DC motor
Re: DC motor
Det var där ja
Det står bla
Problem: My battery pack is plugged into the ESC and nothing is working
Solution: Make sure the ESC's receiver plug is plugged into channel 2 on the receiver with the correct orientation. Check solder connections and make sure the battery pack is showing good voltage.
Channel 2, menar de då på servotestaren? Testade samtliga där, men inget händer.
Märkte att jag vänt kontakten fel. Den startar nu med en liten trudelutt och lyser fast på servotestaren, men fortfarande står motorn still.
Det står bla
Problem: My battery pack is plugged into the ESC and nothing is working
Solution: Make sure the ESC's receiver plug is plugged into channel 2 on the receiver with the correct orientation. Check solder connections and make sure the battery pack is showing good voltage.
Channel 2, menar de då på servotestaren? Testade samtliga där, men inget händer.
Märkte att jag vänt kontakten fel. Den startar nu med en liten trudelutt och lyser fast på servotestaren, men fortfarande står motorn still.
Re: DC motor
Du behöver nog kalibrera
ESC, ändlägena samt
neutralläge.
Normalt gör man det med sändaren, men du får göra det med servotestaren.
(Kanal 2 i mottagaren, menar dom.)
ESC, ändlägena samt
neutralläge.
Normalt gör man det med sändaren, men du får göra det med servotestaren.
(Kanal 2 i mottagaren, menar dom.)
Re: DC motor
Förstår inte riktigt hur det ska gå till, vad jag än gör så händer samma sak när jag startar. den spelar en kort sekvens med toner, sen blinkar 'LED' gult, och fort.
Det är väl inte så hoppas jag att man måste ha en handkontroll för att kalibrera?
Det är väl inte så hoppas jag att man måste ha en handkontroll för att kalibrera?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DC motor
Det står att esc vill ha MINST 2 lipo-celler, vilket betyder minst 7.2V matninsspänning. Din adapter är bara på 5V, så esc:n protesterar antagligen pga underspäning.
/J
/J
Re: DC motor
Nu kan jag inte läsa texten på bilderna, men HobbyKungen skriver:
2-3 Cell Lipo / 4-9 Cell Ni-XX
Vilket innebär att 5V ska funka. Om däremot LiPo cut off (LVC) är aktiverat, så kan spänningen vara för låg. Enklast att programmera (om) med en progdosa/programmeringskort...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Men ska även gå utan.
Det borde stå vad som är förinställt ("default").
Ska gå att kalibrera med servotestare istället för sändare. Du har en ratt istället för ett gasreglage, du behöver bestämma ett neutralläge. Markera det, för den måste sen stå i neutral när man slår på ESC.
Det står väl även vad de olika blinkningarna innebär...?
2-3 Cell Lipo / 4-9 Cell Ni-XX
Vilket innebär att 5V ska funka. Om däremot LiPo cut off (LVC) är aktiverat, så kan spänningen vara för låg. Enklast att programmera (om) med en progdosa/programmeringskort...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Men ska även gå utan.
Det borde stå vad som är förinställt ("default").
Ska gå att kalibrera med servotestare istället för sändare. Du har en ratt istället för ett gasreglage, du behöver bestämma ett neutralläge. Markera det, för den måste sen stå i neutral när man slår på ESC.
Det står väl även vad de olika blinkningarna innebär...?
Re: DC motor
Jag har ingen aning, det står 5v i manualen och det blinkar och piper så något händer. Jag har en 9v adapter, ska jag testa med den?
sverige; Är det 'Voltage cutoff' du menar? I så fall står det: Does not cut off or limit the motor due to low voltage.
Servotestaren startar för övrigt i 'manual', vet inte hur jag ska kalibrera då. Som jag uppfattar manualen så ska kontrollen vara i fullt läge, och därefter slår man igång 'ESC'.
Omprogrammering är för överkurs.. Lite väl mycket för att styra en motors hastighet, känns lite väl overkill.
sverige; Är det 'Voltage cutoff' du menar? I så fall står det: Does not cut off or limit the motor due to low voltage.
Servotestaren startar för övrigt i 'manual', vet inte hur jag ska kalibrera då. Som jag uppfattar manualen så ska kontrollen vara i fullt läge, och därefter slår man igång 'ESC'.
Omprogrammering är för överkurs.. Lite väl mycket för att styra en motors hastighet, känns lite väl overkill.
Re: DC motor
Ja, LVC = Low Voltage Cutoff.
Vrid om servotestaren fullt, starta ESC, för att kalibrera.
Vrid om servotestaren fullt, starta ESC, för att kalibrera.
Re: DC motor
jag sätter servotestaren på max, slår igång, men det är samma blinkande och ton som låter
Re: DC motor
Såhär ligger det till.
