Frågor nätverk via eluttagen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Frågor nätverk via eluttagen.

Inlägg av el34 »

Tänkte försöka få internetuppkoppling i mitt förråd. Min router klarar inte riktigt att leverera en stabil signal ut till förrådet då det är tre stycken väggar som dämpar signalen. Tänkte då att jag skulle prova på dessa Home Plug som levererar via elnätet. är det någon som har erfarenhet av dessa? Fungerar dom pålitligt? Finns det pluggar som man kan installera som klarar flera pluggar samtidigt? Har för mig att pluggarna måste ligga på samma fas för att det skall fungera?
Tanken är att jag även vill ha en plugg ute i gästhuset. Så är ute efter en lösning som klarar tre stycken pluggar totalt.
Tittade som exempel på denna plugg.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... lug-p94504
Miramithe

Re: Frågor nätverk via eluttagen.

Inlägg av Miramithe »

Har nå likande dock äldre typ 5-6år gamla som jag då använde hemma hos mamma och pappa där första telejacket är på botten våningen och drog upp till övervåningen med sådana.
Har ej koll på om de satt på samma fas men det borde dom gjort för rent logiskt borde det inte funka annars.
Men dom jag använde då funka fint. kolla bara vilken fas det är och så borde det funka.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hittar inget om att dom skall sitta på samma fas. Kanske klarar dom moderna pluggarna att sitta på olika faser :humm: . Då blir ju också följdfrågan hur man tar reda på att det är samma fas i mitt förråd/gäststuga som i eluttaget vid min inkommande fiber?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Bor du i hus eller i lägenhet?

Närmare eftertanke kan det nog funka mellan faser iaf, om alla nollor går till samma ställe.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Bor i hus. Har en gemensam elcentral som matar hus,förråd och gästhus. Det kanske är så att det är nollan som knyter samman enheterna. Såg just att pluggarna jag länkade till klarar av flera enheter :wink:
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo men det funkar nog, om du har möjlighet åk till kjell och prata med dom, säger dom att det funkar så kan du ju alltid lämna tillbaka dom om det inte gör det.
Men kanske finns någon som testat mer, men jag ser inte något problem.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

el34 skrev:Hittar inget om att dom skall sitta på samma fas. Kanske klarar dom moderna pluggarna att sitta på olika faser :humm: . Då blir ju också följdfrågan hur man tar reda på att det är samma fas i mitt förråd/gäststuga som i eluttaget vid min inkommande fiber?
Det märker du ju om du skruvar ur säkringen som går till uttaget där du har fibern, om det då blir spänningslöst i gästtstugan i det uttag du vill använda som mottagare, ja då är det samma fas.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Bor när Kjell så jag får åka dit och höra mig för i morgon. Jäkligt smidigt sett att få internet uppkoppling på distans om det fungerar. Är nöjd bara det går att surfa normalt i förrådet och gästhuset. Kommer inte köra tyngre grejer som stremad film och dyl.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Då får jag bryta en av inkommande faser för att ta reda på det? Gästhus,förråd har separata säkringar och ligger inte på samma säkring som eluttaget till fibern. Har jordfelsbrytare också,undrar om den kan ställa till det?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

SeniorLemuren skrev:
el34 skrev:Hittar inget om att dom skall sitta på samma fas. Kanske klarar dom moderna pluggarna att sitta på olika faser :humm: . Då blir ju också följdfrågan hur man tar reda på att det är samma fas i mitt förråd/gäststuga som i eluttaget vid min inkommande fiber?
Det märker du ju om du skruvar ur säkringen som går till uttaget där du har fibern, om det då blir spänningslöst i gästtstugan i det uttag du vill använda som mottagare, ja då är det samma fas.

Skruva ur huvudsäkringarna...
JFB inget bekymmer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Se till att du inte har någon trefasförbrukning påslagen (t.ex elpanna, cirkulationspump, 3-fas-spis m.m.) om du skruvar ur en huvudsäkring.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Tack då skall jag prova i morgon när jag är ledig. Inte så poppis att börja skruva ut huvudsäkring nu när det vankas middag :wink:
Skogen

Inlägg av Skogen »

Har en Netgear homeplug som matar en liten dator vid tv-n så jag kan se på play-tv.
Den är nog 10år gammal men det funkar. Dom nya är nog betydligt snabbare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det funkar väl att surfa på nätet med. Jag har ett par Netgear powerline 500 som det står 500Mbit/s på, ut till bakom teven för att streama från servern. Det kanske är totalt 25m elledning hela vägen via elcentralen. Har jag tur får jag 10-20Mbit, och då är det på samma fas. Ibland laggar det fast jag streamar en simpel DVDrip. :p
Just nu utan något igång på tv-bänken säger powerline-programmet 85/100Mbit. När jag slår igång teven, förstärkaren mm så sjunker det till max hälften. Verkligheten är nog en fjärdedel. Alla slags switchade nätdelar i hela huset påverkar dessa negativt.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Föräldrarna har såna (TP-Link, börjar väl bli fyra år gamla) mellan två våningar, funkar helt bra, bortsett från att jag hamnat byta kondensatorer i den ena och den andra har tendens att tappa inställningarna.
Skriv svar