vad gör man för kul med en sån här?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: vad gör man för kul med en sån här?

Inlägg av Swech »

Vad är det för komponent som är så känslig?
Endast nyfiken, bestrider inte alls att du inte behöver den noggranheten

Swech
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Agwan skrev:Men kom igen, jag överdrev, tyckte det var rätt tydligt. Du menar alltså att jag med ditt förslag kan lyfta komponenter 2mm upp från ett kretskort utan att de skulle röra sig mer än 10-20µm i sidled någon gång under rörelsen? Det är 35 bågsekunder vilket då är mindre än 50 som var mitt krav.
Jag förstod mycket väl att du överdrev kraftigt. Det jag reagerade negativt mot var just denna överdrift. Därav mitt lite griniga svar.

Jag föreslog att ett borrstativ kanske kunde användas innan du angav några siffror avseende precision. Extremt rakt upp är inte särskilt väl definierat.

Att petronisera någon som i all välmening kommer med ett förslag till en lösning är inte bara omoget, det kan även bli till din nackdel om du längre fram vill ha hjälp på forumet.

Edit: det kunde ju för övrigt vara av intresse för många här på forumet att erhålla lite information och kanske till och med någon bild som visar vad som skall bearbetas med så extrem precision. :)
.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

gotis skrev:Jo men den här ska fungera.
Projektet ligger i att hitta andra användningsområden, mäta automatiskt har jag begränsat behov av.
Om du inte hittar något annat vettigt användningsområde för bordet så kanske du skulle överväga att sälja det i stället till någon som behöver ett mätbord.

Finns det någon märkskylt på det? Jag har ett par bröder som driver ett företag som sysslar med reparation och service på bl.a. sådana här prylar. De har ett stort kundunderlag där någon kunde tänkas vara intresserad av att köpa utrustningen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nerre: Komponenten limmas fast med ett lim som blir väldigt hårt. Sedan slänger man fronten på verktyget tillsammans med komponenten man fått loss.

Swech: När maximala storleken på en CMOS-kamera (maximala sensorytans storlek som går att tillverka) är uppnådd och man ändå behöver större bildyta så behöver man skarva ihop flera chip. Det är det som görs här. Men så kan man av olika anledningar vilja kunna ta bort ett av chippen utan att pajja de andra intilliggande.

SeniorLemuren: Mitt inlägg i den här tråden var att jag ville använda den här avancerade mätmaskinen med diabasplatta och precisionsgejdrar som säkert kostade mer än 50 000:- ny för att bygga min komponentlyftare. Så det blev lite humoristiskt när du föreslår ett alternativ för 179:-, vi tänkte liksom så olika du och jag.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja vi gjorde det. Det visar att det är viktigt att komma med bra information i inläggen redan från början, då hade jag inte behövt besvära mig för att sedan bli idiotförklarad av någon som inte vet hur man uppför sig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast ska man lyfta en kamerasensor så är väl den där precisionen bara kritisk under 2-3 mm av lyfthöjden? Sen är man väl förbi de andra och det spelar ingen roll om det vinglar?

(Sen blir jag nyfiken på hur man får dit den nya på exakt rätt ställe.)
Agwan

Inlägg av Agwan »

SeniorLemuren: Det är mer du som idiotförklarar än jag. Man får helt enkelt inte ha så ömma tår på internet, för då övertolkar man lätt saker som inte är något. Jag hade heller ingen fråga, så jag tyckte inte att jag behövde komma med någon bra information.

Nerre: Lägger tillbaka en ny gör man i en maskin som kostar typ 2.5millar. Och att lyfta med den är inte ett alternativ eftersom ett lyft tar några timmar och den tiden har den maskinen inte över. Tiden går åt för att chippet sitter med dubbelhäftande tejp, och det lossnar bäst med en viss dragkraft och så väntande.

Har vi bombat sönder gotis tråd tillräckligt nu? Jag har några frågor till honom. Hur ser lyften ut? Själva z-rörelsen. Den är manuell va? Vad är det för gejdrar, ser de fina ut? Stabila? Jag jobbade med en sån där tidigare som hade motoriserad rörelse i Z. X och Y ser man ut att röra med hjälp av en axelväljare och sedan den stora spaken där fram? Eller?
gotis

Inlägg av gotis »

Har faktiskt inte startat upp den ännu men ska försöka göra det i helgen, hittar inga manualer på den heller.
känns helt stum i alla axlar så den är nog i helt ok skick.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Vad är motoriserat och vad är manuellt? En fin pick and placemaskin kanske det går att bygga av den?
gotis

Inlägg av gotis »

har fått igång datorn med mätprogrammet men har ingen aning om hur den funkar,finns det någon som har en manual på denna?
eller vet hur den ska funka?

Och jo jag kan tänka mig att sälja den till rätt pris 8)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Är vertikalpelaren av diabas? Den svarta där som man ser att z-axeln går på.
gotis

Inlägg av gotis »

Ser så ut, alla andra axlarna går åxå på sten...
Skriv svar