Du måste mata ESC med lämplig spänning, annars kommer LVC gå in. Mata den med tex 12 om din motor också klarar 3 celler. 3cells Lipo är 11,1 kan ligga uppåt 12 vid fullt batteri. Matar du den med 9 volt kommer nog LVC att spöka.
Vid start skall servotestaren vara i läge manuell och vridpotten i botten. Gör du inte så kommer reglaget inte aktiveras.
Gör altså så här.
1. Anslut spänning ca 12 Volt på de 2 grova trådarna från ESC.
2. Sätt servotestaren i läget manuell.
3. Vrid ratten fullt till minimun. Reglaget kommer nu att ge en signal och mest troligt 3 pip för att signalera att batteri med 3celler är detekterat.
4. Öka ratten sakta och motorn skall snurra.
Tänk på att motorer av den här typen kan dra en del ström även obelastade. Så ett nätaggregat på 12 Volt och 3 Amp och uppåt är nog lämpligt för att inte få några konstiga symptom. PC-nätagg funkar bra.
Angående kalibrering är det för att få bästa möjliga upplösning på regleringen, dvs motorn startar direkt när du vrider på ratten och når max varvtal vid fullt utslag. Utan kalibrering funkar det ändå men du kanske når fullt varvtal vid halvt utslag, eller så når du inte fullt varvtal alls. Tror du är med på hur jag menar.
Lyckas du inte om du följer dessa stegen så lägg upp en video på hur du gör så kan vi hjälpa dig.
Du måste mata ESC med lämplig spänning, annars kommer LVC gå in. Mata den med tex 12 om din motor också klarar 3 celler. 3cells Lipo är 11,1 kan ligga uppåt 12 vid fullt batteri. Matar du den med 9 volt kommer nog LVC att spöka.
Vid start skall servotestaren vara i läge manuell och vridpotten i botten. Gör du inte så kommer reglaget inte aktiveras.
Gör altså så här.
1. Anslut spänning ca 12 Volt på de 2 grova trådarna från ESC.
2. Sätt servotestaren i läget manuell.
3. Vrid ratten fullt till minimun. Reglaget kommer nu att ge en signal och mest troligt 3 pip för att signalera att batteri med 3celler är detekterat.
4. Öka ratten sakta och motorn skall snurra.
Tänk på att motorer av den här typen kan dra en del ström även obelastade. Så ett nätaggregat på 12 Volt och 3 Amp och uppåt är nog lämpligt för att inte få några konstiga symptom. PC-nätagg funkar bra.
Angående kalibrering är det för att få bästa möjliga upplösning på regleringen, dvs motorn startar direkt när du vrider på ratten och når max varvtal vid fullt utslag. Utan kalibrering funkar det ändå men du kanske når fullt varvtal vid halvt utslag, eller så når du inte fullt varvtal alls. Tror du är med på hur jag menar.
Lyckas du inte om du följer dessa stegen så lägg upp en video på hur du gör så kan vi hjälpa dig.
Re: DC motor
Angående kalibrering så är det så här på de flesta reglage jag använt.
Ge fullt utslag på styranordning, på med spänning. En serie pip kommer, paus ett pip. Dra ner till minsta utslag. Pip, paus sen en serie pip för inspänning osv. Då är ESC kalibrerat efter styrsignalen.
Ge fullt utslag på styranordning, på med spänning. En serie pip kommer, paus ett pip. Dra ner till minsta utslag. Pip, paus sen en serie pip för inspänning osv. Då är ESC kalibrerat efter styrsignalen.
Re: DC motor
Det stämmer inte.
Om servotestaren vrids i ändläge motsvarar det full gas/broms på sändaren. Startar man så säger ESC ifrån och går inte att köra (en säkerhetsfunktion).
Den måste vara i neutralläge när man slår på (den här ESC som saknar programmeringsknapp verkar gå in i kalibrering/programmeringsläge vid ändlägesstart).
Proceduren att kalibrera kan skilja sej lite åt mellan olika ESC, men det som är gemensamt är att man alltid kalibrerar tre lägen - full gas, full back samt neutral.
Om LVC inte är aktiverat går det bra att mata med 4,8-12,6V.
Om servotestaren vrids i ändläge motsvarar det full gas/broms på sändaren. Startar man så säger ESC ifrån och går inte att köra (en säkerhetsfunktion).
Den måste vara i neutralläge när man slår på (den här ESC som saknar programmeringsknapp verkar gå in i kalibrering/programmeringsläge vid ändlägesstart).
