Frågor nätverk via eluttagen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Re: Frågor nätverk via eluttagen.

Inlägg av G-man »

Jag kör/körde ett par Netgear mellan över och undervåning, det funka för att få internet men inte för att streama 1080 film tex, 720 klarade den oftast(udda mått men jag mätte inte upp dem hur många Mbit de klarade utan tog praktik direkt)

De jag använde var stabila men.

1: att sätta dem i grenuttag är att be om problem, förmodligen mer störningar då.
2: Reset på dem varje gång jag flyttade dem till ett annat uttag.
3: Samma fas gav mycket högre hastighet än om de sitter på olika faser.

Det är ingen lösning att ha om man ska ha bandbreddkrävande fasta installationer, men det löser problemet när man inte behöver så mycket bandbredd och man absolut inte vill dra nätverkskabel. Numera kör jag nätverkskabel även till övervåningen, stabilast så.

Har läst att om man ska ha dem på olika faser så finns det filter att köpa att montera mellan faserna, som verkar vara en konding av vad jag har sett.. inget jag har orkat hålla på med dock, om hastigheten är så viktig så är det kabel som gäller direkt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att det var i nån tråd på Byggahus där nån frågade om lösning och mitt svar blev nåt i stil med:

I första hand kabel. I andra hand kabel. I tredje hand kabel. Sen kan man börja fundera över trådlöst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står utförligt i netgears manual att man inte ska sätta dem i grenuttag, utan grenuttaget ska sitta i netgearlådan. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är vidareport för 230V på en sånhär burk så lär väl vidareporten ha lågpassfilter så att det 'efteråt' inte påverkar överföringen (så värst mycket).

Om man vill kunna köra på flera faser så kan man i princip installera kondingar mellan faserna i elcentralen. OBS att här finns det givetvis en klase säkerhetsgrejer att ta hänsyn till. Fel vald konding kan bli en brandbomb...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

kör själv sådana här enheter till SIP-telefonen på den inglasade balkongen och toaletten, samt raspberryn som agerar GPS-NTP. Fungerar helt utmärkt. Visst, det är inga jättehastigheter, men fungerar utmärkt för lätt trafik såsom SIP och NTP.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Lämnade tillbaka pluggarna idag. Inga problem att göra återköp :bravo: . Nu går jag i tankarna att ändå dra kabel mellan hus/förråd och gästhus. Ville helst slippa det men det är nog den ända vettiga lösningen. WiFi repeater är nog inte att tänka på i dessa lägen. En variant hade varit att dra ut en antenn på utsidan av huset men då sticker det genast iväg i kostnader.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad skulle problemet vara med wifirepeater egentligen?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Får för mig att om jag skall uppnå bästa resultat så bör antennerna sitta på utsidan av mitt hus för att inte även dom skall dämpas av husväggen. Det gör att repeatern behöver sitta monterad utomhus? Annars repeatern inne och ut med en antenn. Vilket trissar upp priset ännu mer. Tänker jag fel där :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bara att gå från att passera flera till en vägg kan väl ge en klar signalstyrkeökning?

Jag vet inte vad förlängningskablar för wifi-antenner kostar annars, det är ju reverse-SMA eller reverse-TNC så 'vanliga' kontakter passar inte direkt... (som om det skulle hindra någon att använda antenner med formellt sett olagligt hög antennvinst...).
Josasp

Inlägg av Josasp »

MiaM skrev:Vad skulle problemet vara med wifirepeater egentligen?
En repeater halverar hastigheten och dubblar latensen, rakt av faktiskt.

Menar man bara montera en extra AP så är det ingen repeater utan bara en extra AP.

I många fall räcker det att montera en Ubiquiti PicoStation M2HP på en central plats.
De har extremt bra radio, penetrerar det mesta, snygg SNR och hög sensitivity samt output.

Bara man inte är många på noden så räcker ofta en, annars stöter man på "Hidden Node Problem" som kommer med att WiFi använder sig av CSMA.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns väl repeaters med dubbla radio, då halveras väl inte hastigheten? Att hastigheten halveras på enklare repeaters beror på att det är samma radio som används både för kommunikation med den centrala accesspunkten och klienterna.

Latensen ökar ju dock alltid (precis som den gör om man sätter en extra switch på vägen i ett trådat nätverk).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja, tänkte inte ens på att en billig repeater är så enkelt gjord...

Det kanske till och med är billigast att få dubbla radio genom att koppla ihop två AP med varandra...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Vad är en bra repeater om man skulle köpa en idag?
Skriv svar