Tänkte behålla befintlig 300 liters vvb, men mata den med förvärmt vatten via pannan. Detta på grund av att vi har ett större badkar och vad jag har förstått räcker inte luft/vatten anläggningars vvb till detta. Anledningen till val av begagnat är att vi idag värmer/kyler med 2st luft/luft samt elradiatorer i badrummen. Vi har en låg förbrukning på 12-14.000 kWh om året. Så byte blir väl mest för komfort och framtidssäkring. Huset är 1,5 plan 175 kvm. Det var lite bakgrundsfakta.
Det jag hänger upp mig på är att alla utedelar till luft/vatten verkar rasa inom 10 år. En del jag kollat på har det varit 4vägs ventilen som hängt sig i avfrostningläget. De flesta har det dock varit kompressorn som lagt av på. Jag har kollat på typer där vvx:en sitter i utedelen. Detta för att då slipper jag pula med gasen.
Ni som är mer insatta i sakerna kanske kan förklara för mig varför alla luft/vatten verkar braka när luft/luft oftast fungerar längre.
Finns det typ/fabrikat man skall undvika? Föräldrarna har någon gammal Honeywell från 80talet som fortfarande fungerar. Dock mer rost än plåt på den