Proceduren att kalibrera kan skilja sej lite åt mellan olika ESC, men det som är gemensamt är att man alltid kalibrerar tre lägen - full gas, full back samt neutral.
Om LVC inte är aktiverat går det bra att mata med 4,8-12,6V.
Re: DC motor
Sverige
Du har delvis rätt. På ESC för bilar är det så, för flyg så är det spaken i botten som gäller.
På flyg är det oftast progläge vid full gas och anslutning av batteriet.
Men såg at TS hade ett för bilbruk och då måste det vara på neutral precis som du säger.
Var lite för insnöad i ett av mina quadbygge när jag svarade
Sorry om jag lurade någon.
Du har delvis rätt. På ESC för bilar är det så, för flyg så är det spaken i botten som gäller.
På flyg är det oftast progläge vid full gas och anslutning av batteriet.
Men såg at TS hade ett för bilbruk och då måste det vara på neutral precis som du säger.
Var lite för insnöad i ett av mina quadbygge när jag svarade

Sorry om jag lurade någon.
Re: DC motor
Glycol79 skrev:Såhär ligger det till.
Du måste mata ESC med lämplig spänning, annars kommer LVC gå in. Mata den med tex 12 om din motor också klarar 3 celler. 3cells Lipo är 11,1 kan ligga uppåt 12 vid fullt batteri. Matar du den med 9 volt kommer nog LVC att spöka.
Vid start skall servotestaren vara i läge manuell och vridpotten i botten. Gör du inte så kommer reglaget inte aktiveras.
Gör altså så här.
1. Anslut spänning ca 12 Volt på de 2 grova trådarna från ESC.
2. Sätt servotestaren i läget manuell.
3. Vrid ratten fullt till minimun. Reglaget kommer nu att ge en signal och mest troligt 3 pip för att signalera att batteri med 3celler är detekterat.
4. Öka ratten sakta och motorn skall snurra.
Tänk på att motorer av den här typen kan dra en del ström även obelastade. Så ett nätaggregat på 12 Volt och 3 Amp och uppåt är nog lämpligt för att inte få några konstiga symptom. PC-nätagg funkar bra.
Angående kalibrering är det för att få bästa möjliga upplösning på regleringen, dvs motorn startar direkt när du vrider på ratten och når max varvtal vid fullt utslag. Utan kalibrering funkar det ändå men du kanske når fullt varvtal vid halvt utslag, eller så når du inte fullt varvtal alls. Tror du är med på hur jag menar.
Lyckas du inte om du följer dessa stegen så lägg upp en video på hur du gör så kan vi hjälpa dig.
Jag hittade en 12v 2A adapter som jag använt och gjort som du sa
Fick motorn att gå igång två gånger, men vid kanske 60% från minimum så slutar den helt snurra. Antar jag behöver en adapter som klarar högre ampere då eller?
En fråga bara, kalibreringen behöver väl inte göras var gång motorn startar? Det ska väl gå att ställa servotestaren i ett läge och få den att direkt köra igång på det läget när strömmen slås till?
Re: DC motor
Jag missade en grej. Du måste kalibrera neutralläge också. Med andra ord blir det så här.
1 Fullt utslag
2 Minsta utslag
3 neutral. Ratten så när mitten du kan.
Sen när du är klar behöver du inte kalibrera fler gången om du alltid kör med samma servotestare.
Halva utslaget kommer bli broms eller back om det finns, andra halvan blir gas.
1 Fullt utslag
2 Minsta utslag
3 neutral. Ratten så när mitten du kan.
Sen när du är klar behöver du inte kalibrera fler gången om du alltid kör med samma servotestare.
Halva utslaget kommer bli broms eller back om det finns, andra halvan blir gas.
Re: DC motor
1) Låter som en bra gissning tycker jag. Oftast kör man ju kanske dessa motorer med ett batteripack som är specat att kunna lämna upp mot 40-60A. 12V 2A låter som att det lätt kan krokna. Ett pc-nätagg som nån nämnde ovan är nog ett bättre alternativ än en väggvårta (som jag gissar du har).lewren skrev: Jag hittade en 12v 2A adapter som jag använt och gjort som du sa
Fick motorn att gå igång två gånger, men vid kanske 60% från minimum så slutar den helt snurra. Antar jag behöver en adapter som klarar högre ampere då eller?
En fråga bara, kalibreringen behöver väl inte göras var gång motorn startar? Det ska väl gå att ställa servotestaren i ett läge och få den att direkt köra igång på det läget när strömmen slås till?
2) Nej, kalibrering ska du inte behöva göra varje gång.
3) Nej, du måste alltid gå ner till neutral och sen öka. Det vore väldigt illa om ett rc-fartreglage hoppade igång direkt när batteriet kopplades in.