Styrning shunt till pellets panna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF

Re: Styrning shunt till pellets panna

Inlägg av GFEF »

Allt som kan sägs om inne eller ut givare för shuntstyrning är nog med i denna tråd,

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=54596
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Styrning shunt till pellets panna

Inlägg av MiaM »

prototypen skrev:
GFEF skrev:Alla seriösa konstruktör av värmeshunt regleringar använder utgivare som huvudgivare.
Har aldrig haft några problem med endast innegivare.
... och jag har aldrig haft problemfri reglering med endast utegivare.

Problemet är väl att alla seriösa konstruktörer förutsätter dels att att installatörerna (intrimning, val av termostater direkt på radiatorerna) plus underhållarna (se till att radiatorernas termostater fungertar bra) är lika seriösa och dels så förutsätter det en modell av husets avkylning som inte stämmer överens med den så kallade verkligheten.

Min stuga behöver märkbart mindre tillförd värmeeffekt för att hålla lagom innetemp ifall det ligger snö på taket, än om det inte ligger snö. Det är väl förvisso ett bra tecken på att jag bör se över isoleringen på vinden o.s.v., men man ska väl inte behöva bygga om huset för att ett reglersystem ska fungera?

Mina upplevelser från ett par olika hus med utomhusgivare är att om det blåser storm så blir det skitkallt. När jag bodde i en lägenhet med utomhusgivarstyrning så hade jag konstant +23 för att ha lite marginal, för det blev alltid uppåt 4 grader kallare när det kom en rejäl storm. Hade jag bara haft +20 så hade det alltså blivit +16 i lägenheten, med förkylning som ett brev på posten. Burr.

Men visst, i princip skulle man kunna ha ett system där man har en utomhusgivare som består av en mätkropp som värms upp till +20 med effektmotstånd, och man använder snitteffekten till motståndet som börvärde för tillförd effekt till värmeanläggningen.

OBS också att vad som defineras som "bra" i diverse standarder är inte nödvändigtvis bra i praktiken.

Men visst, det här har vi diskuterat till leda.
Skriv svar