Funderingar luft/vatten värmepumpar .

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79

Funderingar luft/vatten värmepumpar .

Inlägg av Glycol79 »

Står i valet och kvalet att konvertera från direkt el till luft/vatten. Tänkte göra allt själv. Nya rör och radiatorer men begagnat på pannfronten.
Tänkte behålla befintlig 300 liters vvb, men mata den med förvärmt vatten via pannan. Detta på grund av att vi har ett större badkar och vad jag har förstått räcker inte luft/vatten anläggningars vvb till detta. Anledningen till val av begagnat är att vi idag värmer/kyler med 2st luft/luft samt elradiatorer i badrummen. Vi har en låg förbrukning på 12-14.000 kWh om året. Så byte blir väl mest för komfort och framtidssäkring. Huset är 1,5 plan 175 kvm. Det var lite bakgrundsfakta.

Det jag hänger upp mig på är att alla utedelar till luft/vatten verkar rasa inom 10 år. En del jag kollat på har det varit 4vägs ventilen som hängt sig i avfrostningläget. De flesta har det dock varit kompressorn som lagt av på. Jag har kollat på typer där vvx:en sitter i utedelen. Detta för att då slipper jag pula med gasen.

Ni som är mer insatta i sakerna kanske kan förklara för mig varför alla luft/vatten verkar braka när luft/luft oftast fungerar längre.
Finns det typ/fabrikat man skall undvika? Föräldrarna har någon gammal Honeywell från 80talet som fortfarande fungerar. Dock mer rost än plåt på den :) Är det bara tur att den överlevt?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Funderingar luft/vatten värmepumpar .

Inlägg av MiaM »

En luft-luft-värmepump är ju egentligen en massproducerad airconditionburk, säljs i stora mängder världen över, och som av en händelse med en ventil också går bra att använda för värme. Eventuella brister torde väl rätt ofta vara tillrättade.

Jag har tittat lite på luft-vatten-värmepumpar. Att köra värmevattnet ut till en utomhusenhet verkar vara en rätt dålig idé. Antingen får man köra med glykol och därmed antingen separat lokal slinga för värmepumpen med värmeväxlare eller med stor läckagerisk i hela systemet. Alternativet är att bara köra vattnet som det är, men då fryser det lätt sönder även vid kortare strömavbrott. Man kanske kan klara sig lite längre om man väljer ett system som vid avbrott garanterat självcirkulerar upp all värme från en acktank upp till värmepumpen, men det verkar ändå dumt.

Jag har bara en liten praktisk erfarenhet av värmepumpar, och den säger att det var faktiskt busenkelt att vakuumsuga en nyinstallerad luft-luft-värmepump med rätt sorts vakuumpump.

Den största frågan jag ställer mig är var sjutton man köper en tillräckligt stor luft-vatten-värmepump utan att bli ruinerad?

Budgetvarianten är att köpa en värmeväxlare, säljs ofta på tyska ebay (och man kan kanske fråga snällt för att få en "endast inom Tyskland"-produkt skeppad till Sverige), och köra ihop med utomhusdelen till en luftvärmepump. Men då kommer problemet igen, var får man till vettigt pris tag på en luftluftvärmepump (med eller utan utomhusdelen) som är stor nog?

Det verkar dumt att kosta på allt jobb och alla pengar för att få ett system där värmepumpen ändå inte orkar stå för värmen så fort det blir mer än någon enstaka minusgrad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det skiljer i princip inget tekniskt mellan en AC och en LL, dock är det så att de maskiner som säljs av de officiella importörerna har programvara modifierad för LL drift i stället för AC-drift.
Gråimporterade och NoName saknar detta.
Vissa maskiner har haft kompressorproblem, och även i vissa fall fall problem med 4-vägsventilen samt fläktmotorerna i nnedelen, dock är detta inget generellt, utan märkes och modellberoende.
De allra flesta maskiner fungerar felfritt i 15-20 år, typ, med undantag av NoName och gråimport, vilka tenderar tt rasa relativt fort.
Som alltid man får vad man betalar för.

Beträffande Luft/Vatten maskiner, en del är från början konstruerade för detta, och håller i all oändlighet, typ, en del är konverteringar, vilka många är mindre bra.
Det är inga problem att ha kondensorn ute, det var mycket vanligt på 80-talet, och skapade i princip aldrig några problem.
Själv installerade jag väl ett antal hundra maskiner i mitten på 80-talet där hela maskinen inklusive kondensorn stod ute, inga maskiner havererade pga. detta, naturligtvis använde vi INTE glykol i dessa system.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur länge klarade de systemen strömavbrott på vintern?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett antal timmar.
De överlevde i alla fall de strömavbrott som var mellan typ 1982-2005, då de flesta maskiner skrotades pga av ålder.
MGL

Inlägg av MGL »

I våra växthus har vi propylenglykol, svetsade stålrör, minst 1000 gängade anslutningar (unigarn/unipak tätade) i dimensionerna 3/4" till 4".
Inga problem med läckor.
Systemet har byggts ut vartefter men de äldsta delarna har varit i drift i mer än 10 år.
I början hade vi lägre koncentration propylen glykol, då kunde det frysa ändå i de enklare båghusen, men rören sprack ju aldrig, det som hände en gång var att en axeltätning trycktes ut.
Inga problem med korrossion heller.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Miam:

De jag har tittat på är av typen som cirkulerar vattnet från ack.tanken till utedelen. Varmvatten värms tydligen via genomströmning i en slinga i tanken om jag fattat rätt. Men det är vanligt vatten som går ut, inte med glykol. Så frysrisken finns såklart. Nu bor jag dock på kullahalvön nära havet så det blir sällan minusgrader. Men skulle olyckan vara framme så har jag reservkraft. Annars kan man sätta ballofixer på kopplingarna till utedelen så man snabbt kan tömma den.
Larm vid driftstopp kan plockas från styrkort och skickas via inbrottslarmet om man är rädd.

Problemet med att hitta till vettiga pengar kvarstår dock. Känns sådär att läcka 50k på bara en utedel som knappt håller 10 år. Med den avskrivningen är det billigare att värma med direktel och nya radiatorer för det.
Det jag vill komma ifrån idag är ljudet från innerdelarna, plus att man ibland sitter i drag när pumparna går hårt. Typ det är runt nollan och blåser rakt in från havet.

Jag har jobbat en del med kyla för ca 10 år sen och har fortfarande "ställ" och vaakumpump kvar. Så mecka värmepumpar kan jag lite. Får dock inte tag på gasen om det skulle behövas.

TomasL

Typen mina föräldrar har är en där allt sitter ute. Liknar en klassisk amerikansk sak. Stor rund sak med en fläkt ovanpå. Kanske inte så effektiv idag men den fungerar utan missljud.
Av de jag har hittat begagnade så är det CTC och Nibe som man ofta hittar i hyffsade pula själv priser. Det är dock oroväckande många annonser där de säljs defekta. Och ofta har de knappt gått fem år ens. Beror det på kass kvalité eller att det varit slarv vid installationer osv?
Skriv svar