Tråden om våra kina-fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Hej på er,

Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi samlar våra erfarenheter av kina-fräsarna så att det blir lättare för andra att komma igång samt att vi kan dela med oss av tips och trix som vi lärt oss.

Jag börjar med min CNC 3040Z-DQ som jag beställe via eBay (LÄNK).

Det tog ca två veckor för att få hem fräsen med DHL. De levererade till dörren vilket jag tycker är ganska trevligt. Jag tyvärr inga bilder på själva uppackningen men det var väl ingen höjdarpaketering direkt. Fräsen var nerkilad mellan skumgummi (som antagligen innehöll motorer en gång i tiden). Det var en skada på en sida (se bild) men i övrigt verkar den ha klarat sig ganska bra. Motorer och motorfästen fick man montera själv, något som gick ganska bekymmerslöst. Noterade dock att en av kopplingarna var av en annorlunda typ än de andra två, den hade en extra låsskruv. Jag satte den på Z. Själva motorfästena hade en aning små hål men de gick att få dit med lite övertalning.

Just det, en annan sak som jag upptäckte var att Z-axeln kärvar lite. Jag misstänker en kass kulskruv men måste undersöka saken närmare för att vara säker. Det sker när axeln är i sitt övre läge så den kanske bara behöver trimmas in lite.
2014-01-31 13.42.13.jpg
Såhär ser fräsen ut.
2014-01-31 13.42.04.jpg
Innan jag kopplade ihop något skruvade jag isär kontrollboxen. Jag har noll förtroende för billiga-kina-prylar och ville vara säker på att jag inte skulle dö av ett spänningsförande chassi eller liknande.

Man kan väl säga såhär att man får vad man betalar för. Det finns några kontakter på korten som antyder om att man ska kunna koppla på varvtalsindikering samt lite annat men jätteimponerad är jag inte. Personligen kommer jag byta till en Geco i framtiden när hobbykassan har vuxit lite.
2014-01-31 13.46.14.jpg
2014-01-31 13.46.55.jpg
På baksidan kan man se att de har valt att använda "han"-kontakter. Inte helt enligt industristandard kanske.
2014-01-31 13.43.26.jpg
2014-01-31 13.43.45.jpg
2014-01-31 13.44.41.jpg
2014-01-31 13.44.47.jpg
Det följde med en liten verktygslåda också.
2014-01-31 13.57.15.jpg

Efter en del bråkande med parallell-kortet (också från kina) vart det äntligen fart på maskinen!!
Det tog ca 10 sekunder att köra av första fräsen men sedan började det gå bättre :)
2014-01-31 23.43.33.jpg
På tredje försöket fick jag till det. Jag har inte kollat om måtten stämmer men finishen är jag nöjd med. Använder ArtCam och mach3. I det sista fallet använde jag ett V-skär, som kanske inte lämpar sig just till den typen av fräsning om jag förstått det hela rätt. Men det funkade i alla fall.
2014-01-31 23.43.44.jpg
Jag kommer posta inställningarna här när jag fått ordning på de och kalibrerat fräsen. Jag hoppas att fler av er som har liknande maskiner vill bidra med sina erfarenheter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Idag har jag gjort lite mätningar . Jag fräste några kvadrater och kollade om verkligheten stämde med mjukvaran, och det verkar det göra konstigt nog :)

Jag gjorde även ett 3D försök i vilket jag stresstestade maskinen en del genom att öka feedraten i Mach3 för att se om den tappade steg eller betedde sig konstigt på något annat vis. Jag började väldigt långsamt med 1mm/sek och höjde sedan till ca 300% av 6mm/sek och det funkade över förväntan. Jag vet inte riktigt om det är "bra" eller "dåligt" då jag inte har några direkta referenser. Verktyget var ett 1.5mm ballnose.

Bevis:
2014-02-03 16.25.58.jpg
Ursäkta den dåliga bildkvalitén.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Glömde att skriva att skärdjupet bara är 1mm. Vågade inte djupare eftersom jag skulle hämta sonen på dagis :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Efter att ha fräst i ett tag nu har jag konstaterat att den absolut vekaste länken på den här maskinen är spindeln.

