Tråden om våra kina-fräsar
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Har du några bilder på grejerna ? Skulle vara roligt att se..
Dessutom, menar du att glappet var så litet med trapets stänger ?
Dessutom, menar du att glappet var så litet med trapets stänger ?
Har tyvärr inte så mycket bilder, finns några bilder och filmer på dammskon jag gjorde.
Nej med kulskruvar var det jag syftade på.
Trapetsgänga var aldrig ett alternativ för mig.
Nej med kulskruvar var det jag syftade på.
Trapetsgänga var aldrig ett alternativ för mig.

Ja jag tänkte väl det.. att det var kulstång.. jag ska nog satsa på en sån maskin med kulstång jag, dock vette fan hur jag ska göra med spindel, har inte budget till att lägga ut för en maskin med 800w spindel nu..
Testar väl att bumpa upp tråden lite då jag sitter i läget att jag kanske tänkt beställa en maskin nu snart, idag eller imorgon eller när helst jag känner för det, behöver bara hitta rätt först.
Vill absolut ha en med kulskruv och mutter från början, noterat att kraftigare spindel ligger utanför min budget just nu, iaf vad jag har på fickan för tillfället, går det att uppgradera senare med fäste o sånt ? Tänker på denna kanske kan vara intressant för mig !?
http://www.aliexpress.com/item/2013-Cos ... 27597.html
Vill absolut ha en med kulskruv och mutter från början, noterat att kraftigare spindel ligger utanför min budget just nu, iaf vad jag har på fickan för tillfället, går det att uppgradera senare med fäste o sånt ? Tänker på denna kanske kan vara intressant för mig !?
http://www.aliexpress.com/item/2013-Cos ... 27597.html
Du ville ju ha grejerna snabbt?
Att byta spindel senare blir knappast ett problem.
Att byta spindel senare blir knappast ett problem.
Ja klart man vill ha grejerna snabbt när man väl beställt dom, jasså men som jag ser på bilderna så är själva hållaren o allt ett o samma stycke.. blir det inte svårt att byta till bättre spindel då ?
Jag menar så här... ser ut att vara knixigt att byta spindel såvida man inte hittar en som passar i fästet rakt av.

Ja det där såg ju lite värre ut, men kolla diametern på spindeln och sen om den spindel du vill ha inte ligger alltför långt ifrån det, då kan den ju borras ur lite eller sätta i en adapterring.
Min fräs ser likadan ut. Jag har inte hittat någon kraftigare motor som passar just det fästet så om man absolut vill byta är det nog en god idé att bygga en ny z-axel.
Ett alternativ skulle kunna vara att kapa/slipa/fräsa ner den så man bara har själva linjären och skruven kvar. Det går säkert att fästa något nytt motorfäste på den.
Ett alternativ skulle kunna vara att kapa/slipa/fräsa ner den så man bara har själva linjären och skruven kvar. Det går säkert att fästa något nytt motorfäste på den.
Ja jag tror ju absolut att det kan vara svårt att få till det på ett snabbt sätt, men som sagt, hittar man en spindel med exakt samma diameter eller nästan lika så kanske det går att lösa, detta är dock inte troligt.X-IL skrev:Ja det där såg ju lite värre ut, men kolla diametern på spindeln och sen om den spindel du vill ha inte ligger alltför långt ifrån det, då kan den ju borras ur lite eller sätta i en adapterring.
Jasså din ser lika ut, alltså byta spindel var ju mest i tanke för att folk sagt att det är en svag länk, o jag kan väl tänka mig att den som följer med inte är jätte kraftig, jag saknar kunskap om dessa maskiner så jag har ingen aning, men ska jag väl beställa en maskin nu inom en mycket snar framtid så vill man ju att det ska bli så rätt som möjligt redan från början, o det är ju då alla ni här på forumet som är så duktiga och kan mycket mer än mig kommer in i bilden, när jag frågar en massa.cosmox skrev:Min fräs ser likadan ut. Jag har inte hittat någon kraftigare motor som passar just det fästet så om man absolut vill byta är det nog en god idé att bygga en ny z-axel.

-
Ja den är säkert cool för den som har användning av en sån
.. själv behöver jag en portalfräs typ den som jag länkat till tidigare 

Perkla skrev:
Jasså din ser lika ut, alltså byta spindel var ju mest i tanke för att folk sagt att det är en svag länk, o jag kan väl tänka mig att den som följer med inte är jätte kraftig, jag saknar kunskap om dessa maskiner så jag har ingen aning, men ska jag väl beställa en maskin nu inom en mycket snar framtid så vill man ju att det ska bli så rätt som möjligt redan från början, o det är ju då alla ni här på forumet som är så duktiga och kan mycket mer än mig kommer in i bilden, när jag frågar en massa.:D:D så det är ju bra att ni kan så mycket o vet så mycket mer än mig
En bit tillbaka i tråden beskriver jag problemet.
Ja precis.. att man kan slipa ner/modifiera så man kan få dit en helt ny hållare på befintlig hållare.. det är ju ett alternativ då det ser bökigt ut att bygga en helt ny..