFi är dubbelriktad kommunikation, högre sändareffekt i ena änden ger inte bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men med en enhet som har diversitet på mottagningen (dubbla antenner) och högre sändareffekt ger bättre förbindelse.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Diversitet ger väl ingen gain? Om klienten är så pass långt bort att signalen från klienten är för klen så hjälper det väl inte att accesspunkten har starkare sändare?

Däremot hjälper ju bättre antenn, oavsett i vilken ände (eftersom en antenn med "gain" ger förstärkning både för sändning och mottagning).
Josasp

Inlägg av Josasp »

Diversitet hjälper för polarisering och i en 2x2 så MIMO.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nerre skrev:WiFi är dubbelriktad kommunikation, högre sändareffekt i ena änden ger inte bättre räckvidd.
WiFi broadcast UDP bryr sej inte om ifall klienten har någon sändare alls.
Det går bra att använda valfri WiFi-mottagare om man kan luska ut evt WiFi-lösenord.
UDP-protokollet används även vid trådlösa DVB-T överföringar. Det är helt enkelriktad trafik utan krav på ACK.
Bild
Diversitet finns i många former. Kan ge liknande effekt typ förbättrat gain. MIMO är inte samma sak som diversitet. Det betyder multipla data-strömmar in, multipla data strömmar ut. En vanlig form av diversitet är MISO vilket är den lösning som är vanligast för LTE i mobiltelefoner. Förmodligen tänks närmast på 802.11n som finns i många olika konfigurationer, 1x1:1, 2x1:2, 2x2:2.. Siffrorna beskriver relationen mellen mottagare, sändare och antalet data-strömmar.
För 802.11n finns även en funktion specad som kallas TXBf, Transmitt active beamforming, vilket ger ökat riktgain,och som även kallas för diversitets-gain. Tanken är att reducera antalet data-strömmar men uppnå bättre räckvidd. Tekniken är rätt komplicerad och tror inte någon router har lyckats implementera det på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

E Kafeman: upp till 10km är endast mellan två av de där blåtandsmojängerna. Mellan en sådan och en vanlig konsumentpryl är det upp till 100m. Begränsningen ligger i det man ansluter från, eftersom BT-kommunikation alltid är dubbelriktad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är ju WiFi ett länklager, UDP ligger högre upp i hierarkin och jag tror inte att en WiFi länk fungerar enkelriktat ens med UDP (eftersom om inte bägge enheterna har kontakt med varandra så existerar inte länken).
Skriv svar