Jag har även en del bekymmer med vibrationer. Är det någon som vet vad man kan göra för att minska dessa utan att bygga om hela maskinen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Meduza »

Ja dom där spindlarna är inte mycket att hurra för precis... om du har möjlighet antingen att fräsa upp ditt spindelfäste (vet inte hur mkt material du har att gå på, du måste upp till 65mm dia) eller om du får någon här att fräsa ett nytt åt dig, så kan du byta till en 0,8kW vattenkyld spindel i stil med denna: http://www.ebay.com/itm/251098005888 som är ett par steg upp i kvalitet och dessutom tystare.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Vilhelmsson »

Har en sådan spindel/Hungyang, bet 344$ kanske lite f mycket men.., för att styra från Mach3 har jag en RS485 USB dongle o plugin, har ett projekt pg att få in den i min router tänkte att använda 40mm ek till att börja med för att sedan fräsa ut ett fäste i alu.
Angående Tuned Mass Damper så kan man tänka sig en svarvad ring med invändigga spår(flera för att prova sig fram) för oring med tight passning runt spindelmotorn, sedan får man testa olika vikter på ringen/ant oringar al'a "trail and error" elr :humm:

http://www.ebay.com/itm/4-Axis-CNC-3020 ... SI:US:1123

lägg till 1500:- för pump, kylare o slang :D

Köpte dessa f ebay riktigt nöjd :D

http://www.ebay.com/itm/13-PCS-ER11-Spr ... OU:US:3160
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Meduza: Jag tror min spindel är 52mm i diameter. Tyvärr är spindelfästet något special vilket innebär att lager och fäste är integrerade i en bit. Lite svårt att förklara men jag ska försöka komma ihåg att ta en bild på det.

Vilhelmsson: Jag köpte också ett kitt med "collets". Funkar riktigt fint med tanke på priset.
Ska kolla lite mer på vibrationsdämpningsförslagen du hade.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Vilhelmsson »

Hej, working progress, funderar på att vidareutveckla dämparen, får man rätt vikt och sätter den i en cirkulär inneslutning fylld med siliconolja av lämplig viskositet, skulle kunna funka elr :humm: , har haft detta i bakhuvet i 20 år+ men aldrig kommit till skott, nu när jag har min egen cnc är allt anorlunda.
Och med en aktiv eliminering av vibrationer(hur mång G klarar en 6050)så skulle man endast behöva kompensera/övervinna motkraften av bearbetande vertyg elr


Senast redigerad av Vilhelmsson 11 februari 2014, 17:05:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Meduza »

Cosmox, då är det väl bara att tillverka ett nytt spindelfäste med hål för lager och allt av ett alublock, lager är ju inte precis så dyrt i den där storleken...

Det står i auktionen att Z-axeln är 12mm-stänger, i så fall så borde ju ett par av dessa vara utmärkta att montera i en egen konstruktion: http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... cts_id=233
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Vilhelmsson »

Men problemet var väl vibrationer elr ska man bygga om ett 1200$ projekt så kanske de blir mindre kul, man tager vad man haver, måtten är givna bara att köra på med nått lämpligt material o jobba vidare, vilket kom först hönan elr ägget :razz:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Meduza »

Vilhelmsson: Nej, huvudproblemet var att spindeln var för klen, nästa problem var vibrationer, jag fokuserade på spindelproblemet och hur man byter spindelfästet mot ett som fungerar med en vattenkyld 800W kina-spindel, vill man lösa vibrationsproblemet så är den bästa lösningen att för det första byta modell på linjärgejdrar och inte använda frihängande axlar, dom är rena fjädrarna i sammanhanget...
Efter att ha fräst i ett tag nu har jag konstaterat att den absolut vekaste länken på den här maskinen är spindeln.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Jonaz »

Vilhelmsson skrev:...för att styra från Mach3 har jag en RS485 USB dongle o plugin....
Vart hittade du det pluginet?
Har själv en sådan men får det inte att funka.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Vilhelmsson »

Medusa: Naturligtvis är styvheten i maskinen ett problem och billiga kinaspindlar har mer att önska(därför har jag skaffat en ny), men tittar du på Cosmox maskin så ser du problemet han måste göra ett helt nytt fäste för linjärer och allt tråkigt med en investering på 10-12k, ska man sedan byta linjärer oxo kan man ju lika gärna bygga nytt(därav att jag köpte en 3020), dämpare löser nog inte allt men är bättre än inget :D

Mach3 plugin for Huangyang: https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=14182.0

http://royaumedeole.fr/informatique/plu ... nyang-vfd/
Senast redigerad av Vilhelmsson 12 februari 2014, 09:09:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av Meduza »

Ja naturligtvis är det så att styvheten är ett problem, jag håller själv på med att byta till HIWIN 25mm linjärgejdrar på min ena maskin just på grund av att jag inte är nöjd med styvheten.

Man behöver ju inte byta ut allt på maskinen bara för att man vill öka stabiliteten, det går ju att göra bit för bit, och vibrationsdämpning är bra, men den kommer inte att hindra att axlarna ger med sig av fräskrafterna.
En sån där dämpare tar väl dessutom bara ett begränsat frekvensomfång, så en sådan kommer inte heller att hjälpa universellt...
Skriv svar